تراژدی در منفی2

جزئیات انفجار مرگبار در ساختمان نیمه‌کاره

تراژدی در منفی2

آتش‌سوزی و انفجار سیلندر گاز، ساختمانی نیمه‌کاره در چهارراه پارک‌وی را با تراژدی تلخی روبه‌رو کرد. چهار کارگر در محل حادثه جان‌باختند و شش کارگر دیگر با سوختگی شدید به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، ساعت ۷ و ۳۸ دقیقه صبح سه‌شنبه مردی با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران تماس گرفت و اطلاع داد که انفجار و آتش‌سوزی در یک پروژه ساختمانی در حال احداث رخ داده است. نیروهای امدادی آتش‌نشانی به محل حادثه در کوچه رزاقی‌پور، در حوالی پارک‌وی اعزام شدند. آتش‌نشانان با حضور در محل دریافتند آتش‌سوزی در ساختمان در حال احداث رخ داده‌است. کانون آتش‌سوزی محل استراحت کارگران در طبقه منفی 2 بود. 
آتش‌نشانان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه آتش را مهار و گروه دیگر عملیات نجات کارگران را آغاز کردند. سه کارگر براثر سوختگی فوت شده بودند و  شش نفر دیگر از کارگران نیز دچار سوختگی شدید شده و برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند. در بررسی‌های اولیه آتش‌نشانان در محل حادثه مشخص شد که کارگران حادثه‌دیده در سه اتاق ۱۰ تا ۱۵ متری حضور داشتند و کف و سقف را با نایلون و یونولیت پوشانده و از وسایل گرمایشی نامناسب استفاده کرده بودند که پس از انفجار کپسول گاز، آنجا شعله‌ور شده بود.
محمدمهدی براعه، بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران در این رابطه گفت: تحقیقات اولیه نشان داد که حادثه هنگام صبحانه‌خوردن کارگران رخ داده است. ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح مرگ چهار کارگر جوان در این ساختمان از سوی پلیس گزارش شد. همزمان با حضور در محل حادثه و بررسی‌های اولیه معلوم شد ۴۵ کارگر که اغلب کارگران فصلی بودند در این ساختمان کار می‌کردند. بیشتر کارگران فرار کرده و خودشان را نجات داده بودند اما ۱۱ نفر گرفتار شده بودند. شش نفر هم دچار سوختگی ۷۰ تا ۸۰ درصدی شده و در بیمارستان بستری و تحت درمان هستند.
وی گفت: افراد فوت‌شده و مصدومان همگی ۲۵ تا ۳۴ساله بودند. هویت چهار مرد فوت‌شده هنوز مشخص نیست و  قرار شد با انجام آزمایش دی‌ان‌ای هویت‌ها مشخص و بعد تحویل خانواده‌های‌شان شوند، از شاهدان حادثه تحقیقات تکمیلی انجام گیرد و بازرس اداره کار در محل حادثه حاضر شود و میزان قصور افراد را مشخص کند. همچنین کارشناسان آتش‌نشانی علت اصلی حادثه را مشخص کنند. اگر سازندگان ساختمان محل حضور کارگران را ایمن می‌کردند این حادثه تلخ رخ نمی‌داد. با هماهنگی قضایی دو نفر که یکی نماینده مالک ساختمان و دیگری مسئول فنی پروژه بودند بازداشت شدند و تحقیقات قضایی از آنها ادامه دارد .
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران هم دراین‌باره به جام‌جم گفت: «پس از اعلام آتش‌سوزی سه ایستگاه آتش‌نشانی به همراه خودروهای پشتیبان به محل اعزام شدند. آتش‌نشانان در کمتر از سه دقیقه به محل می‌رسند و ساختمانی را مشاهده می‌کنند که دو یا سه طبقه روی زمین و پنج طبقه هم در زیرزمین دارد. آتش خیلی سریع مهار شد و اجازه ندادیم پخش شود. مجروحان نیز به اورژانس تحویل داده شدند. چهار نفر در این محل حبس شده بودند که با وجود عملیات سریع آتش‌نشانان، این چهار نفر جان‌باختند. درحال‌حاضر محل آتش‌سوزی تحویل عوامل انتظامی و قضایی شده و کارشناس آتش‌نشانی نیز در محل حضور دارد.
وی درباره حادثه نیز گفت: «احتمال اولیه این است که علت آتش‌سوزی همان استفاده از سیلندر گاز باشد اما علت دقیق حادثه در حال بررسی است.»