فرار اروپا از رویارویی با افکار عمومی

فرار اروپا از رویارویی با افکار عمومی

در حالی که از همان روزهای ابتدایی جنگ اوکراین، نقش آمریکا در تشدید درگیری و جهت‌دهی به جنگ در مسیر اهداف کاخ سفید، کاملا مشخص بود اما هر چه از این نبرد یک‌ساله بیشتر می‌گذرد اسناد بیشتری در این زمینه منتشر می‌شود.

آمریکا در این مدت با ارسال سیل تسلیحات و کمک‌های اقتصادی به اوکراین تلاش کرده مانع از پایان جنگ از طریق مذاکره شود و هر چه در توان داشته انجام داده تا اروپایی‌ها را نیز هرچه بیشتر در این جنگ درگیر کند. یکی از اقدامات موثری که در این زمینه انجام شد انفجار خط لوله نورد‌ استریم بود که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند. از همان ابتدا گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نقش داشتن آمریکا در این انفجار وجود داشت و به‌تازگی یک روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی در آمریکا اعلام کرده انفجار خط لوله نورد‌ استریم در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بود که دستور آن توسط کاخ سفید صادر و توسط سیا اجرا شد.

انفجار خط لوله در آستانه زمستان
در مهرماه بود که مقامات دانمارکی تایید کردند گاز نورد‌ استریم 2 در حال نشت به دریای بالتیک (آب‌های دانمارک) است، سوئد نیز تایید کرد که نورد استریم 1 نیز به آب‌های سوئد نشت می‌کند. به این ترتیب اروپا و جهان مطلع شد که هر دو خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند منفجر و انتقال به‌طور کامل مختل شده است.
از اولین ساعات افشای این خبر، گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص تصادفی یا خرابکاری بودن این حادثه شروع شد. طبیعی بود که اروپایی‌ها از همان ابتدا انگشت اتهام را به سمت روسیه بگیرند، چراکه اروپایی‌ها عملا با حمایت از اوکراین خود را به‌عنوان طرف مقابل روسیه در جنگ قرار داده‌اند و با متهم کردن روسیه به خرابکاری در خط لوله نورد‌ استریم مدعی شدند مسکو با این کار قصد دارد اروپا را که به گاز روسیه وابسته است در آستانه زمستان تحت فشار قرار دهد. 
تشکر پرمعنی از آمریکا در همان مقطع انفجار خط لوله نورد‌ استریم، برخی مقامات اروپایی به صورت تلویحی به نقش آمریکا در این زمینه اشاره کرده بودند. 
رادک سیکورسکی، نماینده لهستان در پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین این کشور در توییتی با انتشار عکس نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم نوشت: «دست آمریکا درد نکند».
برخی دیگر از طرفداران فرضیه دخالت آمریکا در این خرابکاری نیز در آن مقطع فیلمی از جو بایدن که مربوط به پیش از حمله روسیه به اوکراین است را وایرال کردند که در آن بایدن روسیه را تهدید می‌کرد اگر به اوکراین حمله کند خطوط لوله نورد استریم دیگر در کار نخواهد بود. در فیلم یک خبرنگار از بایدن می‌پرسد: ولی کنترل این لوله‌ها در اختیار آلمان است شما چطور می‌خواهید جلوی آن را بگیرید و بایدن با قاطعیت پاسخ می‌دهد ما جلوی آن را خواهیم گرفت. ما توان این کار را خواهیم داشت. ناظران و فعالان رسانه‌ای با استناد به این اظهارات بایدن، آمریکا را دارای نقشی کلیدی در این خرابکاری دانستند. 

 افشاگری روزنامه‌نگار آمریکایی
الان چند ماه پس از انفجار خط لوله نورد‌ استریم، سیمور هرش، روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی در آمریکا گزارش داده انفجار خط لوله نورد‌ استریم در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بوده که دستور آن توسط کاخ سفید صادر شده و توسط سیا اجرا شده است.
سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر مدعی شده غواصان آمریکایی رزمایش نظامی ناتو را پوشش قرار داده و اقدام به کاشت مین در مسیر خط لوله مذکور کرده و سپس از راه دور آن را منفجر کرده‌اند. هرش در گزارشی که چند روز قبل منتشر کرد، نوشته که دو هفته قبل از حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین، بایدن علنا گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا اجازه نخواهد داد خط لوله جدید نورد استریم ۲ افتتاح شود. اشاره هرش به همان فیلمی است که چندماه قبل از سخنان بایدن منتشر شده بود.هرش ۸۵ ساله که افشاگری درباره کشتار جمعی ۵۰۰ غیرنظامی در ویتنام و شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب در عراق را در کارنامه خود دارد گفت که دستور این عملیات مخفیانه از سوی جو بایدن صادر شده و عملیات با هماهنگی نروژ توسط سیا اجرا شده است.این افشاگری، واکنش کاخ سفید را به همراه داشت و آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش هرش را «کاملا خیالی» خواند.

شرمساری اروپا
پس از افشاگری سیمور هرش، خیلی‌ها انتظار داشتند حداقل اروپایی‌ها که در زمان انفجار خط لوله نورداستریم، جنجال زیادی به راه انداخته بودند، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کنند. 
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: یافته‌های روزنامه‌نگار آمریکایی که به‌تازگی منتشر شده، سزاوار آن است که در نشست اضطراری ناتو مورد بحث قرار گیرد.
وی در کانال تلگرامی خود نوشت: حقایق زیادی وجود داشته است؛ انفجار‌های خط لوله، انگیزه‌های روشن و شواهد غیرمستقیم که توسط روزنامه‌نگاران به دست آمده است. پس چه زمانی یک نشست اضطراری ناتو برای تجزیه و تحلیل این وضعیت تشکیل می‌شود؟
اما در چند روز گذشته هیچ خبری از تحقیقات ویژه در این زمینه نیست. یک عضو پارلمان اروپا از آلمان در مصاحبه با راشا تودی در این باره گفته که اراده‌ای در غرب برای تحقیقات درباره انفجار در خط لوله نورد استریم2 وجود ندارد و این مایه شرمساری رهبران اروپایی است.
گونار بک، سیاستمدار آلمانی و عضو پارلمان اروپا افزود: هیچ فردی در غرب به این موضوع علاقه‌ای ندارد. هر طرفی هم اگر تحقیقاتی انجام دهد سکوت اختیار می‌کند. نروژی‌ها،‌ آلمانی‌ها و کمیسیون اروپا هیچ‌کدام علاقه‌ای به این تحقیقات ندارند. همه آنها‌ به‌دنبال پنهان‌کاری هستند و حتی می‌توان گفت نروژی‌ها منفعت زیادی از این اتفاق بردند. این سیاستمدار آلمانی ادامه داد: برخی می‌گویند که روسیه خودش این خط لوله را منفجر کرده است اما باید بگویم بیشتر مردم آلمان و اروپا هنوز متقاعد نشده‌اند. چرا روسیه باید زیرساخت باارزش خود را نابود کند؟ افشاگری‌های سیمور هرش به‌خوبی نشان می‌دهد آمریکا مسئول این حمله است.دلیل اقدام آمریکا در انفجار خط لوله نورد استریم هرچند نیازی به توضیح ندارد اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره توضیحاتی ارائه کرده است.  لاوروف می‌گوید: مقام‌های آمریکایی نه‌فقط دست داشتن در انفجارها در خط‌های لوله نورد استریم را پذیرفته اند، بلکه اکنون از سخن گفتن در این باره لذت می‌برند.به گفته وزیر خارجه روسیه، هدف نهایی واشنگتن از خرابکاری در این خط لوله، نابود کردن ائتلاف نیرومندی بود که بر اساس منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان، تشکیل شده بود و انحصار بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را تهدید می‌کرد.