نشانه‌های جدید از احتمال جانشینی دختر کیم در کره‌ شمالی

نشانه‌های جدید از احتمال جانشینی دختر کیم در کره‌ شمالی

حضور دختر رهبر کره شمالی در رویدادهای مختلف این کشور آن‌قدر پرتکرار شده که نه‌تنها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را به‌دنبال داشته که حتی مقامات سیاسی برخی کشورها نیز در این باره واکنش نشان داده‌اند.

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال جانشینی دختر کیم که 10ساله است و «کیم جو آئه» نام دارد پس از آن افزایش یافت که او در یک رژه نظامی بزرگ در پیونگ یانگ در کنار پدرش در کانون این رویداد قرار گرفت. این پنجمین بار در کمتر از سه ماه است که او در انظار عمومی حاضر می‌شود.
در شرایطی که واکنش‌ها به این حضور همچنان ادامه دارد اعلام شده که به‌زودی از یک تمبر با تصویر کیم جو آئه در کره شمالی رونمایی می‌شود.
براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، طراحی‌های این تمبر روی وبسایت اداره تمبر کره شمالی بارگذاری شده است. این تمبر تصاویری از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دخترش در مراسم شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای هوآسونگ-۱۷ در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی را نشان می‌دهد.
یکی دیگر از نشانه‌هایی که مورد توجه رسانه‌ها درباره احتمال جانشینی کیم جو آئه به عنوان شاهدی برای درستی این ادعاها قرار گرفته ادبیاتی است که برای توصیف او استفاده می‌شود.
او ابتدا در رسانه‌های دولتی به عنوان دختر «محبوب» کیم جونگ اون معرفی شد اما در ضیافت نظامی اخیر، او به مقام دختر «محترم» ارتقا یافت. این صفتی است که فقط برای محترم‌ترین افراد در نظر گرفته شده است و تنها پس از قطعی‌شدن مقام کیم جونگ اون به‌عنوان رهبر آینده، از او با «رفیق محترم» یاد شد.
این تحولات حتی از نگاه مقامات سیاسی کشورهای همجوار کره شمالی نیز دور نمانده و وزیر اتحاد کره‌جنوبی در این باره اظهار نظر کرده است. 
کوون یانگ سه، وزیر اتحاد کره‌جنوبی اخیرا در یک نشست کمیته پارلمانی در پاسخ به این سؤال که آیا دختر کیم قرار است رهبر بعدی کره شمالی شود یا نه، بر این مسأله تاکید کرد که کیم جونگ اون هنوز نسبتا جوان است و سلسله مراتب قدرت در این کشور معمولا مردانه است.
وزیر اتحاد کره‌جنوبی در ادامه افزود: دیدگاه‌هایی درباره انتقال قدرت موروثی در کره شمالی هست اما با توجه به سن کیم جونگ اون و این واقعیت که کره شمالی در مقایسه با ما ماهیت مردانه‌تری دارد، ابهامات زیادی درباره این‌که کره شمالی آماده باشد قدرت را به یک زن منتقل کند یا نه، وجود دارد.
کوون در عین حال تاکید کرد، حضور مکرر دختر کیم در رویدادهای مختلف طی ماه‌های اخیر احتمالا به‌منظور جلب حمایت عمومی از خاندان حاکم کیم در قدرت است و زمینه‌‌سازی انتقال قدرت در آینده است.
همان‌طور که این عضو کابینه کره‌جنوبی گفته برخی تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل حضور دختر رهبر کره شمالی در مراسم مختلف می‌تواند با هدف تغییر تدریجی فضای حاکم در کره شمالی باشد که معمولا در آن مسئولیت‌ها به عهده مردان است. در مورد زودهنگام بودن معرفی رهبر آینده و سن و سال پایین کیم جو آئه نیز برخی رسانه‌ها نوشته‌اند کیم هم زمانی که هشت ساله بود به عنوان جانشین پدرش کیم جونگ‌ ایل معرفی شد، البته فقط به صورت خصوصی برای رهبران نظامی.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل