کاهش شفافیت و نظارت‌پذیری بودجه

کاهش شفافیت و نظارت‌پذیری بودجه

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی هشدار داد که سهم بیش از 50 درصدی اعتبارات عمرانی متفرقه از اعتبارات عمرانی دستگاه‌های اجرایی ملی به معنای کاهش شفافیت و نظارت‌پذیری بودجه است.

در لایحه بودجه سال 1402، کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه عمومی دولت برابر 345 هزار میلیارد تومان است. این مرکز هشدار داده افزایش سهم ردیف‌های متفرقه موجب از دست رفتن امکان مقایسه میان امور و فصول مختلف در سال‌های مختلف می‌شود.

افزایش 60 درصدی قیمت کولر 
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که در دی ماه برخی برندها، قیمت لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... را 5 تا ۱۵ درصد و کولر آبی را ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش دادند. شرکت کولرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش ۶۰ درصدی را افزایش قیمت ورق از ۲۳ به نزدیک ۵۰ هزار تومان عنوان کرده است. هر کولر ۷۰۰۰ حدود هشت کیلو ورق نیاز دارد که قیمت آن چهار میلیون تومان است. با این حال، پازوکی انتقاد می‌کند: «چرا وقتی تولیدکننده درخواست افزایش قیمت دارد و آنالیز قیمت را به سازمان حمایت ارائه کرده، سریع بررسی نمی‌شود؟ » 

نحوه هزینه منابع مولدسازی 
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:«قرار است هزینه‌های درآمد مولدسازی در اختیار پروژه‌های نیمه تمام عمرانی قرار گیرد. در حال حاضر ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که ۶۰ هزار پروژه استانی و ۵ هزار پروژه نیز ملی است. برای تکمیل پروژه‌های ملی در بودجه سال آینده فقط ۱۰۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است. طرح‌های استانی هم حدود ۸۵ هزار میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده دارند.

بدون تیتر
 کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ دولت را مکلف کرد در سال آینده هر نوع پرداخت برای حقوق و مزایا یا پروژه‌های کشور را به صورت برخط (آنلاین) حداکثر ظرف یک هفته به مجلس گزارش کند.

 تشریفات قانونی ادغام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با شرکت بازرگانی دولتی به مجلس ارسال شد. لایحه این ادغام، 29 دی در هیات وزیران و به پیشنهاد سازمان ادارای استخدامی تصویب شده بود. 

 بانک مرکزی اعلام کرد: علاوه‌بر فروش بالغ بر ۳۰۰میلیون یورو ارز از محل منابع موجود کشورمان در عراق طی روزهای گذشته در سامانه نیما، روز گذشته (۲۶ بهمن) نیز به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از این محل عرضه شد. 

 رضا افلاطونی، رئیس سازمان اراضی کشور اعلام کرد: برنامه‌ریزی این است که در ساخت ‌و سازها و احداث باغ و مزارع به حریم رودخانه وارد نشویم و موضوع بعد این است که صدور سند، موجب تغییر کاربری نشود. 

 منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از برنامه‌ریزی کاهش قیمت گوشت خبر داد و گفت: با وفور عرضه دام زنده، گوشت قرمز داخلی و وفور عرضه گوشت تنظیم بازاری و وارداتی گرم در روزهای آینده، قیمت این محصول کاهش می‌یابد. 

 ظرفیت نیروگاه‌های کشور به ۷۳ هزار و ۶۹۵ مگاوات رسیده که این میزان افزایش ظرفیت نیروگاهی موجب شده است تا ایران در میان ۱۰ کشور برتر دارنده نیروگاه‌های حرارتی جهان قرار گیرد.

 شرکت امنیت سایبری دراگوس، اعلام کرد: حملات باج‌افزاری به سازمان‌های صنعتی، به میزان ۸۷ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت. هکرها تمایل دارند سراغ شرکت‌های تولیدکننده بروند تا صنایع برق بزرگ. 

 محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تهیه «طرح جامع ساماندهی رمز ارزها در نظام اقتصادی کشور» خبر داد و افزود: نمی‌توان بدون برنامه با این پدیده روبه‌رو شد یا آن را حذف کرد. 

 صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه دهک‌های درآمدی بالا در سال آینده حذف می‌شود، گفت: قانونگذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی گرفته نشده است. 

 علی‌قلی ‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، اعلام کرد: این بنیاد با برآورد هزینه‌های تولید، در نظر گرفتن نرخ تورم و قیمت جهانی گندم، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را ۱۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم برآورد کرده است. 

 احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس ساخت چهار میلیون مسکن از سوی دولت را منتفی دانست و گفت: طبیعتا براساس آمارهایی که ما داریم، چیزی حدود ۴۰۰ هزار مسکن به کمک خود مردم احداث می‌شود.