پایان ابهامات

سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، برگزیدگان خود را شناخت

پایان ابهامات

 آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در حالی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان هنر موسیقی از جمله علیرضا افتخاری، داوود گنجه‌ای، سیدمحمد میرزمانی، هادی آزرم، مجید اخشابی، امیرحسین سمیعی، محسن نفر، هوشنگ جاوید، محمود سالاری، محمد اله یاری، مهدی سالم و مجید پوراحمدی شامگاه پنجشنبه چهارم اسفند در تالار وحدت برگزار شد که ابهام‌ها تا آخرین دقایق آیین اختتامیه جشنواره همچنان مخاطب را سردرگم نگه داشت.

آغازگر آیین اختتامیه گروه سرود «فرزندان ایران» به رهبری مهراد سعید بود که به بازخوانی تعدادی از قطعات نام آشنای ملی میهنی‌مان پرداختند. پس از آن تیم برگزارکننده، برای سرعت بخشیدن به مراسم اختتامیه، به جای اجرای زنده سخنرانی، کلیپی از سخنرانی برخی متولیان از جمله معاون هنری و دبیر جشنواره سی‌وهشتم برای حاضران در تالار وحدت پخش کرد.
     
جایزه ترانه، برترین‌های خود را شناخت
در ادامه این مراسم بخش اول اهدای جوایز سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بر «جایزه ترانه» متمرکز شد. در این بخش ابتدا مسلم نادعلی‌زاده به عنوان دبیر بخش جایزه ترانه، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.  سپس برترین ترانه‌سرایان این جشنواره با حضور در صحنه، جایزه خود را از داوران این دوره جایزه ترانه، علی‌محمد مؤدب، محمود اکرامی‌فر، محمدامین فروغی، ناصر فیض و محمود حبیبی‌کسبی دریافت کردند. در این دوره جایزه ترانه، از میلاد عرفان‌پور شاعر و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا، جواد اسلامی شاعر و ترانه‌سرا، سعید بیابانکی شاعر، ترانه‌سرا و مجری، قاسم ساجدی شاعر و ترانه‌سرا و نغمه مستشار نظامی شاعر و ترانه‌سرا تجلیل شد. نکته قابل تامل در این بخش و سایر بخش‌های جشنواره اعلام نشدن نام نامزدها بود که در طول جشنواره بارها و بارها در صحبت‌های درگوشی حاضران شنیده می‌شد.
     
اعطای چهارمین جایزه موسیقی و رسانه
پس از سخنرانی وزیر ارشاد، چهارمین جایزه موسیقی و رسانه به منتخبان آن اعطا شد. در این بخش که با حضور حسین سرفراز دبیر، مصطفی اسدزاده، محمدمهدی مولایی، بهارک محمودی و احمد صدری، با گرامیداشت یاد ابوالحسن مختاباد روزنامه‌نگار فقید موسیقی، برگزیدگان در حوزه‌های خبرگزاری‌ها، مطبوعات و آثار دیداری و شنیداری معرفی شدند. در این بخش فاطمه رفاهت برای «خیامی از نای بوشهری‌ها» شایسته تقدیر شناخته‌شد. همچنین در بخش آثار شنیداری و تصویری عبدا... طرفی مدهوش برای برنامه «یادگار خوزستان» نفر اول، آزاده شاهرخ مهر برای برنامه «نغمه در نغمه» نفر دوم و محمد منسوجیان برای ترانه «صلوات بر محمد (ص)» نفر سوم شدند. در بخش مطبوعات نیز از سیدمهدی موسوی‌تبار برای مطلب (نقد) «آهنگ رسوایی»، از علی نامجو برای گفت‌وگو با کوروس سرهنگ‌زاده و از رضا نامجو برای گفت‌وگو با فرهاد فخرالدینی تجلیل شد. قدردانی از رسانه‌های برتر در حوزه اطلاع‌رسانی جشنواره موسیقی فجر نیز بخش دیگر برنامه بود.
     
اعطای نشان درجه یک به 3 هنرمند موسیقی نواحی
اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با تجلیل از دو پیشکسوت موسیقی «محسن نفر» (آهنگ‌ساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه‌تار) و «خالو قنبر راستگو» (خواننده جنوبی و یکی از نوازندگان شناخته‌شده‌ ساز جفتی در ایران و جهان) ادامه یافت. سپس با حضور وزیر ارشاد و معاونان او نشان درجه یک هنری به سه هنرمند موسیقی نواحی اهدا شد. غلام رسول صوفی خواننده موسیقی نواحی اهل خراسان، غلامحسین غفاری خواننده اهل تربت جام و وحید اسداللهی نوازنده نقاره از تبریز، سه هنرمندی بودند که نشان درجه یک هنری دریافت کردند.
   
 نامزدها چه کسانی بودند؟
پنهان‌کاری‌های غیرقابل توجیه متولیان جشنواره موسیقی فجر را باید از موضوعات غیرقابل توجیه این دوره دانست. موضوعی که از جدول سی‌وهشتمین دوره جشنواره دیده شد که اسامی هنرمندان غیر از بخش پاپ در جدول برنامه اعلام نشد و تا اعلام نامزدهای بخش رقابتی جشنواره «جایزه باربد» ادامه یافت.  این‌که چرا نام هنرمندانی که با هزار امید و آرزو، به جشنواره می‌آمدند اعلام نمی‌شود؟ و این‌که چرا از علاقه‌مندان موسیقی خواسته می‌شود بدون آن‌که بدانند قرار است منتظر چه هنرمندی باشند، هزینه پرداخت کنند و به سالن بیایند؟! بی‌شک قابل درک نیست. غیرقابل درک‌تر آن‌که، در مراسم اختتامیه برگزیدگان بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر (جایزه باربد) و «مسابقه ملی موسیقی ایران» اعلام شد بدون آن‌که پیش از اختتامیه مخاطبان نامزدها را بشناسند. در مراسم اختتامیه مخاطبان برای اولین بار نام اعضای هیات داوران متشکل از بهزاد عبدی، مجید اخشابی، هادی آزرم، همایون رحیمیان، هوشنگ جاوید، رضا مهدوی، آنتوان تنتوف، اولگا خومووا را همزمان با اسامی هنرمندان و آثار برگزیده شنیدند. 

از محسن شریفیان تا غلامرضا صنعتگر
با هر تفسیری، هیأت داوران اسامی برگزیدگان جشنواره را به شرح زیر اعلام کردند:در بخش مسابقه ملی موسیقی ایران، دیپلم افتخار به گروه «هور» با سرپرستی حسین روزبهانی از تهران رسید و گروه «کوبان شمس» به سرپرستی مهدی حبیب‌وند از همدان جایزه برتر اهدا شد. در بخش کتاب‌های تئوری، مجموعه آثار امیر انجیری، در بخش کتاب آموزشی و هوتن شرف‌بیانی برای کتاب «ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های یوسفی فروتن»؛ در حوزه کتاب‌های پژوهشی محسن شریفیان برای کتاب «باب الهوا» با موضوع موسیقی و مردم‌شناسی کیش به عنوان برگزیده معرفی شدند. در بخش موسیقی دستگاهی، در بخش آهنگ‌سازی موسیقی بی‌کلام دیپلم افتخار به محمدعلی نجف‌پور برای آلبوم «اوراد» و در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی دیپلم افتخار به سیدمحمد حسینی برای آلبوم جز عشق ندارم هنری‌رسید. در موسیقی نواحی نیز دیپلم افتخار به احسان جوکار برای آلبوم «حرا» و جایزه باربد به محسن شریفیان برای آلبوم «لوکا» اختصاص یافت. در بخش پاپ غلامرضا صنعتگر و عارف علیزاده دیپلم افتخار خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی برای آلبوم «تهران جان» دریافت کردند و جایزه باربد را وهاب ابراهیمی را برای آلبوم «باید ستاره شد» گرفت. برای آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام نیز جایزه باربد به امیرحسین سمیعی برای آلبوم «اروند» اختصاص یافت.
     
انتخاب برگزیده مردمی سرود 
در بخش سرود، سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر که برای اولین بار همراه با انتخاب اثر برتر مردمی بود، براساس اعلام متولیان، گروه سرود «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی برگزیده مردمی بخش سرود انتخاب شد؛ بخشی که با حضور 10 گروه سرود در جشنواره سی‌وهشتم برگزار شد. 

علیرضا افتخاری،جایزه گوهرشاد گرفت
جایزه هنری گوهرشاد که امسال توسط وزارت ارشاد با هدف هویت‌بخشی به بانوان مسلمان ایران و منزلت زنان در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی برای اولین بار در جشنواره فیلم‌فجر اهدا شد. در جشنواره سی‌وهشتم موسیقی فجر هم به پاس تلاش‌های ارزشمند علیرضا افتخاری در تولید قطعه «تو مثل کوه محکم باش» که بازنمایی ارزش‌ها و باورهای زنان و مادران این سرزمین است، به این هنرمند اهدا شد. علیرضا افتخاری هم پس از دریافت این جایزه دو بیت از شعر «مرا دو چشم به راه و دو گوش بر پیغام تو فارغی و به افسوس می‌رود ایام» را خواند. در بخش پایانی این مراسم نیز نوبت به اهدای جوایز بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر «جایزه باربد» رسید.