مثبت‌ترین روز سال

مثبت‌ترین روز سال

مورد تعریف و قدردانی قرارگرفتن یکی از نیازهای اساسی انسان است. یکی از شادترین و بهترین روزهای جهانی «روز جهانی تعریف و تمجید» است که هر سال در اول مارس (10اسفند) جشن گرفته می‌شود.

از این روز به‌عنوان مثبت‌ترین روز سال نیز یاد می‌شود. آخرین باری که کسی از شما تعریف و تمجید واقعی کرد چه کسی بود؟ منظور یکی از آن جملاتی که مردم برای پر کردن سکوت ناخوشایند می‌گویند نیست، بلکه یک تعریف واقعی و مشروع است؟ آیا به یاد می‌آورید که چگونه روز شما ساخته شد و باعث شد احساس قدردانی کنید؟ این یک احساس دوست‌داشتنی است، نه؟!مردم دوست دارند مورد قدردانی قرار بگیرند و اغلب حتی از آن انگیزه می‌گیرند. برای کسانی که می‌خواهند تاثیر مثبتی بر جهان داشته باشند، تعریف‌کردن یک ابزار قدرتمند و آسان است! بااین‌حال به یاد داشته باشید که تعارف‌های توخالی بی‌معنی هستند، بنابراین بهتر است تمجیدها واقعی باشند. روز جهانی تعریف و تمجید زمان ایده‌آلی برای به‌اشتراک‌گذاشتن احساس خوشبختی با مردم جهان اطراف‌تان است. هیچ چیز بهتر از این نیست که بدانید در زندگی دیگران تفاوت ایجاد می‌کنید و کاری که انجام می‌دهید مهم است. تعریف‌کردن از کسی در این روز یک راه آسان برای شروع است! در اینجا به چهار دلیل مهمی که اهمیت تعریف و تمجید کلامی را بیان می‌کند، پرداخته می‌شود:

افزایش شادی و سپاسگزاری
فرقی نمی‌کند که شما از دیگران تعریف کنید یا دیگران شما را مورد تمجید قرار دهند؛ مطالعات علمی نشان می‌دهد که رد و بدل کردن تعریف و تمجید سبب ایجاد انرژی مثبت بین افراد و در نتیجه افزایش شادی می‌شود. دریافت حس خوب از دیگران سبب بهبود عملکرد رفتاری فرد می‌‌شود و به او کمک می‌کند انسان بهتری باشد. در مقابل با ابراز تعریف از کارهای اطرافیان‌تان سبب قدردانی بیشتر آنها و افزایش سپاسگزاری‌شان می‌شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که شما می‌توانید به‌طور قابل‌اعتمادی با درگیر شدن در اعمال مهربانانه تصادفی نسبت به دیگران، رفاه شخصی خود را افزایش دهید. تمجید از دیگران یک راه رایگان و آسان برای انجام این کار است. برای این منظور نیازی نیست به‌دنبال تعاریف عجیب بگردید. گاه تمجیدهای کوچکی چون چای خوش‌رنگی که دم‌کرده یا صورت خندانی که امروز دارد هم می‌تواند موثر باشد.

تقویت روابط بین فردی
دیدگاه همدلانه در جهان برای چندین دهه در حال کاهش بوده است. گرفتار شدن در این روند برای شما و همچنین کسانی که شما را می‌شناسند بد است. هرچه سرمایه اجتماعی بیشتری به‌دست‌آورید، احتمال این‌که در زمان ضعف از شما حمایت شود و در صورت ارتکاب عملی اشتباه، مورد بخشش قرار بگیرید بیشتر است.  درگیر شدن منظم در یک یا چند تمرین که همدلی را افزایش می‌دهد، مانند قدردانی، تعریف و تمجید و اعمال محبت‌آمیز تصادفی، روابط بین فردی شما را تقویت می‌کند. براساس مدل توسعه و ساخت باربارا فردریکسون، محقق روان‌شناسی مثبت‌گرا، این به چرخه فضیلتی منجر می‌شود که نه‌تنها روابط شما را بهبود می‌بخشد، بلکه آگاهی شما را نیز گسترش می‌دهد و تفکر شما را خلاق‌تر می‌کند.

انعطاف‌پذیری در برابر استرس 
ما در میانه یک اپیدمی تنهایی هستیم. افرادی که تنها هستند کمتر در برابر استرس مقاوم هستند و از اختلالات التهابی (مانند چاقی، فشارخون بالا و بدتر شدن علائم طولانی‌مدت کووید) رنج می‌برند. تنهایی به افسردگی منجر می‌شود. برای رهایی از افسردگی، کاهش احساسات منفی بسیار مهم است. به همین دلیل میزان عواطف مثبتی که یک فرد تجربه می‌کند بسیار مهم است؛ مانند دریافت یک تعریف و تمجید. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان احساسات مثبت در مقابل احساسات منفی، پیش‌بینی‌‌کننده‌ شگفت‌انگیزی برای سلامت است. تعادل عاطفی مثبت ــ منفی شما نسبت به بسیاری از چیزهای دیگر که ممکن است فکر می‌کردید مهم‌تر هستند تاثیر بیشتری دارد؛ مانند درآمد، دسترسی مطمئن به غذا، داشتن یک محیط امن، خواب خوب شبانه و... . 

افزایش مثبت‌اندیشی
تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تنهایی و احساسات منفی در میان گروه‌های اجتماعی مانند خانواده، دوستان، همکاران، همسایگان و... پخش می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر شما تنها باشید، دوست شما و دوست دوست شما نیز تنهاتر می‌شود. به دلیل چالش‌هایی که در پی همه‌گیری کووید پیش آمد، همه ما در میانه یک اپیدمی سلامت روان قرار گرفتیم. حتی اگر مستقیما تحت تاثیر قرار نگرفته‌اید، اجتناب از تاثیر منفی از طریق تماس‌های اجتماعی غیرممکن است. خوشبختانه همان اثر مسری برای احساسات مثبت و مثبت‌اندیشی نیز اتفاق می‌افتد و مانند یک موج در اجتماع پخش می‌شود. با دوری کردن از دیگران نمی‌توان از منفی‌گرایی محفوظ ماند. پس ادامه دهید و با انجام کارهای کوچک ساده مانند تعریف و تمجید به افزایش مثبت‌اندیشی جامعه کمک کنید.