قصه یک تالاب

پرسه

قصه یک تالاب

باران‌های ماه گذشته گرچه با تصاویری از ترافیک و قفل شدن معابر شهری در رسانه‌ها منتشر شد اما این باران‌ها رهاوردهایی هم داشت. رهاوردی که با توجه به تداوم خشکسالی‌ها مهم به نظر می‌رسید.

از سال گذشته هشدارهایی نسبت به وضعیت تالاب گاوخونی اصفهان توسط کنوانسیون رامسر ـــ که هدفش نظارت بر تالاب‌های مهم جهان و محیط‌زیست وابسته به آنهاست ـــ مطرح شده‌اند اما نه‌فقط آن هشدار هیچ نتیجه‌ای نداشته، بلکه مرداد امسال نیز خبرها از خشک شدن بیش از ۹۵درصدی تالاب گاوخونی در ورزنه اصفهان حکایت داشت، اتفاقی که یکی از دلایلش را تامین نشدن حقابه کشاورزان از رودخانه زاینده‌رود در طول حدود ۲۰سال گذشته تا امروز دانسته‌اند، هرچند بارش‌های سیلابی هفته اخیر چیزی حدود 5درصد، تالاب را مرطوب کرد اما مسئولان شهرستان ورزنه، هنوز تاکید دارند که حق کشاورزان این منطقه در طول این سال‌ها پرداخت نشده است. 

مرگ مهاجران در کم‌کاری اروپا
شمار قربانیان حادثه غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل جنوبی ایتالیا تا دیروز به ۵۹ نفر افزایش پیدا کرد، رقمی که البته پیش‌بینی می‌شود بیشتر از این تعداد باشد. این قایق بامداد یکشنبه با یک صخره برخورد کرد. طبق گزارش‌ها، ۱۴۰تا ۱۵۰ پناهجو در این قایق چوبی حضور داشتند و ۸۱نفر نجات پیدا کرده‌اند. تحقیقات سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد آمار مرگ پناهجویانی که تلاش می‌کنند از مسیر دریای مدیترانه خود را از آفریقا به اروپا برسانند در مقایسه با سال گذشته دوبرابر شده است. بنابرتحقیقات سازمان بین‌المللی مهاجرت، افزایش تلفات پناهجویان عمدتا به‌دلیل ناکافی بودن عملیات جست‌وجو و نجات از سوی کشورهای اروپایی است.