در جست‌‌وجوی عامل ناشناخته

گزارش «جام‌جم» از آنچه دیروز در مدارس تهران و کرمانشاه گذشت

در جست‌‌وجوی عامل ناشناخته

در ادامه مسمومیت‌های سریالی‌که از 9آذر امسال و با مسموم شدن 18دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور در قم آغاز شد و بعد دامنه‌اش به مدارس دخترانه در خراسان جنوبی و بروجرد کشیده شد، دیروز نام 15مدرسه در تهران، اردبیل و کرمانشاه هم به فهرست مدارس دخترانه‌ای که در آن از گاز مسموم‌کننده استفاده شده بود، اضافه شد تا با گذشت 100روز از آغاز این اتفاق‌ها و مسمومیت حدود 1000 دانش‌آموز، این ماجرا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

اوضاع مسمومیت‌ها به حدی رسیده  که رئیس‌جمهور دیروز، وزیرکشور را مامور فوری رسیدگی به این موضوع کرد و از وزرای بهداشت، آموزش و پرورش و اطلاعات هم خواست نهایت همکاری را با وزیر کشور داشته باشند تا هر چه زودتر به نگرانی خانواده‌ها پایان داده شود. 

دیروز برخی مدارس دخترانه در منطقه شرق و غرب تهران، صحنه عجیب آلودگی با گاز مسموم‌کننده بود و دانش‌آموزان مدارس هاجر و 13 آبان در تهرانسر، مدرسه امت در تهرانپارس، مدرسه یارجانی در نارمک و عصمت در بلوار فردوس نیز با چنین رخدادی مواجه شدند. تعداد مدارس مسموم شده آن‌قدر زیاد بود که اخبار و تصاویر آن به صورت لحظه‌ای منتشر می‌شد. 
مادر یکی از دانش‌آموزان مسموم شده در تهران می‌گوید  که دخترش بعد از منتشر شدن گاز مسموم‌کننده در مدرسه کمی دچار حالت تهوع شده بود که الان بهتر است اما بعضی از بچه‌ها حال‌شان آن‌قدر بد شده بود که از دهان‌شان کف خارج می‌شد، حالت استفراغ داشتند و چشمان‌شان می‌سوخت. به گفته او، منطقه بوی آزار‌دهنده تخم‌مرغ گندیده می‌داد. او در ادامه حرف‌هایش ادعا می‌کند برخی والدین دانش‌آموزان و شاهدان عینی دیده‌اند که دو زن مشکوک در حالی ‌که خودرویی منتظر آنان بودند، از مدرسه فرار کردند. مردم سعی‌ کردند، جلوی فرار آنها را بگیرند اما موفق نشدند.
در اردبیل هم اوضاع به اندازه تهران بحرانی بود و دانش‌آموزان هشت مدرسه دخترانه این شهر دچار مسمومیت شدند. در کرمانشاه هم دختران یک مدرسه ابتدایی با همان گاز مسموم شدند. دانش‌آموزان هر سه شهر دیروز و پس از استشمام بوی گاز، دچار همان سردرد، بی‌حسی، سرگیجه، بیحالی و بیهوشی شدند که دختران برخی مدارس قم و بروجرد روزها و ماه‌های قبل آن را تجربه کردند. 
والدین نگران دانش‌آموزانی که گریه می‌کردند، آمبولانس‌هایی که برای کمک و انتقال دانش‌آموزان بدحال به بیمارستان پشت هم ردیف شده بودند، دانش‌آموزانی‌که با چشمانی قرمز در بخش اورژانس زیر ماسک اکسیژن بودند، تصویر مشترک مدارس مسموم در اردبیل، تهران و کرمانشاه بود که دست به‌دست می‌شد. یکی از دختران دانش‌آموز مدرسه ابتدایی شهید سپهر مصباح در کرمانشاه از ساعت10صبح ‌روز چهارشنبه و زمان انتشار گاز برای جام‌جم تعریف می‌کند: «ما سرکلاس نشسته بودیم که یکدفعه بوی خیلی بد و عجیبی شبیه سوختگی در کلاس پیچید. من چون سرما خورده‌ام، زیاد بو را حس نکردم و فقط کمی دچار سردرد شدم اما همکلاسی‌هایم متوجه آن شدند. مدیر مدرسه به کلاس‌مان آمد و گفت به مدرسه گاز زده‌اند. ماسک بزنید و سریع از کلاس بیرون بیایید. بعضی از بچه‌ها حال‌شان بد و دچار تنگی نفس شده بودند و بعضی‌ها هم می‌لرزیدند و می‌گفتند سردمان است. یک عده هم چشم‌های‌شان می‌سوخت و درد می‌کرد. پلیس و آمبولانس هم چند دقیقه بعد آمد. بعضی از دوستانم حال‌شان آن‌قدر بد بود که آنها را با آمبولانس به بیمارستان بردند. خود معلم‌مان هم سرش درد گرفته بود. بعد هم مدیر به مادرم زنگ زد و دنبالم آمد.» مادر همین دانش‌آموز در ادامه به ما می‌گوید وقتی از این ماجرا خبردار شد، سعی ‌کرد با مدرسه تماس بگیرد اما هرچه شماره تماس را گرفت، هیچ‌کس جواب نمی‌داد. بعد هم سرویس مدرسه با او تماس ‌گرفت و گفت حال دخترش خوب است و او را به‌زودی به خانه می‌آورد.
   
900 نفر مسموم شدند
درهمین حال، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آماری از تعداد دانش‌آموزان مسموم شده داد و گفت که تا الان حدود 900 دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند و او این خبر را از یک منبع دقیق دریافت کرده است. این آمار قبل از اعلام تعداد مسموم‌شدگان دیروز برخی مدارس در تهران، کرمانشاه و اردبیل بود.درحالی‌که تصور می‌شد تنها مدارس دخترانه در بروجرد با این مساله مواجه شده‌اند،   اما اواخر شب سه‌شنبه فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد دانشجویان یک خوابگاه دخترانه در همین شهر هم توسط همان عامل مسموم شده و با ترس به حیاط پناه برده بودند. البته به گفته رئیس دانشگاه بروجرد از بین دانشجویان مسموم شده، تنها 13نفر به بیمارستان منتقل شدند و بقیه حال عمومی خوبی داشتند.

روایت وزیر کشور از مسمومیت‌‌ها
با گذشت چند ساعت از حمله به برخی مدارس دخترانه در اردبیل، تهران و کرمانشاه، وزرای آموزش‌و‌پرورش و کشور در نشست خبری حاضر شدند. احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان این‌که 90 درصد عارضه ایجاد شده برای دانش‌آموزان به‌دلیل اضطراب و نگرانی است، گفت: «اکثر کسانی که دچار سردرد، سرگیجه و سوزش گلو شدند، در همان ساعات اولیه و بدون نیاز به درمانی خاص مرخص شدند، عده‌ای محدود هم به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری شدند تا با سلامت بیشتر نزد خانواده‌های خود برگردند.»
وی در‌خصوص علت وقوع این مسمومیت‌ها ادامه داد: «دوستان ما در دستگاه‌های اطلاعاتی هنوز عامل یا ماده خاصی را که باعث بروز این مسأله بوده است، را پیدا نکرده‌اند. همچنین در‌خصوص این‌که آیا این حوادث ناشی از ماجراجویی شخصی داخلی بوده یا عواملی خارج از مدرسه دخالت داشته‌اند، بررسی‌های اطلاعاتی ما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است که اظهار‌نظر قطعی کنیم و نهادهای اطلاعاتی مشغول بررسی موضوع هستند. دشمنان ما علاقه داشته و دارند که با انجام عملیات‌های مختلف، کشور را دچار مشکل کنند که همچنان هم به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند تا با روح و روان عزیزان دانش‌آموز بازی کرده و آنها را دچار هراس کنند. اجرای این موضوع را توسط رسانه‌های خارجی و گروه‌های مزدور مشاهده می‌کنیم و متاسفانه این‌بار بازی با روح و روان عزیزان و خانواده‌های آنان را انتخاب کرده‌اند. بعضی هم خارج از دستگاه‌های تخصصی، موضع‌گیری‌هایی نسبت به این رویدادها می‌کنند که چون اطلاعات دقیقی در این باره ندارند، مواضع‌شان قرین به صحت نیست و تنها موجب هراس‌افکنی می‌شود.» وحیدی انتشار برخی اخبار در‌خصوص دستگیری سه نفر در رابطه با مسمومیت‌ها را رد کرد و گفت: «انتشار برخی خبرها در مورد فلج شدن برخی دانش‌آموزان و دستگیری عده‌ای دیگر را تایید نمی‌کنیم اما دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر این مسأله هستند.»

​​​​​​​لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث