نسخه Pdf

فرصت درک فناوری جدید برای ترویج فرهنگ

فرصت درک فناوری جدید برای ترویج فرهنگ

دنیای فناوری، در حوزه‌های تصویر و صوت فراگیر ویژه فضای مجازی، پیشرفت‌هایی گسترده داشته‌ است.

این روزها به هر سو می‌نگریم، با ابزارهایی حتی در اندازه تلفن همراه مواجهیم که خیلی ساده، به دستاوردهای تولیدشده با استفاده از این فناوری‌ها دسترسی ایجاد می‌کند یا به افراد، در نخستین گام‌های ورود کاربردی به این محدوده، امکان تمرین و تولید محتوا می‌دهد. به عنوان جامعه در حال زیست و تحول در این فضای بسیار متنوع و متغیر، هر لحظه باید در جریان تحولات فناورانه بود و سپس به چگونگی انتقال فرهنگ بومی و دینی خود از درون این ابزارها اندیشید.
در ایران خودمان، پلتفرم‌ها یا کانال‌ها و گروه‌های مجازی با استفاده از تنوع ابزارها، در دسترس است و روز به روز به تعداد افراد به صورت انفرادی یا متشکل در ساختاری حرفه‌ای‌تر با امکانات مادی بیشتر، برای فعالیت در فضای مجازی افزوده می‌شود. هر دو سوی ایجابی یا سلبی این فناوری‌ها و همچنین محتواهای در حال توزیع در آنها، به آن وارد شده و با سرعت در حال پیشرفت در آن هستند. جامعه آینده، به جامعه‌ای فناورانه بیشتر نزدیک شده‌است. فضای مجازی از سوی صاحب‌نظران حوزه علوم‌انسانی در اندازه فضای واقعی، واجد اعتبار شمرده شده‌است. به عنوان یک آرمان انسانی و اجتماعی، با هر نگرشی این فضا مورد توجه است. برای دریافت هویت فناوری‌های جدید باید کوشا بود. فناوری‌هایی که صرفا در محدوده فنی نمانده و به محدوده اندیشه‌ای انسان هم نظر دارند و اصولا متکی به دانش سازندگان و توسعه‌دهندگان این فناوری‌ها، برای سلطه اندیشه‌ای سپس بهره‌برداری از جامعه مخاطب و مصرفی این فناوری‌ها، به نفع سازندگان آنها ایجاد شده‌است. برای همین، مناقشه و مجادله‌ای جهانی در این موضوع در جریان است. بیشتر جوامع مصرفی، معمولا در شتاب دستیابی به‌آخرین فناوری‌های این محدوده، به سویه سرگرم‌کننده و به تدریج سوق یابنده به محدوده‌های سلبی متناسب با جوامع و جغرافیای خود، رو می‌آورند و پس از توزیع نابهنجاری‌ها، ابتدا به سوی محدود کردن، سپس به سوی استفاده ایجابی از آنها برای تسخیر فناوری و توزیع محتوای متناسب با خود می‌روند اما همیشه با تبعات آسیب‌های رخ داده، رویارو هستند. 
نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، برگزار شد. طبیعی است عمده فعالان این عرصه، با این‌که به صورت انفرادی امکان دستیابی به دانش جدید در این محدوده را دارند، به این مکان بیایند و با بازدید از تحولات فناورانه، در نشست‌ها، محفل‌ها، مباحثات و مجادلات مرتبط با موضوع شرکت کنند سپس به این اندیشه برسند که با استفاده از این فناوری‌ها، قرار است چه محتوایی را چگونه در سطح بومی یا حتی در سطح جهانی تولید و توزیع کنند. علاوه بر اینها با قواعد و اندیشه‌های قانونی و تمهیدات فعلی در این موضوع، آشنایی بیشتری یابند و چنانچه به نظرشان رسید که قواعد موجود نیاز به تحول برای استفاده بهتر از این ابزارها دارد، با آگاهی به ماهیت و جوهر ایجاد این فناوری‌ها از سوی توسعه‌دهندگان آن، که معمولا با بنیان فرهنگی متفاوت با ما است، به پیشنهاد دادن به مقامات مسئول و مؤثر برای همسانی و همراهی بهتر جامعه خود با این ابزارها برسند. نفس حضور، نفس مباحثه، جسارت در طرح نکات، اصرار بر استفاده از این دانش رو به تحول، برای انتقال هویت خود و ماهیت زیست جامعه خود، از ضروریات حضور در این نمایشگاه است.

​​​​​​​حسین سلطان‌محمدی | مدرس و منتقد