نسخه Pdf

نمایشگاهی از توانمندی‌ها

در گفت‌وگو با دبیر رصتا عنوان شد

نمایشگاهی از توانمندی‌ها

اگر نگاهی به کارنامه ساترا داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که بیان بسیاری از سیاست‌های حمایتی ساترا از پلتفرم‌هایی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، مغفول  مانده  است. یکی از این حمایت‌ها ایجاد فرصت برای دیده‌شدن بیشتر و تعامل و هم‌افزایی سکوهای انتشار در بستر نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران است. در این رابطه با حمیدرضا نوابی، مدیر شورای رقابت ساترا  و دبیر جشنواره گفت و گو کرده ایم.

حمیدرضا نوابی، مدیر شورای رقابت ساترا و دبیر نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران(رصتا) در گفت‌وگو با جام‌جم دراین‌باره و افزون‌برآن حمایت‌ها، کلیت و هدف برگزاری این نمایشگاه عنوان می‌کند: ابتدا قرار بود همزمان با نمایشگاه یک جشنواره هم با عنوان جشنواره رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر مشابه جشنواره فیلم فجر با هدف ارزیابی تمام سریال‌های نمایش خانگی و تقدیر از برگزیدگان برگزار شود اما درنهایت جمع‌بندی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و نمایشگاه این شد که در سال اول صرفا نمایشگاه برگزار شود و از سال آینده جشنواره را هم برگزار کنیم.
نوابی در مورد حمایت ساترا از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه می‌‌گوید: برای حمایت از پلتفرم‌های خصوصی دارای مجوز از ساترا، 12 متر مربع غرفه رایگان با غرفه‌بندی مجری نمایشگاه به شرکت‌کنندگان هدیه کردیم. البته اگر پلتفرمی خواست بیشتر از این توانمندی‌هایش را نشان دهد و به جای بیشتری نیاز داشت می‌توانست خود به این میزان بیفزاید. وی درباره حمایت ویژه از پلتفرم‌هایی که کنار پلتفرم‌های نام‌آشنا فرصت کمتری برای دیده‌شدن داشتند بیان می‌کند: نمایشگاه برای کلیه پلتفرم‌هاست ولی بخشی از کار ساترا علاوه‌ بر تنظیم‌گری، حمایت و تسهیل‌گری است و در این خصوص همواره سعی داشتیم از پلتفرم‌های نوپا حمایت کنیم. کسانی که واقعا ایده‌ها و برنامه‌های خوبی دارند و کارشان بسیار جذاب است اما به دلیل رقابت و کمبود بودجه نتوانستند به آن حد از پیشرفت و درآمدزایی برسند.
از دبیر نمایشگاه در مورد حضور پلتفرم‌هایی با حوزه‌های کاری متفاوت پرسیدیم و او پاسخ می‌دهد: 70درصد سکوهای نمایشی هستند. هفت پلتفرم آموزشی، هفت پلتفرم خبری و همین‌طور پیام‌رسان‌ها مثل پیام‌رسان‌های آی‌گپ، ایتا، سروش پلاس و ...،شش پلتفرم کاربرمحور مثل تماشا، روبیکا و... ازجمله شرکت‌کنندگان هستند. از این تعداد 83 درصد از تهران و ۱۷ درصد از شهرستان‌ها حضور دارند.