نسخه Pdf

توزیع عادلانه کسب ‌و‌کار

مدیر‌کل برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی

توزیع عادلانه کسب ‌و‌کار

رصتا نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیری است که از ساترا مجوز گرفته‌اند. معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما یکی از بازیگران این حوزه است.

این معاونت چه به لحاظ تنظیم‌گری و چه به لحاظ تولید و انتشار محتوا از طریق تلوبیون و چه محتوای خود سازمان صداوسیما و چه محتوای وی‌اودی و تلوبیون‌پلاس فعالیت دارد.  معاونت فضای مجازی هم در این نمایشگاه شرکت کرده است تا حوزه صوت و تصویر فراگیر و بازیگران این حوزه با فعالیت‌هایی که این معاونت انجام می‌دهد و امکاناتی که می‌تواند دراختیارشان بگذارد آشنا شوند. یکی از این موارد سامانه‌ای است که معاونت مجازی برای رسانه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی ایجاد کرده است. آنها می‌توانند در این سامانه مشخصات محتوایی که می‌خواهند بازدید کنند را جست‌و‌جو کنند تا رده سنی محتوا برای‌شان مشخص شود. مثلا آیا خشونت، سیگار کشیدن و... در فیلم هست یا خیر. در این صورت فرد می‌تواند تشخیص دهد آیا این محتوا برای فرزندش مفید است یا خیر. علاوه بر آن سامانه بازار محتواست که پنج‌شش سال است شروع به کار کرده و در این مدت دائما رشد داشته است. 
در این سامانه هم یک‌سری امکانات هست، مثلا افراد می‌توانند به آرشیو برنامه‌های صداوسیما دسترسی پیدا کنند. تهیه‌کنندگان یا افراد حقوقی می‌توانند اکانت بگیرند و با سرچ کلیدواژه‌ها مطالب مورد نیازشان را از بازار محتوا تهیه کنند یا اگر خودشان تولیدکننده محتوا هستند با یک تفاهم‌نامه در اختیار بازار قرار دهند تا دیگران از محتوای آنها استفاده کنند.  
کار دیگر معاونت فضای مجازی مباحث مربوط به رصد و داده‌کاوی حوزه صوت و تصویر فراگیر در شش زیست‌بوم خبر، آموزش، رسانه‌های حرفه‌ای، رسانه‌های اجتماعی، بین‌الملل و بازی است. همچنین اخبار، اطلاعات و داده‌های مربوط به آنها بررسی می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مثلا کدام پلتفرم بازی بیشترین کاربر را دارد؛ کدام پلتفرم‌ها در حوزه محتوای حرفه‌ای و وی‌اودی‌ها بیننده بیشتری دارند و حتی کدام فیلم‌ها بیشترین میزان بیننده را دارد. براساس این می‌شود تصمیم‌های مختلف گرفت و روی تولید محتوایی که اقبال کاربران را دارد بیشتر کار کرد. 
ساترا در دوره جدید کار بسیار خوبی را برای حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر شروع کرده است؛ به‌خصوص رسانه‌هایی که شاید خیلی از نظر اقتصادی بنیه قوی نداشته باشند. ساترا نقش تنظیم‌گری‌اش را به‌خوبی ایفا می‌کند و اجازه نمی‌دهد این رسانه‌ها زیر دست و پای قوی‌ترها له شوند. تلاش دارد این کسب‌و‌کار به صورت عادلانه بین همه شکل بگیرد. 

حمیدرضا ملاموسی‌زاده