تراژدی گرسنگی

تراژدی گرسنگی

توماس کریستین سادوسکی، بازیگر آمریکایی تئاتر، سینما و تلویزیون است. او بیش‌تر برای ایفای نقش «دان کیفر» در مجموعه تلویزیونی «اتاق خبر» اچ‌بی‌او شناخته شده است.

روایت او پس از بازدید از یمن را می‌توان تکان‌دهنده خواند. «ما مرده به دنیا می‌آییم» به زبان انگلیسی روی دیواری مقابل مقر محاصره‌شده با سیم خاردار سازمان ملل متحد در شمال یمن به صورت گرافیتی نوشته شده است. این جمله‌ بیانگر رنج نسلی است که در جنگ زندگی می‌کند، نسلی رهاشده. من اخیرا از طریق مشارکت با سازمان بشردوستانه War Child از مناطق شمالی یمن بازدید کردم. دسترسی به این منطقه برای آمریکایی‌ها (به خصوص روزنامه‌نگاران) عملا ناممکن است و ماه‌ها مذاکرات پرتنش در جریان بود تا اجازه یافتم به آن ناحیه بروم. جای تعجبی نیست، زیرا می‌توان نقش آمریکا را در بحران جاری در یمن مشاهده کرد. حمایت نظامی آمریکا از عربستان سعودی یک بازیگر جدایی‌ناپذیر در مناقشه از زمان آغاز آن بحران در هفت سال گذشته عاملی ثابت بوده است. شاخص جهانی گرسنگی در حال حاضر یمن را از نظر میزان گرسنگی در بدترین رتبه در جهان قرار داده است. به گفته پزشکان، مناطقی که من با آنان صحبت کردم میلیون‌ها کودک یمنی در برخی مناطق تا ۹۵ درصد از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند. رشد جسمی متوقف‌شده کودکان، من را متقاعد کرد تا به کلاس یک مهدکودک بروم و با بچه‌های 8، 9 ساله ملاقات کنم. آن بچه‌ها به قول یکی از همراهان‌مان «خوش‌شانس‌ترین»‌ها بودند. درد گرسنگی همه جا دیده می‌شود. اثرات کابوس‌آور آن شامل ناتوانی در تنظیم دمای بدن، اشک‌ریختن هنگام گریه و سپس لاغری و بی‌حالی وحشتناک است. یمنی‌ها این درد را هر روز تحمل می‌کنند. زندگی کودکانی که با بی‌توجهی جهان و به دلیل تحریم‌ها نابود شده است. سال ۲۰۲۲ میلادی، آمریکا یک میلیارد دلار به کمک‌های بشردوستانه در یمن اختصاص داد. حفظ آن سطح کمک با توجه به بدترشدن وضعیت باید در دستور کار قرار گیرد.
با این وجود، هفته گذشته در جلسه‌ای که با اعضای کنگره و سنا داشتم یکی از سناتور‌ها در طول جلسه‌مان گفت: «این مبلغ پول زیادی است». این در حالی است که آمریکا کمکی نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار را در سال گذشته به اوکراین متعهد شده است. اختلاف نظر در این باره امری منطقی است. با این وجود، باید توجه داشت که ما در یمن مداخله نظامی داشته‌ایم و در ایجاد رنج عظیم برای زنان و کودکان یمنی شریک هستیم. کمک تنها وسیله‌ای است که تضمین می‌کند این فاجعه به شکست همه‌جانبه بشریت تبدیل نشود.
مبالغه می‌کنم؟ خیر. هیج اصطلاح مناسبی برای به کاربردن درباره میلیون‌ها کودکی وجود ندارد مدت‌هاست بر اثر سوء تغذیه رنج می‌برند. بی‌رحمانه ایستادن و تماشای این وضعیت اقدامی کاملا غیرانسانی است.
با این وجود، چرخ‌ها به طور پیوسته برای رسیدن به این نتیجه در حرکت هستند، زیرا کمک‌های جهانی به یمن در حال کاهش خیره‌کننده‌ای هستند. صحنه یمن به عنوان یک منازعه سیاسی، پیچیده و خائنانه به نظر می‌رسد. تراژدی‌ای انسانی در آنجا در جریان است. در این میان، یک موضوع مشخص است: حذف بودجه برای کمک به یمن به مثابه حکم اعدامی برای کودکان یمنی است.