اشغالگر در لبه سقوط

نشانه‌های سقوط و تباهی در رژیم صهیونیستی پررنگ‌تر شده است

اشغالگر در لبه سقوط

اراضی اشغالی به صحنه اعتراضات تمام‌عیار و گسترده ساکنان این اراضی غصب شده و کابینه نتانیاهو تبدیل شده است.

اصرار نتانیاهو برای فرار از مجازات به‌واسطه تصویب اصلاحات قضایی گسترده و فراتر از آن، مواضع اخیر افرادی مانند اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو مبنی بر محو ساختن برخی مناطق فلسطینی‌نشین از روی نقشه، مولد بحران‌های جدیدی برای رژیم تروریستی اسرائیل بوده است. در چنین شرایطی شاهد استمرار روند سقوط ترکیبی و همه‌جانبه صهیونیست‌ها هستیم. حضور نتانیاهو در مسند قدرت، نقش بسزایی در تکمیل و تشدید این روند ایفا می‌کند. در حالی‌که دولت بنیامین نتانیاهو با شتاب هر چه بیشتر در تلاش تحقق طرح «بازنگری قضایی» است، تظاهرات گسترده در اسرائیل همچنان ادامه دارد. ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف این کشور در «شنبه اعتراضی» علیه نتانیاهو شرکت کردند. رژیم اشغالگر قدس از آغاز سال جاری میلادی هر شنبه شاهد اعتراضاتی گسترده علیه «طرح بازنگری در سیستم قضایی» است که کابینه بنیامین نتانیاهو هر‌چه سریع‌تر در تلاش تحقق آن است. روز شنبه (۴ مارس) نیز در مناطق مختلف اراضی اشغالی دست به تظاهرات زده و در شنبه اعتراضی شرکت کردند. به گزارش رسانه‌های خبری تنها در تل‌‌‌آویو بیش از ۱۶۰‌هزار نفر برای حضور در این تظاهرات به خیابان‌ها آمده بودند. کوبی شباتی، رئیس پلیس اسرائیل تصریح کرده بود، به معترضان اجازه نخواهد داد که جاده ارتباطی تل‌آویو و اورشلیم (بیت‌المقدس) را بلوکه کنند اما این اتفاق در نهایت رخ داد. روز چهارشنبه گذشته در جریان تظاهرات درگیری‌هایی میان معترضان و پلیس روی داد که ۱۱زخمی به جای گذاشته بود. ۳۹نفر نیز در جریان این رویداد بازداشت شدند. رسانه‌ها از خشونت بیش‌ از حد پلیس رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.
     
نتانیاهو عقب‌نشینی نمی‌کند
اکثر تحلیلگران صهیونیست بر این باور هستند که نتانیاهو قصد ندارد از طرح جنجالی خود مبنی بر اعمال اصلاحات گسترده قضایی (که منتج به وتوی تصمیمات دادستان رژیم صهیونیستی توسط کنست پارلمان رژیم صهیونیستی می‌شود) عقب‌نشینی کند، زیرا اساسا یکی از دلایل تشکیل کابینه توسط وی، همین موضوع بوده است. نتانیاهو که در پایان سال‌جاری میلادی برای ششمین‌بار زمام قدرت را در دست گرفته، می‌کوشد طرح خود را هر‌چه سریع‌تر محقق سازد.
به‌گفته او اعمال تغییرات در دستگاه قضایی و به‌ویژه کنترل دادگاه عالی، یک نیاز ملموس برای جبران خطاهای چند دهه گذشته است اما هدف اصلی وی، مختومه‌سازی چهار پرونده‌ای است که وی در آنها به فساد اقتصادی و رشوه‌دهی محکوم شده است. مرحله نخست طرح اصلاحات قضایی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به تصویب رسیده است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون پس از پایان رای‌گیری از «روزی سیاه» در اسرائیل سخن گفته است. فراتر از آن، تامیر پاردو، رئیس سابق موساد در اظهاراتی که مورد توجه بسیاری از محافل رسانه‌ای غرب نیز قرار گرفته است، از پایان رویای صهیونیسم خبر داده است.
     
التهاب در اراضی اشغالی ادامه دارد
التهابات در اراضی اشغالی وارد فاز جدید و جدی‌تری شده است. اتفاقی که اخیرا در جریان محاصره سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک آرایشگاه زنانه در تل‌آویو رخ داد، نقطه آشکارساز رادیکال‌تر شدن منازعات داخلی در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. ناظران معتقدند اوضاع داخلی رژیم اشغالگر قدس هیچ‌گاه تا این حد آشفته نبوده و از سوی دیگر، قرار نیست این منازعه به اتمام برسد. در‌هر‌حال، جدال میان نتانیاهو و مخالفانش قرار نیست به‌زودی پایان یابد. یکی از مناقشه‌برانگیزترین بخش‌های لایحه اصلاحات قضایی بندی است که به اکثریت نسبی نمایندگان کنست امکان می‌دهد تصمیم‌های دیوان‌عالی قضایی علیه مصوبات آن را لغو کنند. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها اکثریت ساکنان اراضی اشغالی یا با اصلاحات مورد نظر کابینه نتانیاهو مخالف هستند یا خواهان کند شدن این روند برای فراهم شدن زمینه گفت‌وگوهای داخلی درباره آن هستند.

استیصال رژیم اشغالگر در برابر  واقعیات
هر گزاره‌ای که در اراضی اشغالی تحقق پیدا کند، اعم از ادامه طرح جنجالی نتانیاهو در‌خصوص اصلاحات قضایی یا توقف آن به‌واسطه اصرار معترضان، مولد بحران‌های زیربنایی و سختی برای رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود. در این میان راهکار سومی نیز برای حل‌و‌فصل موضوع و ایجاد اتفاق‌نظر میان دو طرف (طرفداران و مخالفان نتانیاهو) وجود ندارد. از سوی دیگر، استیصال رژیم اشغالگر قدس در برابر واقعیات جاری در منطقه موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. افرادی مانند اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به‌واسطه اصرار بر شهرکسازی‌های غیر‌قانونی و اخراج اعراب از اراضی اشغالی، حتی خشم حامیان آمریکایی و اروپایی جنایات همیشگی صهیونیست‌ها را برانگیخته‌اند. سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در تازه‌ترین سخنان خود، اسموتریچ را فردی احمق خوانده است. دولت‌های اروپایی نیز به‌صورت آشکار و پنهان به تل‌آویو هشدار داده‌اند که اصرار کابینه نتانیاهو بر شهرکسازی‌های غیر‌قانونی در کرانه باختری، نتیجه‌ای جز تشدید خشونت‌ها و ناتوانی غرب در استمرار دفاع از رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل