مسمومیت 5000 دانش‌آموز در 230 مدرسه

سریال سمی مسمومیت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد

مسمومیت 5000 دانش‌آموز در 230 مدرسه

مسمومیت‌های سریالی عامل ناشناخته در مدارس دخترانه دیروز دوشنبه هم ادامه پیدا کرد و تعدادی از دانش‌آموزان مدارس دخترانه در لارستان، سمنان، شاندرمن، چالدران، بابل، ماکو، سلماس ،نقده، تکاب، مرودشت، مشهد، گچساران، دیواندره، کوهدشت، گرگان، نیشابور،جغتای، آمل، اقلید، سنندج، نیشابور، دورود و مرودشت به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

بر اساس آخرین اخبار رسمی، تا روز دوشنبه حدود 230 مدرسه درکل کشور و 5000 دانش‌آموز مسموم شده‌اندکه بیشترین آمار مربوط به دختران است.

در لارستان سه مدرسه زینب، پیام و عدالت، هدف حمله با گازهای سمی قرارگرفت. در نیشابور 16 دانش‌آموز و یک معلم با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. در جغتای هم گازهای مسموم‌کننده 20 دختر دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد و درکوهدشت هم تعدادی از دختران دبیرستان کوثر توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شدند. 
در خبرها آمده بود یک دانش‌آموز در اقلید جان خود را از دست داده است‌که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تکذیب این خبرگفت تاکنون موردی از دانش‌آموزان بدحال را که نیاز باشد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود، نداشته‌ایم. این شایعات صرفا مردم و والدین را نگران می‌کند. در کاشمر هم خبر فوت یک دانش‌آموز منتشر شد که به گفته فرماندار این شهر، این دانش‌آموز به نام مهدی نیازی‌ که در پایه هفتم درس می‌خواند، در ساعت کلاس ورزش دچار ایست قلبی شد. با تلاش پزشکان و احیای قلبی، ضربان قلب او دوباره برگشت، اما متاسفانه تلاش پزشکان برای نجات او نتیجه نداد و درگذشت. در بوشهر هم شایعه شدکه تعدادی از دانش‌آموزان مسموم شده‌اند، اما بنابر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، هیچ دانش‌آموزی مسموم نشده است. با تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای، فرماندهی‌کل انتظامی‌کشور با ابراز تاسف از مسموم شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:«بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرارگرفته‌که به‌ محض دستیابی به شواهد و مدارک  متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و فرزندان‌مان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی، تعدادگشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.» معاون درمان وزارت بهداشت، نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت را در زمینه بروز مسمومیت‌ها در دانش‌آموزان اعلام کرد. دکتر سعید کریمی گفت: دانش‌آموزانی که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند، عمدتا ابراز می‌کنند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از استشمام یک بو که متفاوت است، دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه، تنگی نفس و ‌ریزش اشک شدند و به‌دنبال این علائم تحریکی دیگر مانند دل‌درد، ضعف و بی‌حالی و در برخی از این بچه‌ها و افرادی که در معرض این ماده محرک بوده‌اند، بی‌حسی اندام‌ها بوده که اینها علائم مواد محرک است.

مسمومیت در 230 مدرسه

محمدحسن آصفری، عضوکمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان نیز با اشاره به برگزاری جلسه این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات،کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی گفت:«متاسفانه تعداد زیادی از مدارس درگیر مسمومیت شده‌اند که آمار ارائه شده تا دیروز درگیری 25‌ استان کشور شامل تقریبا 230 مدرسه می‌شودکه به دنبال آن بیش از 5000 دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند که بیشترین مسمومیت مربوط به دختران وکمترین مربوط به پسران بوده است. آزمایش‌های مختلف برای شناسایی نوع مسمومیت در حال انجام است، اما تاکنون اطلاعات خاصی به دست نیامده که براساس آن مشخص شود نوع سم چه بوده و این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت‌گرفته است. البته بخشی هم به استرس دانش‌آموزان برمی‌گرددکه وقتی اتفاقی بین آنها رخ می‌دهد دیگران هم دچار استرس می‌شوند.»

آصفری درباره منشاء مسمومیت ادامه داد: طبق اطلاعات به دست آمده که البته هنوز هم 100 درصد تایید نشده، مسمومیت در برخی موارد به دلیل انتشارگاز خاصی بوده که در جاهای مختلف متفاوت است. مثلا در برخی موارد حاوی بوی‌گندیده یک نوع میوه خاص بوده است، به هرحال موضوع در حال بررسی است تا نوع مسمومیت و ماده آن مشخص شود که وزارت بهداشت به طور جدی دنبال می‌کند و باید منتظر نتایج سم‌شناسی وزارت بهداشت بود. تمام اعضای کارگروه بر این موضوع تاکید دارندکه اگر عامل یا عواملی در مسمومیت دخیل هستند باید برخوردی توام با اشد مجازات با آنها شود، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم تدابیر لازم داشته باشند تا مشخص شود علت این موضوع چه بوده است. در همین راستا قرار است این دستگاه‌ها گزارش کتبی را به‌کمیته حقیقت‌یاب ارسال‌کنند و این‌کمیته بعد از دریافت گزارش جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. باید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی‌کامل برای شناسایی عوامل صورت گیرد؛ مجلس نیز به طور جد تا حصول نتیجه پیگیری‌های لازم را انجام خواهد‌داد.»

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث