منطقه علیه صهیونیست‌ها

2اقدام اخیر عربستان و امارات در برابر رژیم صهیونیستی را بررسی کرده ایم

منطقه علیه صهیونیست‌ها

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به سیبل مخالفان تبدیل شده است، اخباری که از منطقه به گوش صهیونیست‌ها و کابینه چندتکه این رژیم می‌رسد ، وضعیت وخیم‌تری را برای تل‌آویو رقم زده است. بحران‌های داخلی از یک سو و تنها ماندن صهیونیست‌ها حتی از سوی متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از سوی دیگر، کار را به جایی رسانده که افرادی مانند اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی از ناامیدی مطلق خود جهت عبور از بحران‌ها در اراضی اشغالی خبر می‌دهند.

اخیرا نتانیاهو اکثر اوقات خود را صرف صدور این بیانیه‌های گلایه‌آمیز و‌تند علیه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی می‌کند! او صدور قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد در محکومیت شهرکسازی‌های جدید در کرانه باختری یا ابراز نگرانی برخی کشورهای اروپایی نسبت به اوضاع داخلی در اراضی اشغالی را غیرقابل تحمل دانسته و در عین حال، نتایج مثبت سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و انعقاد توافق اخیر میان تهران و ریاض با واسطه‌گری پکن را نیز زیر سوال برده است. این حجم از بیانیه‌های اعتراضی و به عبارت بهتر، عریضه‌نویسی‌ها به وضوح نشان می‌دهد که چگونه کنترل اوضاع داخلی و بیرونی اراضی اشغالی از دست نتانیاهو، اسموتریچ، بن‌گویر و‌دیگر اعضای کابینه‌اش خارج شده است! 
     
شوک سعودی‌ها به تل‌آویو
در آشفته‌بازاری که صهیونیست‌ها در آن به سر می برند، آنها هرگز تصور بروز یک رفتار بی‌سابقه و غیر قابل پیش‌بینی از سوی سعودی‌ها را نمی‌کردند زیرا حدود دو سال پیش نتانیاهو در شهر جدید نئوم دیداری با بن‌سلمان، ولیعهد سعودی‌ها داشت و در آن بر لزوم اتحاد امنیتی و منطقه‌ای تل‌آویو و ریاض تاکید کرده بود. اما اخیرا عربستان سعودی از صدور روادید برای یک هیات اسرائیلی که به منظور حضور در کنفرانس گردشگری سازمان ملل دعوت شده بود، خودداری کرد.سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل از هیات اسرائیلی به همراه هیات‌هایی از ۲۲ کشور برای شرکت در کنفرانس دو روزه در عربستان دعوت کرده بود .با این حال عربستان از صدور روادید برای هیات رژیم صهیونیستی با وجود درخواست مقامات سازمان ملل و تقاضای این سازمان برای رفتار برابر با اعضا خودداری کرد.خودداری از صدور روادید برای نماینده رژیم صهیونیستی در حالی است که رژیم اشغالگر قدس در تلاش برای عادی‌سازی روابط با عربستان است.طی سال‌های اخیر برخی کشور‌های عربی با میانجیگری آمریکا بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کرده‌اند. در این معادله، سعودی‌ها تا قبل از سرکار آمدن کابینه ائتلافی نتانیاهو حکم یک کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده را در این مسیر ایفا می‌کردند، اما اکنون آنها نیز نمی‌توانند هزینه همزیستی و فراتر از آن همکاری با صهیونیست‌ها را بپردازند. 
     
توقف قرارداد تسلیحاتی امارات و رژیم صهیونیستی
تصمیم سعودی‌ها مبنی بر عدم صدور ویزا برای هیات صهیونیستی در نشست عربستان، به لحاظ زمانی با لغو قراردادهای تسلیحاتی اخیر میان ابوظبی و تل‌آویو عجین شده است. شبکه 12 رژیم صهیونیستی، این اقدام اماراتی‌ها را عجیب و نمادی از تقابل جدید میان بازیگران منطقه و تل‌آویو قلمداد می‌کند. نتانیاهو در واکنش به گزارش‌های منتشر‌شده درباره تعلیق قراردادهای نظامی با تل‌آویو از سوی ابوظبی به دلیل رویکرد افراطی وزرای کابینه اسرائیل به ویژه علیه فلسطینی‌ها بر استحکام روابط با امارات تأکید کرده است! واکنشی منفعلانه که نشان‌دهنده سردرگمی نتانیاهو در قبال رخدادهای جاری در اراضی اشغالی و منطقه است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «برخلاف گزارش‌های منتشرشده، روابط امارات و اسرائیل قوی و باثبات بوده وگواه آن توافق تجاری بین دو دولت است که منجر به توسعه اقتصادی، تجاری و روابط سیاسی می‌شود».
او(نتانیاهو) در این خصوص صحبتی از قراردادهای تسلیحاتی و نظامی نکرده است! این در حالی است که یکی از پایه‌های عادی‌سازی روابط ابوظبی و تل‌آویو طی دو سال اخیر، مناسبات تسلیحاتی بوده است. از سوی دیگر، کشورهایی که دست به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در دوران ریاست جمهوری ترامپ زده بودند، اکنون بیش از هر زمان دیگری متوجه هزینه‌های هنگفت و جبران‌ناپذیر تصمیم نابخردانه خود شده‌اند. 
     
فراتر از یک انزوا
اگر رفتار اخیر عربستان سعودی و امارات عربی متحده را درکنار صدور بیانیه اخیر آمریکا ، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در محکوم‌کردن شهرکسازی‌های جدید رژیم صهیونیستی در مناطق غربی اراضی اشغالی قرار دهیم، به یک گزاره مهم تحت عنوان «انزوای مطلق صهیونیست‌ها» دست پیدا می‌کنیم. به عبارت بهتر،متحدان و حتی مهره‌های تل‌آویو نیز دیگر توان پرداخت هزینه‌های بازی در زمین این رژیم اشغالگر را از دست داده‌اند. بدون شک در چنین شرایطی سقوط رژیم اشغالگر قدس با سرعت و شدت بیشتری صورت خواهد گرفت. بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه متفق‌القول هستند که ضریب آسیب‌پذیری داخلی و خارجی صهیونیست‌ها در برهه کنونی، نسبت به هر زمان دیگری( از زمان تاسیس این رژیم جعلی و نامشروع) بالاتر است. 

حسین یاری - گروه بین‌الملل