موش‌ها در شهر نورها!

موش‌ها در شهر نورها!

شهر پاریس با ادامه اعتراض‌های نیروهای خدماتی جمع‌آوری زباله، به زباله‌دان تبدیل شده است و بیم آن می‌رود که به‌زودی شاهد حمله موش‌ها باشد. نیروهای جمع‌آوری زباله در پایتخت فرانسه در اعتراض به اصلاحات سن بازنشستگی در اعتصاب هستند؛ اکنون «شهر عشاق جهان» غرق در زباله‌های متعفن است و نگرانی از تهاجم موش‌ها این شهر را تهدید می‌کند و آکادمی پزشکی فرانسه در این رابطه هشدار صادر کرده است.

با ادامه اعتراض‌های کارگران جمع‌آوری زباله در پاریس که از ششم مارس آغاز شده است، کیسه‌های زباله به‌ویژه در مناطقی که رستوران‌های زیادی وجود دارد، روی هم انباشته شده است و چهره بسیار زشتی را برای فرانسه رقم زده است. این اعتصاب گسترده در اعتراض به اصلاح بحث‌برانگیز سیستم بازنشستگی فرانسه انجام شده است. با دست از کار کشیدن نیروهای خدمات زباله، حدود ۵۶۰۰ تن زباله جمع‌آوری نشده در خیابان‌های پایتخت فرانسه رها شده است.
اقدام جدید دولت، سن بازنشستگی را برای کارگران بخش جمع‌آوری زباله که در حال حاضر به دلیل سختی کارشان می‌توانند با مزایا بازنشسته شوند، از ۵۷ به ۵۹ سال افزایش می‌دهد. نکته مهم آن است که فقط مسأله زباله‌های سرگردان، مشکل شهروندان نیست، چالش واقعی این است که پاریس، مانند بسیاری از شهرهای بزرگ، پر از موش است و به ازای هر فرد که در پاریس زندگی می‌کند، 1.5تا 1.75موش وجود دارد و همین امر «شهر نورها» را به یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان تبدیل می‌کند. همین واقعیت، آکادمی ملی پزشکی فرانسه را بر آن داشت تا در ژوئیه گذشته هشداری درباره «تهدید برای انسان» صادر کند.
در قرن چهاردهم میلادی، تقریبا نیمی از جمعیت پاریس به دلیل شیوع طاعون خیارکی ناشی از گازگرفتگی توسط موش‌های آلوده به آن از بین رفتند. طاعون تا قرن هجدهم میلادی از بین رفت اما موش‌ها هنوز در پاریس زندگی می‌کنند. 
امروزه شمار جمعیت موش‌های پاریس حدود هشت میلیون سر، حدود چهار برابر جمعیت انسان‌های این شهر برآورد شده است. معضل موش‌های شهری در پاریس به حدی وخیم است که هر سال در بهار مقامات شهری به مدت دو ماه تمام توان خود را برای مقابله با آنها به کار می‌گیرند. 
هر سال در این زمان تیم‌های دفع آفات شهری تحت کمپینی با عنوان «خدمات اقدام بهداشتی و سلامتی شهری» پارک‌ها و فضاهای عمومی شهر را در جست‌وجوی موش‌ها زیرپا گذاشته و مقابله با موش‌ها در فضاهای خصوصی نیز طبق خواسته شهروندان و با کمک پلیس صورت می‌گیرد.
دستورالعمل‌های مربوط به دفع زباله‌ها و استفاده از سطل‌های زباله به طور گسترده‌ای در این شهر منتشر شده و پاریسی‌هایی که از این دستورالعمل‌ها سرپیچی کنند با جریمه‌هایی به مبلغ بیش از ۴۵۰‌یورو (۵۲۵ دلار آمریکا) روبه‌رو می‌شوند. شهروندان حتی تشویق به گزارش چنین تخلفاتی از سوی افرادی می‌شوند که منجر به افزایش جمعیت موش‌های شهری خواهد شد.
اتحادیه‌ها در حال برنامه‌ریزی برای اعتصابات بیشتر و هشتمین دور اعتراضات سراسری روز چهارشنبه هستند؛ روزی که اصلاحات بازنشستگی به کمیته‌ای متشکل از هفت سناتور و هفت قانون‌گذار مجلس ورود پیدا می‌کند. تازه‌ترین این اتفاق اما مربوط به انتشار ویدئوهایی است که نشان می‌‌دهد معترضان به محل حزب امانوئل مکرون زباله پرتاب می‌کنند. حساب کاربری مدیا لیبر تصاویری از تجمع روز گذشته معترضان به اصلاحات بازنشستگی در برابر مقر حزب رنسانس فرانسه منتشر کرد. معترضان به اصلاحات مکرون در برابر مقر حزبی که او تاسیس کرده، تجمع کردند و کیسه‌های زباله را به سوی آن پرتاب کردند. پلیس تلاش کرد معترضان را متفرق کند.