شالوهای بهاری

پرسه

شالوهای بهاری

برای هر شهری نماد نوروز و بهار باتوجه به اقلیم و جغرافیای آن بوم تفاوت دارد. ابرهای گاه و بیگاه استان‌های مرکزی، گسیل پرندگان بهاری در شهرهای شمالی، نغمه نوروزخوان‌ها در خراسان و البته شالوهای بوشهر که برای اهالی آن منطقه سفیران بهارند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر بوشهر، پرواز شالوها، مرغ‌های دریایی که در گویش‌ بوشهری شالو خوانده می‌شود که بر فراز ساحل بی‌نظیر و زیبای خلیج‌فارس است. مرغ‌های مهاجر دریایی یا کاکایی‌ها در هوای دلپذیر فصل پاییز و زمستان بر کرانه ساحل بوشهر پرواز می‌کنند و ساحل‌نشینان نیز به تماشای آنها نشسته یا به آنها غذا داده و از آنها عکاسی می‌کنند. پرواز منظم و چرخش این پرنده‌های مهاجر که در زبان فارسی مرغ‌های نوروزی خوانده می‌شوند؛ بر فراز ساحل خلیج‌فارس با خلق صحنه‌های بسیار زیبا چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کنند. 

فروپاشی بانکی آمریکا
بحران اقتصادی در آمریکا آن‌قدر جدی شده که هر روز شاخصی را تحت‌تاثیر قرار‌می‌دهد و ورشکستگی یک بانک یا سقوط یک سهام و کاهش جدی در ارزش دلار یکی در میان تیتر یک روزنامه‌های و گزارش‌های تلویزیونی آمریکا می‌شود. پس از آن‌که ظرف تنها 48 ساعت، دو بانک بزرگ آمریکا به ورطه نابودی کشیده و ورشکست شدند، حالا از آمریکا اخباری مبنی بر کاهش شدید ارزش دلار در قیاس با سایر ارزهای جهانی مثل یورو مخابره می‌شود. دو بانک «سیلیکون ولی» و «سیگنچر» فعال در حوزه فناوری‌های جدید و صنعت رمز ارز پشت‌سر هم دچار ورشکستگی شدند تا سایه وحشت از سرنوشت مشابه، بر سر سایر بانک‌های این کشور سنگینی کند.