نسخه Pdf

طراحی جدید در تلوبیون

طراحی جدید در تلوبیون

محمد رستگار، سرپرست اداره‌کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی با بیان این‌که در طراحی جدید تلوبیون به سمت صفحه‌‌محور شدن حرکت می‌کنیم، افزود: ممکن است ارگان‌هایی ظرفیت تولید محتوای پایینی داشته باشند. به‌عنوان مثال، وزارت صمت می‌تواند چهار ساعت برنامه در هفته تولید کند و محتوای خود را در صفحه اختصاصی بارگذاری کند. به همین دلیل، شبکه‌ای در اختیار آن ارگان قرار داده نمی‌شود؛ چراکه زنجیره تامین محتوا در حد پشتیبانی یک شبکه نیست. از طرفی، هزینه شبکه‌داری در فضای مجازی  بالاست و خیلی از ارگان‌ها این هزینه را در بودجه‌شان در نظر نگرفتند.

رستگار بیان کرد: ما به‌دنبال این بودیم که مرجعیت رسانه‌ای برای حوزه‌های تخصصی ایجاد کنیم. به‌عنوان مثال، حوزه کتاب حوزه‌ای تخصصی است که شاید مخاطب آن در سطح کشور زیاد نباشد و مرجع اطلاع‌رسانی متمرکزی ندارد. با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان نماینده وزارت ارشاد شبکه کتاب شکل گرفت. الان دوران آزمایشی‌اش را طی می‌کند و قرار است در نمایشگاه کتاب افتتاح رسمی شود. این شبکه کتاب مقطعی نیست و اگر چارچوب‌های حقوقی آن طی شود، بنای ما توقف آن نیست.
سرپرست اداره‌کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی درباره شبکه‌های اختصاصی تلوبیون توضیح داد: ما بنا به ماموریت‌های خود چند مدل شبکه اختصاصی داریم. یکسری از این شبکه‌ها را معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما راه انداخته است، مانند شبکه جوانه حوزه کودک، شبکه نما حوزه فیلم و سریال و شبکه آرا حوزه اجتماعی در این دسته قرار می‌گیرد. دسته‌ دیگر شبکه‌ها بین‌سازمانی شکل گرفته است، مانند شبکه حبیب که با همکاری معاونت برون‌مرزی سازمان و شبکه نوا با همکاری مرکز موسیقی سازمان و شبکه لبیک هم با همکاری ستاد حج و زیارت سازمان ایجاد شده است.
به گفته وی، شبکه‌های بیرونی هم شامل دانشگاه تهران، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، خانه کتاب و ادبیات ایران، شبکه رضوی و آستان قدس رضوی و... است. همچنین، ما پلاس شبکه‌های تلویزیونی را داریم. به عنوان مثال، شبکه پنج می‌خواهد به‌طور اختصاصی یکسری محتواها را خارج از جدول پخش برنامه روی تلوبیون بارگذاری کند. این تیپ شبکه‌ها را با شبکه پنج، ورزش و خبر برنامه‌ریزی کردیم. همچنین با حوزه تصویری ایرانصدا هم همکاری داریم و بعضی از برنامه‌ها پوشش داده می‌شود.
رستگار در پایان یادآور شد: بنای ما در تلوبیون هم‌افزایی بین مجموعه‌های سازمانی است که به محتواها ضریب داده شود و بستر دیده‌شدن‌شان در فضای مجازی فراهم شود. ما با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در جهت ترویج محتواهای سالم‌ قدم برمی‌داریم‌ و  در معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما نقش خودمان را توسعه و ضریب دادن به محتوای سالم می‌دانیم.