نسخه Pdf

به نقل از دیگران

به نقل از دیگران

برنامه‌های جدید سیما در سال1401 بازتاب‌هایی در رسانه‌ها داشت. بخشی از این بازتاب‌ها را می‌خوانید:

رسانه مکشوفات نوشت: «۲۰سالی بود که قرآن از سفره‌های مردم در ماه رمضان حذف و به‌جایش عرفان ماه عسلی با مزخرفات مهمان‌هایی مانند‌ پرستو صالحی و الهام عرب جایگزین شده بود.
فتنه اخیر باعث شد نخاله‌هایی که بدون رقیب در حال جولان دادن با آنتن صداوسیما بودند کنار گذاشته و برنامه‌های فاخری همچون «محفل» جایگزین شود. برنامه قرآنی محفل حتی مورد استقبال کشورهای همسایه نیز قرار گرفته و ویدئوی قسمت‌های آن در یوتیوب بالغ بر ۴۰۰هزار بازدید دارند.»
روزنامه کیهان هم درباره برنامه‌های جدید سیما نوشت: «برنامه‌های نمایشی و مسابقات تفریحی که در آنها از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی/ ایرانی می‌گفتند و می‌پرسیدند و خارجی‌هایی که سر از پا نشناخته به اسلام گرویده بوده و به آن افتخار می‌کردند، موضوع بودن در برنامه‌هایی مانند محفل و مسابقاتی همچون «محیا» و استندآپ کمدی‌هایی که دیگر پدرها و خانواده‌ها را مضحکه نمی‌کرد‌، باورهای دینی و ملی را دست نمی‌انداخت‌، حیازدایی و پرده‌دری نمی‌کرد‌، همچون برنامه « سیدخندان».
ضمن این‌که ترکیبی از مجریان کمتر شناخته‌شده در کنار افراد معروف‌تر‌، باعث شده بود نحوه اجرای این برنامه‌ها نیز حال‌وهوای تازه‌ای بیابد. مجریانی که فرصت یافته بودند توانایی‌ها و سواد خود را در غیاب بی‌سوادی اغلب شبه‌سلبریتی‌ها به رخ بکشند. نکته مهم‌تر در برخی از برنامه‌های نوروزی سیما که با شرکت مردم برگزار می‌شد‌، حضور طبقات و اقشاری بودند که پیش از این کمتر در چنین برنامه‌هایی راه می‌یافتند. قبلا شبه‌سلبریتی‌های حاکم بر تلویزیون، بیشتر از افرادی برای برنامه‌های‌شان دعوت می‌کردند که از طیف و طبقه خاصی در جامعه به‌شمار آمده و در این انحصارگری، جایی برای دیگر آحاد جامعه که تمایل به شرکت در برنامه‌های تلویزیونی داشتند، باقی نمی‌گذاردند. نمونه این‌گونه مردم‌گرایی در برنامه‌ای به نام «خودمونی» بیش از سایر برنامه‌ها رویت گردید که شاهد حضور خانواده‌های پرجمعیت متدین و باورمند بودیم و حاصل کار ایجاد فضایی شاد و ایرانی شد که دیگر از آن هنجارشکنی‌ها و ساختار‌گریزی‌های پیشین خبری نبود.»