گره کور در سودان

گره کور در سودان

دیروز با شکست آتش‌بس در سودان، بار دیگر درگیری‌ها در خارطوم شدت گرفت و ارتش سودان اعلام کرد از همه جهات با حملات هوایی و توپخانه سنگین به این شهر حمله می‌کند تا شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع را از بین ببرد.

شدت گرفتن دوباره درگیری‌ها در حالی است که میلیون‌ها نفر در خارطوم، محبوس شده‌اند و برای تهیه غذا در مضیقه قرار دارند. هدف از آخرین آتش‌بس نیز این بود که به مردم برای فرار به سوی مکانی امن فرصت داده شود اما این آتش‌بس دوام نیاورد و بار دیگر درگیری‌ها شدت گرفت. ارتش سودان در موضعگیری‌های خود اعلام کرده که به‌دنبال نابودی رقیب خود یعنی نیروهای پشتیبانی سریع است اما تحلیلگران معتقدند این کار آسانی نخواهد بود، زیرا با وجود دست بالای ارتش در قدرت آتش‌بار، نیروهای پشتیبانی سریع، امکان جابه‌جایی سریع دارند و در جنگ شهری چابک‌تر از ارتش عمل می‌کنند. همین مسأله باعث شده تا تداوم جنگ برای طولانی‌مدت، محتمل‌ترین گزینه‌ای باشد که برای آینده سودان متصور است و در سایه تداوم درگیری‌های پراکنده در سودان تا‌کنون بیش از 500نفر کشته و بیش از 4500 نفر زخمی‌ شده‌اند. در چنین شرایطی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع و فرماندهی ارتش این کشور، هر یک بر شروط خود برای پایان دادن به نبرد مسلحانه فعلی پافشاری می‌کنند.حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع، برقراری آتش‌بس و توقف کلیه اقدامات خصمانه را پیش‌شرط خود برای آغاز مذاکرات، عنوان کرده است. وی در گفت‌وگویی اعلام کرده: مشکلی با البرهان ندارم اما او را خائن می‌دانم، چون حامیان عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق را به حکومت بازگردانده است.
اما عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش تاکید دارد که حاضر به نشستن پشت میز مذاکره با فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیست، چرا که او را یک «فرمانده شبه‌نظامی و شورشی» می‌داند. البرهان گفته: «راهی برای این شبه‌نظامیان جز انحلال آنها چه از طریق مذاکره درباره نحوه ادغام‌شان در نیروهای مسلح و چه مبارزه مردمی وجود ندارد.»

​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل