تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازها به کیش

تصمیم شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازها به کیش

جلسه هم اندیشی در خصوص افزایش پروازهای تابستانی جزیره کیش و برنامه ریزی جهت تخصیص اسلات پروازی در فرودگاه بین المللی کیش برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این نشست به دعوت شرکت توسعه ومدیریت بنادر و فرودگاه‌های منطقه آزاد کیش سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ با حضور معاونان و نمایندگان بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی در سالن رازی مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

عزت‌ا... محمدی، مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در این نشست با اشاره به این که بیش از 94 درصد گردشگران کیش از طریق مسیر هوایی به این جزیره سفر می‌کنند؛ گفت: موقعیت جغرافیایی کیش و راه‌های مواصلاتی برای ورود به این منطقه، ایجاب می‌کند که شرکت‌های هواپیمایی نگاه ویژه به این مقوله داشته و همچون ایام عید نوروز، در تابستان نیز همکاری و تعامل لازم را در برقراری پروازهای روتین و فوق العاده داشته باشند.   مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش ادامه داد: با توجه به شروع فصل تابستان آمادگی داریم در جهت افزایش رضایت مسافران، ساعات ارائه خدمات فرودگاه‌ بین المللی کیش را افزایش دهیم تا محدودیت عملیات پروازی کاهش یافته و تعداد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی در مسیر جزیره کیش افزایش یابد. محمدی با تاکید بر لزوم حذف دلالان از چرخه خدمات رسانی به گردشگران، از شرکت‌های هواپیمایی و تمام ذینفعان گردشگری خواست تا در این خصوص پیشقدم شده و زمینه را جهت تسهیل شرایط سفر و کاهش هزینه سفر فراهم کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش با اعلام آمادگی حمایت از شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیمای سبک و ارائه تخفیف به آنها گفت: برقراری پرواز در مسیر شهرهای کم تردد می‌تواند زمینه را برای شکوفایی گردشگری در کیش مهیا کند که از آن استقبال می‌کنیم. وی با بیان این که ساخت ترمینال جدید با ظرفیت پذیرش سالانه شش میلیون مسافر، بخشی از اقدامات مهم انجام شده در فرودگاه بین المللی کیش است؛ افزود: ازدیگر اقدامات طرح توسعه فرودگاه، نصب سیستم فرود دقیق ILS cat2 و سیستم جدید روشنایی باند منطبق با این سیستم است که نقش مهمی در ایمنی پرواز‌‌ها در شرایط بد آب و هوایی و به نوبه آن افزایش دید خلبان دارد.
محمدی افزود: با بهره برداری از سیستم DVOR/DME نصب شده ارتقا ایمنی پروازی به شکل قابل ملاحظه افزایش می‌یابد و تداوم عملکرد سامانه‌های ناوبری هوایی با کمترین خطا در فرودگاه بین المللی کیش انجام می‌شود . وی با استقبال از سرمایه گذاری شرکت‌های هواپیمایی در بخش ظرفیت هوانوردی کیش، از آنها خواست تا جهت برقراری پرواز‌های بین المللی از جمله مسیر کیش به دبی اقدام و در خواست خود را به شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش ارسال کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش با اشاره به افزایش طول باند جنوبی فرودگاه از 3600 متر به 4400 متر و عرض آن از 65 متر به 75 متر افزود: امکان پذیرش هواپیماهای غول پیکر از جمله ایرباسA380 در فرودگاه بین المللی کیش فراهم است.وی در ادامه سخنان خود در این نشست، با اشاره به ایجاد یکی از بزرگ ترین مخازن سوخت جهت تامین نیاز پروازهای عبوری گفت: ذخیره سوخت از 700هزار لیتر به چهار و نیم میلیون لیتر افزایش یافته به طوری که می‌توانیم تا 20روز ذخیره سوخت داشته باشیم. مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش تاکید کرد: کیش در حوزه سوخت می‌تواند به پایگاه سوخت‌رسانی هوایی بین‌المللی به یک شاهراه عبوری در منطقه تبدیل شود و این مهم بی‌شک آغاز بسیاری از پیشرفت‌های دیگر خواهد بود. محمدی ادامه داد: این فرودگاه در راستای استاندارد سازی ایمنی، موفق به اخذ گواهینامه فرودگاهی و عملیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.
لازم به ذکر است هزینه‌های بالای شرکت‌های هواپیمایی، نابرابری عرضه و تقاضای بلیت، عدم افزایش قیمت بلیت از دی ماه 1400، لزوم شناور شدن قیمت بلیت، تحریم‌های غرب در صنعت هوایی و لزوم بازسازی آن، لزوم برقراری پروازی منظم به مقصد کیش، هزینه مضاعف فرودگاه‌‌ها بر ایرلاین‌‌ها و عدم حمایت دولت از آنها، هماهنگی جامع هتلداران با شرکت‌های هواپیمایی درخصوص پذیرش و ترخیص مسافر در ساعات پایانی شب و بامداد، لزوم برگزاری رویدادهای گردشگر پسند، از جمله مباحثی بود که در این نشست بررسی شد.گفتنی است در این نشست علاوه مرتضی رمضانی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، مدیران عامل جوامع صنفی کیش، در این نشست معاونان بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی کیش، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی وارش، قشم، پارس، ایران ایر تور، جانشین معاونت بازرگانی هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، ماهان، آتا، کاسپین، مدیر اجرایی بازرگانی هواپیمایی معراج، مدیرکل خدمات فرودگاهی آسمان، نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی تابان، کارون، آسمان، فلای پرشیا، ساها، هواپیمایی پویا و چابهار حضور داشتند.