وحشت از جنون زیبایی

وحشت از جنون زیبایی

صورت هر کسی ممکن است به باور خود او عاری از عیب نباشد، وجود جوش‌‌های روی صورت یا پوست خشک یا حتی خال سیاه‌رنگی روی صورتش از جمله این مظاهر است اما وقتی در شبکه‌های اجتماعی می‌گردیم، ممکن است احساس کنیم همه افراد بی‌عیب به نظر می‌رسند.

این موضوع تا حدی به لطف فیلتر‌های صورت و سایر برنامه‌هایی است که به کاربران امکان می‌دهد ظاهر خود را تغییر دهند. چه برای صاف کردن چین و چروک یا کوچک کردن بینی. اکنون بازار این برنامه‌ها رونق گرفته و این فیلتر‌های چهره روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.اما حالا مشخص‌شده این ابزار‌ها نامناسب است، زیرا استاندارد‌های زیبایی غیرواقعی را به‌ویژه برای نوجوانان و بزرگسالان جوان ترویج می‌کنند.اخیرا تیک‌تاک فیلتری ساخته که آرایش کامل‌تری را به صورت کاربر اضافه می‌کند. بسیاری از کاربران درباره این فیلتر نظرات مختلفی داده‌اند. یکی از کاربران اما می‌گوید «این فیلتر شما را بسیار غمگین می‌کند» تحقیقات انجام‌شده توسط برند Dove نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از دختران نوجوان گفته‌اند که در سن ۱۳سالگی ظاهرشان را در عکس‌ها تغییر داده‌اند. براساس مطالعات متعدد، شبکه‌های اجتماعی با افسردگی و بدشکلی بدن نیز مرتبط است. به همین دلیل است که برخی از کشور‌های اروپایی تصمیم گرفته‌اند استفاده از فیلتر‌های زیبایی را تنظیم کنند. در نروژ، تبلیغ‌کنندگان و تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی اگر عکس‌های تبلیغاتی‌شان را بدون فاش کردن این مساله که آیا تصاویر تغییر کرده‌اند یا خیر، به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند، کار غیرقانونی انجام داده‌اند. 
فرانسه نیز در حال بررسی قانون مشابهی است. برونو لومر، وزیر اقتصاد این کشور در توییتی نوشت: «ما استفاده از فیلتر یا روتوش روی عکس و ویدئو را به عنوان بخشی از مشارکت پولی، اجباری خواهیم کرد. ما این کار را انجام می‌دهیم تا اثرات مخرب روانی این شیوه‌ها بر عزت نفس کاربران اینترنت را محدود کنیم.» روان‌شناسان معتقدند که مشکل واقعی در درک مردم از خودشان است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر بار عکس را روتوش می‌کنید، علی‌رغم این واقعیت که فکر می‌کنید کار می‌کند، واقعا هیچ تاثیری در بدن و صورت شما ندارد.