پا در رکاب زندگی

پا در رکاب زندگی

دوچرخه‌ زمانی برای کودکان حکم ارزشمند‌ترین دارایی آنها را داشت. وسیله تجملی سرگرم‌کننده‌ای که علاوه بر ایجاد نشاط و سرخوشی فراوان به تحرک کودکان و خالی‌کردن انرژی آنها در کنار ورزیده‌شدن‌شان کمک فراوان می‌کرد.

در دنیای امروز اما دوچرخه‌ها بیش از پیش اهمیت یافته‌اند؛ مشکلات مختلف پیرامون سوخت‌های فسیلی، ترافیک‌های سنگین کلانشهرها، عدم تحرک کافی افراد شاغل و بسیاری عوامل دیگر سبب شده که به دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه سبز و در عین حال مفید برای سلامت جسم و روان توجه دوچندان صورت گیرد. به همین دلیل سوم ژوئن (13خرداد) روز جهانی دوچرخه‌ نام گرفته است تا علاوه بر تقدیر از این وسیله کارآمد، مردم جهان را به استفاده هر چه بیشتر از آن تشویق کنند. اما چند دانستنی جالب به بهانه روز دوچرخه:

مخترع دوچرخه کیست؟
ادعاهای زیادی مبنی بر اختراع دوچرخه وجود دارد. اما متاسفانه نمی‌توان به یقین رسید؛ بیشتر این موارد ممکن است تاییدنشده و نادرست باشند. طرح کوچکی از سال 1500 وجود دارد که گفته می‌شود توسط جیان کاپروتی، شاگرد لئوناردو داوینچی کشیده شده است. با این حال لسینگ هانس ارهارد این ادعا را رد کرد و سال 1998 آن را تقلب عمدی نامید.

دوچرخه‌های چوبی 
اولین دوچرخه ساخته‌شده تقریبا به طور کامل از چوب ساخته شده بود. چندین هزار دوچرخه از این مواد تولید و مورد استفاده قرار ‌می‌گرفت. همان طور که می‌توانید تصور کنید، با افزایش تعداد تصادفات و از بین‌رفتن بخش اعظم این وسیله، محبوبیت آن به طور چشمگیری کاهش یافت و در نهایت توسط پلیس ممنوع شد!

طولانی‌ترین دوچرخه جهان
طولانی‌ترین دوچرخه جهان 42متر طول داشت. شرکت سانتوس و دانشگاه استرالیای جنوبی این دوچرخه را سال 2015 ساختند. رکوردهای جهانی گینس از سازندگان خواسته بود ثابت کنند که دوچرخه می‌تواند حداقل 100 متر را طی کند، بدون این که سوارانش به زمین دست بزنند و این اتفاق افتاد.

رونق پیک دوچرخه‌ای
به سبب آلودگی‌های صوتی و سوخت‌های فسیلی ناشی از پیک‌های موتوری، در طول 30سال گذشته خدمات حمل و نقل دوچرخه به صنعت مهمی در جهان تبدیل شده است. به‌ویژه در شهرها جایی که پیک‌های دوچرخه‌سوار به دلیل سرعت بالا و مهارت‌های ترافیکی خود شهرت پیدا کرده‌اند. البته در ایران هنوز چنین پیک‌هایی وجود ندارد.

میزان استفاده کشورهای مختلف
در هلند بیش از 30 درصد از تمام سفرهای شهری با دوچرخه است و از هر هشت هلندی بالای 15سال، هفت نفر دوچرخه دارند. این رقم در انگلستان 5 درصد و در آمریکا کمتر از یک درصد است. دوچرخه نخستین بار در اواخر دهه 1800 به چین وارد شد. امروزه بیش از نیم میلیارد دوچرخه در سراسر این کشور رکاب زده‌می‌شود.

مسابقات دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری به عنوان یک سرگرمی و ورزش رقابتی محبوب در اواخر قرن نوزدهم در انگلستان ایجاد شد. مسابقه «دور فرانسه» یکی از مشهورترین مسابقات دوچرخه‌سواری در جهان است که در طول سه هفته با شرکت دوچرخه‌سواران از سراسر جهان برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که سال 1903 تاسیس شد، بزرگ‌ترین رقابت استقامتی در بین تمام ورزش‌ها محسوب می‌شود.