روایتی متفاوت از خاستگاه نساجی جهان در مستند «شماره 5‌»

روایتی متفاوت از خاستگاه نساجی جهان در مستند «شماره 5‌»

مستند بلند «شماره 5» به کارگردانی دانیال رحیمی‌کاشانی روایتی از سرنوشت متفاوت پنجمین کارخانه ثبت شده و مهم‌ترین بنگاه نساجی ایران آماده نمایش شد.

رحیمی‌کاشانی درباره سوژه این مستند توضیح داد و گفت: تمدن باستانی «سیلک» کاشان را می‌توان نخستین خاستگاه نساجی جهان به‌شمار آورد. هزاران سال پس از تمدن سیلک، مرحوم حسن تفضلی که به «پدر صنعت نساجی ایران» معروف است با سرمایه‌گذاری خود و تنی چند از تجار و بازرگانان خوشنام کاشان، در سال۱۳۱۳ مجموعه کارخانه‌ها ریسندگی و بافندگی کاشان و سپس «نساجی کاشان» را بنا می‌نهد که درگذر زمان به یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های صنعتی ایران تبدیل می‌شود.
وی افزود: این کارخانه‌ها از بدو تأسیس، سال‌های متمادى محل اشتغال و امرارمعاش بیش از 20هزارنفر از شهروندان کاشانی و شهرهای اطراف بوده است اما این مجموعه نیز مانند دیگر صنایع نساجی ایران در دهه‌های70 و80 شمسی با بحران‌های شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و همانند سایر کارخانه‌ها مشابه، رو به نابودی کامل می‌رود ولی سرنوشت پنجمین کارخانه ثبت شده ایران متفاوت از دیگران رقم می‌خورد.  او با تأکید بر این‌که مستند بلند شماره5 نمایشی متفاوت از این کارخانه عظیم است، گفت: این فیلم تلاش می‌کند تا برای نخستین‌بار روایتی بی‌فاصله از درون این مجموعه عظیم در‌خصوص سال‌های بحرانش داشته باشد.