این صد امضا

درباره نامه سینماگران به گوترش

این صد امضا

دارم به نامه صد سینماگر ایرانی به آقای گوترش نگاه می‌کنم. نمی‌خوانم، دارم نگاه می‌کنم. نگاه می‌کنم و فیلم‌های‌شان می‌آیند و می‌روند. نگاه می‌کنم و نقدهایم به بسیاری از کارهای‌شان که گفت‌وگوی من بود با جهان آثارشان و با خودشان، می‌آیند و می‌روند، خودشان و اندیشه‌ها، رؤیاها و خواسته‌هایی که با آن زیستند و... .

درنگاهم احترام، دوستی و خشنودی است. صف‌های طولانی و انبوه مدافعان مردم غزه کشتار شده، غزه مظلوم، غزه کربلای دوم، در لندن، برلین اتریش، نیویورک، پاریس، مونیخ و... می‌آیند و می‌گذرند. خدای من تو زیبایی وعدالت و حقیقتی که تویی، انسان‌های اکناف دور را نزدیک می‌کند و گرد می‌آورد اما تاریکی، تجاوز، ظلم و سلطه، مردم را می‌پراکند. من چه منزجرم از سینما و از سینماگران و همه  آنان که در وحشیگری آمریکا و اسرائیل شریک‌اند و چاکرانه کنارقدرت‌های درنده ایستاده‌اند.آه سینمای ما هنوز دارد نفس می‌کشد. زنده و آبرومند است.
و دارم نگاه می‌کنم، نمی‌خوانم. مشتی سینماگر بی‌خویشتن، با بیداد، ایدئولوژی و جاه‌طلبی و مسحور امکانات قدرت و سنخیت فرهنگی با جهان نمایش و وانموده و بازی، چنان گوی بی‌انصافی در هم‌آوایی با قدرت دیوانه و ظلم جهان درنده نسبت به وطن شان از هر در یوزه بی‌تاریخ ربودند که بسیاری باورشان را به همه سینمای ایران از کف دادند و تصور هم نمی‌توانند بکنند در این سبنما صد سینماگر وجود دارد که نمی‌گویند نه غزه... که دادخواه کشتار جنون بار جهان و قدرت‌های مدرن هستند. 
بانوان و آقایانی که دلم می‌خواهد دست‌تان را ببوسم که سکوت نکردید، می‌بینید که نظام جهانی که تمدن وحشی‌اش استریبتیز جنایت راه انداخته چه جهانی است؟ حال خوب می‌توانیم دریابیم که این درندگی ماهوی با وطن خودمان چه کرده و چگونه می‌خواهد سینما همدست بارنمایی او از واقعیت مظلومی باشد که دندانش را برای فروبردن در گوشت مردم ایران آماده کرده است. عزیزان و نور چشم مردم به‌یاد داشته باشید ایران هم به یاری شما برای استقلال، آزادی، پیشرفت و عدالت نیازمند است. جنایتکاران جهانی دست‌شان برسد هرکشوری رابه غزه بدل می‌کنند، ولو وطن خودتان را اگرطلب حق کند. این را از یاد نبریم. همیشه از یاد نبریم که در چه جهانی و سلطه چه جانیانی رندگی می‌کنیم و چشم برهم بگذاریم تکه‌پاره می‌شویم. با مردم‌مان باشیم که 40سال برای آن که برده این دوندگان نباشند، بزرگ‌ترین وطولانی‌ترین پایداری را پیشه کردند و این عظمت مقاومت را امروز تحویل فلسطین مظلوم دادند. چنین است که حقیقت ما را یکی و همراه می‌کند و با ایران و فلسطین و هر مردم آزاده در هر جای جهان شرافت می‌بخشد. بیایید با مردم دادخواه زمین علیه نظام جائر درندگان، یکی شویم. شرافتمندانه زندگی کنیم و بیافرینیم تا شرافتمندانه این دنیا را ترک کنیم و به ابدیتی شریف بپیوندیم. در این دنیا دنی، شریف زیستن که امری وقفه ناپذیر است، شجاعت می‌خواهد که نشان دادید، ‌دارید.

احمد میراحسان | نویسنده و پژوهشگر
ضمیمه کلیک