توزیع 14 هزار قبضه سلاح میان شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی

توزیع 14 هزار قبضه سلاح میان شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی

روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی در گزارشی از صدور گسترده مجوز حمل سلاح برای شهرک‌نشینان بدون طی مراحل قانونی خبر داد.این روزنامه نوشت که  ایتمار بن‌گویر وهمفکران او در وزارت امنیت داخلی از اکتبر سال گذشته تاکنون بیش از 14هزار قبضه سلاح در اختیار شهرک‌نشینان قرار داده‌اند.

هاآرتص نوشت که مشاور بن‌گویر شخصا با اعمال نفوذ خود برای برخی خبرنگاران نیز مجوز حمل سلاح دست‌وپا کرده است.بن‌گویر از ابتدای حضور در وزارت امنیت داخلی بارها گفته که باید سلاح بیشتری در اختیار یهودیان قرار گیرد اما این‌که بدون طی مراحل قانونی و بدون بررسی شرایط گیرندگان این مقدار سلاح بذل و بخشش شود، پدیده جدیدی است؛ تا جایی که دفتر دادستانی کل رژیم صهیونیستی اعلام کرده که تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرده است.

مخالفت آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت
الجزایر از شورای امنیت سازمان‌ملل خواست فردا با تشکیل جلسه، پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه را دوباره به رای بگذارد اما گفته می‌شود آمریکا برای سومین‌بار، این قطعنامه را وتو خواهد کرد. الجزایر در درخواستی که برای برگزاری نشست شورای امنیت ارائه داده، تاکید کرده است: خواستار آتش‌بس فوری به دلایل بشردوستانه و مورد احترام همه طرف‌ها هستیم؛ ما آوارگی اجباری غیرنظامیان فلسطینی را رد کرده و می‌خواهیم این نقض قوانین بین‌المللی پایان یابد. الجزایر پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در اواخر ماه ژانویه، رایزنی‌ها را درباره پیش‌نویس قطعنامه آغاز کرد؛ قطعنامه‌ای که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته بود از هرگونه اقدام احتمالی «نسل‌کشی» در غزه جلوگیری کند. دولت آمریکا با نادیده‌گرفتن تمامی فشارهای جامعه جهانی و انتقادات حقوق‌بشری، دو بار [ماه اکتبر و اوایل دسامبر] از حق وتوی خود برای ردشدن پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که خواستار آتش‌بس در نوار غزه شده بود، استفاده کرد.منابع دیپلماتیک فاش کردند که لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته واشنگتن از این پیش‌نویس قطعنامه حمایت نمی‌کند و اگر به شکل فعلی به رای گذاشته شود، تصویب نخواهد شد.نماینده آمریکایی اذعان کرده که شورای امنیت سازمان ملل باید «اطمینان حاصل کند که هر اقدامی در روزهای آینده، به افزایش فشارها بر حماس منجر شود تا پیشنهاد توافق را بپذیرد». در طرف فلسطینی، ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرده که ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت به دلایل بشردوستانه ، قطعنامه آتش‌بس را تصویب کند.

روایت آلمان از توافق ایروان و باکو
صدراعظم آلمان در خصوص دیدار سران جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان گفت که این دو کشور موافقت کرده‌اند مشکلات را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کنند.به گزارش خبرگزاری نیوز آرمنیا، اولاف شولتز با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، این خبر را اعلام کرد و نوشت: آلمان و اروپا تا حد توان خود آماده حمایت از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان هستند. من این موضوع را در مذاکرات خود با هر دو کشور تایید کردم. خوب است که هر دو طرف توافق کرده‌اند که مسائل را بدون خشونت حل کنند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه با حضور شولتز در شهر مونیخ آلمان دیدار کردند.این دو کشور همسایه واقع در جنوب قفقاز تاکنون دو جنگ خونین داشته‌اند که در جنگ دوم قره‌باغ، ارتش جمهوری آذربایجان بر ارمنستان برتری یافت.

شروط آمریکا برای تحویل «اف16» به ترکیه
روزنامه کاثیمرینی چاپ یونان گزارش کرد که وزارت خارجه آمریکا بندهای امنیتی را برای تحویل جنگنده‌های اف-16 به ترکیه لحاظ کرده است.به گزارش این روزنامه یونانی، در نامه وزارت خارجه آمریکا به کنگره، تعلیق یا لغو تمام یا بخشی از تحویل اقلام دفاعی ارائه‌شده به یک متحد ناتو، در صورتی که این اقلام برای مقاصد نظامی غیرمشروع استفاده شود، پیش‌بینی شده است.تحلیلگران معتقدند این نامه همراه با یادداشت امنیتی که هفته گذشته توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد، به منافع یونان امنیت می‌بخشد.کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اخیرا از دریافت نامه از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تایید فروش این جنگنده نسل پنجم به آتن خبر داده بود.