پیام سرخ

گروه های مقاومت فلسطینی طی 2 روز بیش‌از 300 موشک شلیک کردند

پیام سرخ

به دنبال شلیك چند موشك از غزه به سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی به صورتی دیوانه‌وار مناطقی از غزه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند و 11 نفر را شهید و تعدادی را مجروح كردند. این حملات كه در سطح یك جنایت جنگی بود خشم فلسطینی‌ها و نگرانی افكار عمومی جهان اسلام به‌ویژه در آستانه ماه مبارك رمضان را برانگیخت. در این میان هرچند مصری‌ها تلاش می‌كنند اوضاع را آرام كنند، اما گروه‌های مقاومت می‌گویند برای یك جنگ طولانی‌مدت خود را آماده كرده‌اند.

به گزارش القدس العربی روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور ادامه حملات گسترده علیه غزه را صادر كرد. این درحالی است كه جنبش حماس نیز از گروه‌های فلسطینی خواست با همدیگر متحد شده و برای ادامه جنگ تا آخرین لحظه آماده باشند‌. این اظهارات در واكنش به حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه ایراد شد. در همین حال صائب عریقات، دبیر كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) خواهان همكاری تمامی گروه‌های فلسطینی با مصر و سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس شد. روز شنبه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه ساختمانی را ویران كردند كه دفتر خبرگزاری آناتولی تركیه در مركز غزه در آن قرار داشت. دفتر ریاست‌جمهوری تركیه به‌شدت این اقدام را محكوم كرد. درگیری‌های اخیر از روز جمعه گذشته شروع شد. در جمعه، گروه‌های مقاومت فلسطینی پنجاه و هفتمین جمعه بازگشت را برگزار كرده و با عنوان جولان، عربی ـ سوری دست به راهپیمایی زدند. در پاسخ به این راهپیمایی نیروهای صهیونیستی اقدام به شلیك به سمت فلسطینیانی كردند كه به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری تظاهرات بودند‌. در نتیجه این درگیری‌ها یك نوجوان فلسطینی ۱۹ ساله به نام رائد خلیل ابوطیر شهید شد و ۵۰ نفر دیگر از جمله ده كودك، دو زن، سه امدادگر و یك خبرنگار زخمی شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین و در رأس آنها، حماس حمله به راهپیمایی‌های حق بازگشت را خط قرمز خود دانسته‌اند.
دلیل شروع درگیری‌ها
از صبح شنبه (۱۴ اردیبهشت) درگیری‌ها با حمله موشكی دوباره رژیم صهیونیستی به مواضعی در بیت‌لاهیا و بیت‌حانون كه متعلق به گروه‌های مقاومت بود، آغاز شد و این گروه‌ها با شلیك موشك و راكت پاسخ این حملات را دادند. در كمتر از
 یك ساعت گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه، دست‌كم ۶۰ فروند موشك از بخش‌های مختلف غزه به سمت شهرك‌های صهیونیست‌نشین اطراف این منطقه شلیك كردند و برای اولین بار پس از جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه، آژیر قرمز در شهرك اشدود به صدا درآمد. با ورود سایر گروه‌های مقاومت مانند گردان‌های المقاومه الوطنیه و شاخه نظامی جبهه دموكراتیك برای آزادی فلسطین به این رویارویی، گروه‌های مقاومت ۱۵۰ موشك و راكت را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیك كردند. رژیم صهیونیستی برای مقابله با این موشك‌ها دست به دامن سامانه موسوم به گنبد آهنین خود شد و تلاش كرد با موشك‌های شلیك شده به سمت عسقلان، سدیروت، اشكول و شاعر هنیگف مقابله كند. با این حال، شمار قابل توجهی از موشك‌ها توانست از این سامانه دفاع موشكی رد شود و بر سر صهیونیست‌های شهرك‌نشین در شهرك‌های مذكور فرود آید. شدت حملات موشكی به حدی بود كه رژیم صهیونیستی سواحل عسقلان را روی گردشگران بست. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله برای بررسی اوضاع غزه، با فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی این رژیم جلسه تشكیل داد. در همین حال گردان‌های سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی عصر شنبه رسما رژیم صهیونیستی را تهدید كرد كه در صورت تداوم حملات به غزه، موشك‌های خود را به اهداف حیاتی این رژیم خواهد رساند. رآكتور اتمی دیمونا، فرودگاه بن‌گورین و پالایشگاه حیفا از جمله اهداف اعلام شده برای تلافی حملات تل‌آویو بود.
جنایت جنگی
سرانجام روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از منابع نظامی رژیم صهیونیستی شمار موشك‌های شلیك شده به شهرها و شهرك‌های اطراف غزه را ۳۰۰ فروند اعلام كرد. به گفته این روزنامه عبری،‌ ۲۵ درصد از ساكنان شهرك غلاف غزه، مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترك كرده و به مناطق دورتر فرار كنند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند در حملات شنبه، ۲۳ صهیونیست زخمی شده و به برخی از ساختمان‌ها در شهرك‌های صهیونیست‌نشین خسارت وارد شده است. همچنین گفته شد یك صهیونیست نیز در جریان این درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی به هلاكت رسیده است. در طول روز شنبه ارتش رژیم صهیونیستی دیوانه‌وار بیش از ده بار مناطقی در غزه را هدف حملات توپخانه‌ای، موشكی و پهپادی قرار داد. بنا بر آمار وزارت بهداشت غزه، در این حملات دست‌كم ۳۰ نفر زخمی شده و در مجموع
 11 نفر نیز شهید شدند‌. یكی از این شهیدان صبا ابو عرار، نوزاد دختر ۱۴ ماهه همراه مادر ۳۷ ساله‌اش به نام فلسطین صالح ابو عرار بود كه در حال بارداری به شهادت رسید‌. گروه‌های مقاومت حملات اخیر به غزه را در سطح جنایت جنگی توصیف كردند.
حمایت آمریكا
هماهنگ‌كننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه از تشدید اوضاع در نوار غزه به‌شدت ابراز نگرانی كرد. معاون دبیر‌كل اتحادیه عرب نیز از جامعه بین‌الملل خواست برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. دولت تركیه و دولت خودگردان فلسطین نیز ضمن ابراز نگرانی از اوضاع غزه خواستار اقدام جامعه جهانی علیه رژیم صهیونیستی شد. در مقابل مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با بی‌توجهی نسبت به شهادت ملت بی‌گناه فلسطین بر اثر تجاوزگری رژیم صهیونیستی تأكید كرد: ما در كنار اسرائیل می‌ایستیم و كاملا حق آن را در دفاع از خودش در مقابل حملات كینه‌توزانه فلسطینیان تأیید می‌كنیم.
عجیب اما در این میان سكوت عربستان بود كه خود را رهبرجهان عرب و اسلام و خادم حرمین شریفین می‌داند.
 البته نمی‌توان از كشوری كه خود مسبب به وجود آمدن بزرگ‌ترین بحران انسانی دوره معاصر در یمن بوده و خود از سردمداران طرح موسوم به معامله قرن است، انتظار داشت از فلسطینی‌ها حمایت كند . نكته قابل توجه دیگر در جریان این درگیری‌ها به رخ كشیدن توان موشكی گروه‌های مقاومت فلسطین حتی بدون پشتیبانی و حمایت كشورهای عربی بود كه صهیونیست‌ها را
حیرت زده كرد.