خاطرات سردار و نکو از ژابی آلونسو

به بهانه درخشش لورکوزن و قهرمانی در بوندس‌لیگا

خاطرات سردار و نکو از ژابی آلونسو

ژابی آلونسو همراه با لورکوزن دست به کار بزرگی زد و توانست به قهرمانی‌های سریالی بایرن مونیخ در آلمان پایان دهد. ابتدای فصل کسی باور نمی‌کرد تیم آلونسو بدون حتی یک شکست و در فاصله 5 هفته مانده تا پایان رقابت‌های بوندس‌لیگا، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. رویای این مربی اسپانیایی و تیمش حالا به حقیقت پیوسته و آنها بر بام فوتبال آلمان ایستاده‌اند. لورکوزن حتی در سالی که به فینال لیگ قهرمانان اروپا رفت هم نتوانسته بود قهرمان بوندسلیگا شود ولی حالا... .

ژابی آلونسو در دوران بازیگری هم فوق‌العاده بازی می‌کرد و حالا در عرصه مربیگری نیز تبدیل به یک برند بزرگ در فوتبال اروپا شده است. قهرمانی او الهام‌بخش خیلی از مربیان جوان خواهد بود و در ایران هم بازخورد زیادی داشته است. آلونسو برای ایرانی‌ها چهره‌ای آشناست و بعضی از چهره‌های فوتبال کشورمان مثل نکونام مقابل او بازی کرده‌ و سردار آزمون فصل گذشته در لورکوزن شاگرد این مربی بود.سرمربی استقلال که از دوران بازیگری ژابی آلونسو همواره به نیکی یاد می‌کند،روزی که او ازفوتبال خداحافظی کرد،گفت: «فوتبال جهان یک فوتبالیست خوب را از دست داد.» نکونام اضافه کرد:«زمانی که دراوساسونا بازی می‌کردم بارها مقابل او و رئال قرار گرفتم. ژابی آلونسو هم قدرت بدنی فوق‌العاده‌‌ای داشت و هم با فکر بازی می‌کرد.»وقتی آلونسو کفش‌هایش را آویخت، نکونام گفت:«زمانی که من درلالیگا بازی می‌کردم دوهافبک دفاعی برتر دنیا یعنی آلونسو وبوسکتس دررئال و بارسا بودند. رقابت عجیبی بین آنها وجودداشت ولی من اعتقاد داشتم آلونسو بهتراست.بعدازخداحافظی اوبوسکتس بهترین هافبک دفاعی دنیا شد.» 
اگر در اینترنت جست‌وجو کنید هنوز تصاویر تقابل نکونام و ژابی آلونسو موجود است. جالب اینجاست دیروز در تمرین استقلال هم یکی از سوژه‌های مهم قهرمانی این مربی با لورکوزن در بوندس‌لیگا بود که نکونام هم در واکنش به این اتفاق گفت: «کار بزرگی کرد، آن هم با این اختلاف.» بعضی رسانه‌ها حتی نام نکونام و آلونسو را در طول فصل جاری کنار هم قرار داده‌اند و پیش‌بینی کرده‌اند شاید او هم مثل این مربی جوان بتواند لیگ برتر ایران را بعد از چند سال با استقلال فتح کند. البته هفته‌های زیادی تا پایان لیگ‌برتر نمانده و تا پایان خردادماه امسال مشخص می‌شود که آیا نکونام و استقلال می‌توانند به عنوان قهرمانی برسند یا نه؟ 
سردار آزمون هم همیشه خاطره جالبی از تقابل با ژابی آلونسو دارد. او در لیگ قهرمانان دو بار برابر بایرن بازی کرد که از یکی از مسابقات خاطره خنده‌داری دارد: «یک تکل از پشت روی پای او رفتم که به من فحش داد! وقتی به لورکوزن رفتم به آلونسو گفتم یادت هست به من فحش دادی؟ کارما من و تو را به هم رسانده و دروازه خالی هم گیرم بیاید به اوت می‌زنم.(خنده)» سردار همیشه از سبک بازی آلونسو در زمانی که هنوز فوتبال را کنار نگذاشته بود تعریف می‌کند: «او بهترین هافبک دفاعی‌‍ بود که مقابلش بازی کردم. من مقابل خیلی از هافبک‌های دفاعی‌ بازی کردم و با این‌که الان بازیکنان خوبی در پست آلونسو آمده‌اند اما او از آنها هیچ چیزی کم نداشت. اگر بخواهم اسم ببرم، ژابی آلونسو و سرخیو بوسکتس مرا به عنوان یک فوروارد خیلی اذیت کرده‌اند چرا که باید مقابل آنها دفاع می‌کردی و فاصله لازمه را با تو رعایت می‌کردند و نمی‌گذاشتند به آنها نزدیک شوی. این خصوصیاتی است که در هافبک‌های دفاعی خیلی کم دیده می‌شود و این دو نفر واقعا مرا اذیت کردند.»
سردار در یکی دیگر از مصاحبه‌هایش هم با خنده گفت: «آلونسو مربی بسیار با شخصیتی است. در دوران بازی هم با شخصیت بود. مشکل آلونسو این است که کم فحش می‌دهد. این بد است. مربی باید فحش بدهد.(خنده)»