هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید

 هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی سرانجام رنگ پرده را دید؛ فیلمی که هفت ماه پس از درگذشت فیلمبردارش مرتضی پورصمدی به اکران درآمده است.

زنده‌یاد مرتضی پورصمدی در این فیلم با حسن فتحی همکاری داشته است که همانند همیشه تصاویری جذاب به یادگار گذاشته است؛ تصاویری که با رنگ‌بندی‌ها و قاب‌بندی‌ها، برای مخاطب چشم‌نواز است. البته ثبت این تصاویر برای فیلمبرداری که تجربه عکاسی و مستندسازی داشته، دور از ذهن نیست اما افسوس که نمایش مست عشق در فقدان پورصمدی برای سازندگان فیلم باقی ماند و در اولین شب نمایش‌ آن در یک محفل سینمایی، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس این اثر، از او یاد کرد.

تکنیک‌های پویانمایی ما جهانی است
کیارش زندی، مدرس و کارگردان با اشاره به این‌که بسیاری از نگاه‌های اشتباه نسبت به سینمای انیمیشن در حال تغییر است،‌ تأکید کرد: انیمیشن ایران در دوران پوست‌اندازی است.وی گفت: در گذشته مسئولان ما نگاهی جدی به سینمای انیمیشن نداشتند اما امروز شاهد هستیم که در بالاترین سطوح مسئولان کشور و در لایه‌های اجرایی کلان هم درباره انیمیشن صحبت می‌شود و حتی رهبری به‌عنوان بالاترین شخص اجرایی کشور هم درباره انیمیشن صحبت می‌کند و دیدارهایی با انیماتورها در نظر می‌گیرد. این نشان می‌دهد که به‌هر دلیلی لایه‌های بالاتر تصمیم‌گیری به این نتیجه رسیده‌اند که باید به انیمیشن توجه شود و این توجه را در چند سال اخیر شاهد هستیم و یکی از نشانه‌هایش ابلاغ اساسنامه بنیاد انیمیشن است. در جشنواره اخیر پویانمایی تهران که من منتقد جلسات نقد و بررسی انیمیشن‌ها بودم، به‌وضوح می‌شد نگاه بومی و ملی را در سینماگران ایرانی دید و ما شاهد مطرح شدن مباحثی بودیم که در این سال‌ها چندان به آنها پرداخته نشده است. در بحث تکنیک هم باید بگویم که تکنیک‌های ما جهانی است و هیچ کم و کسری در سینمای انیمیشن ما وجود ندارد.

هرچه در دست داشت درباره ایران بود
مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت.در این مراسم ارد عطارپور مستندساز گفت: سهیلی، فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سؤال شونده قرار می‌داد.وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است. او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد، چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به‌عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقیمانده از او شدند. من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.