«دوقلوها»  شنبه به دنیا می آیند!

دستپخت جدید عموهای فیتیله ای از هفته آینده پخش می‌شود

«دوقلوها» شنبه به دنیا می آیند!

مدت‌هاست دنیای مخصوص بچه‌ها در تلویزیون پر شده از عمو و خاله‌هایی كه هر كدام اسمی دارند و برنامه‌ای را روی آنتن می‌برند تا زمانی را به گروه پراهمیت جامعه اختصاص دهند و بتوانند آنها را سرگرم كنند. میان همه اسم‌ها و افراد مختلف، بعضی‌ها آن‌قدر در این دنیا جا افتاده‌اند كه به یك برند تبدیل شده‌اند و تا اسم برنامه كودك می‌آید خیلی‌ها به یاد آنها می‌افتند، مثل چه كسی؟ مثل عمو پورنگ و عموهای فیتیله‌ای كه هر سال در یك قالب در قاب این رسانه ظاهر می‌شوند. این روزها هم بعد از صد قسمتی شدن«محله گل و بلبل» عموپورنگ و پایان آن عمو های فیتیله‌ای بعد از مدت‌ها در فضای تازه‌ای وارد میدان شده‌اند تا دنیایی از نمایش را برای بچه‌ها روی آنتن شبكه دو ببرند. دوقلوها عنوان مجموعه جدیدی است به كارگردانی جمشید بیات ترك و تهیه‌كنندگی مهدی بصیری با بازی محمد مسلمی، حمید گلی، علی فروتن و در كنار چند چهره دیگر؛ پخش آن از 22 تیر آغاز می‌شود. این مجموعه هم نمایشی و پر از لحظه‌های كمدی است كه باید منتظرش ماند و دید این بار عموهای معروف چه كرده‌اند. ما هم در جام‌جم سراغ برخی عوامل آن رفتیم تا ببینیم قرار است شنبه در دوقلوها شاهد چه فضایی باشیم.

ساختار نمایشی متفاوت
آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه كودك و نوجوان شبكه دو درباره «دوقلوها» می‌گوید: این مجموعه برخلاف محله گل و بلبل كه آیتمی بود، اثری 100 درصد نمایشی است كه در فضای كمدی موقعیت و كمدی به اصطلاح بزن‌بكوب اتفاق می‌افتد. ما به‌خصوص در تلویزیون كمتر چنین فضایی را داریم، چون تولید آن سخت است و ملزومات خود را دارد. در این باره هم عوامل این مجموعه افراد حرفه‌ای هستند كه مثل جمشید بیات‌ترك، كارگردان برنامه سابقه خوبی در حوزه سریال‌سازی و كارهای طنز دارند. به همین دلیل امیدوار هستیم كه بتوانیم مجموعه خوبی را به بینندگان تقدیم كنیم.
او ادامه داد: این برنامه از شنبه در باكس شبكه دو قرار می‌گیرد و روی آنتن می‌رود. صدمین قسمت محله گل و بلبل هم روز گذشته پخش شد و بعد از آن هم پایان هفته تكرارش روی آنتن می‌رود و از شنبه دوقلوها را می‌بینیم.یكی از اتفاقاتی كه در این برنامه رخ داده حضور بازیگران و چهره‌های مختلف است كه در هر قسمت مطابق با داستان حاضر می‌شوند و ایفای نقش می‌كنند؛ چهره‌هایی كه بنا به داستان گاهی هم به عنوان مهمان در برنامه شركت می‌كنند.
اما این‌كه حضور بازیگران مختلف در دوقلوها قرار است ما را یاد سبك و سیاق محله گل و بلبل بیندازد یا خیر، سوالی بود كه آذرهوش در پاسخ به آن گفت: به طور كلی ساختار كارهای نمایشی آن هم برای كودكان و در قالبی مثل تلویزیون مشخص و ثابت است اما بحث فضا و قصه این دو مجموعه یعنی محله گل و بلبل و دوقلوها ارتباطی به هم ندارند و زمانی كه پخش آن شروع شود، متوجه این تمایز می‌شوید. همچنین در مجموع ما كارهای مختلفی را در شبكه داریم از مسابقه محله چند ساله گرفته تا خاله شادونه در كلبه كوهستان و...، در این بین یكی از ساختارهایی كه روی آن كار می‌كنیم، باكس نمایشی است كه پیشتر با حضور عمو پوررنگ پر شده بود و در ادامه هم مجموعه دوقلوها جایگزین آن می‌شود؛ روندی كه با تولیدات مختلف ادامه خواهد داشت، اما با این حال قرار نیست كه كل تمركز ما روی چنین فضایی باشد و برای بقیه بخش‌ها نیز برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌ایم.


حضور چهره‌ها ضروری بود
جمشید بیات ترک، کارگردان «دوقلوها» درباره برنامه تازه نفس شبکه دو معتقد است که در این مجموعه باید عنوان عموهای فیتیله‌ای را کنار گذاشت، او می گوید: این بار قرار است تا از محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی کاراکترهای متفاوتی را ببینیم که با قبل کاملا متمایز است. گروه آن ها این‌بار شامل یک دوقلو و یک عموزاده است که ما شاهد داستان ها و اتفاقاتشان در گیر و دار نجات یک مغازه از  خطر ورشکستگی هستیم.
بیات با اشاره به چهر‌هایی كه حضور دارند هم گفت: در جریان داستان افراد مختلفی می‌آیند و می‌روند و بعضی هم به شكل ثابت حضور دارند، شخصیت‌هایی كه گاهی به اسم خودشان هستند مثل سامان گلریز كه در نقش یك سرآشپز حاضر می‌شود. انتخاب آنها هم بنا به هر قصه‌ای كه در هر قسمت وجود دارد، صورت گرفته است به همین دلیل مهمانانی از فضا و حوزه‌های مختلف داریم.این كارگردان در پاسخ به این كه اصلا چرا سراغ چهره‌ها رفته‌اند، عنوان كرد: ما یك سریال داستانی كه پیرنگ كلی دارد را پیش می‌بریم. در این جریان شخصیت‌ها در بازه زمانی كه داریم معرفی می‌شوند و ضرورت داستانیمان این بوده كه آدم‌های مختلف وارد قصه شوند و به دنبال یك برنامه نمایشی صحنه‌ای یا تركیبی نبودیم كه چهره‌ها كاركرد مهمان داشته باشند، این‌ها شخصیت‌های داستان ما هستند نه آن كه از آنها دعوت كرده باشیم تا فهرست پررنگ‌تری داشته باشیم به همین دلیل هر كاری كه اتفاق افتاده برای جریانی كه وجود دارد، لازم بوده است، جریانی در یك فضای كمدی كه می‌تواند علاوه بر بچه و نوجوانان برای خانواده‌ها هم جذاب باشد رخ می‌دهد. اما كمدی كه در این مجموعه به كار برده شده، كمتر به خصوص برای بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوعی كه بیات درباره اش گفت: ما سعی كردیم تا در كمدی كه داریم سراغ فضایی برویم كه برای مخاطب قابل قبول باشد و شكلی از كمدی قدیمی را داریم كه بچه‌ها به آن علاقه‌مند‌ند. در این مجموعه طنز كلامی كمتر و كمدی فیزیكی بیشتر است، از همین رو امیدوارم این فضا مورد استقبال همه قرار بگیرد.



جای محله گل و بلبل را نگرفتیم
حمید گلی یكی از سه قل معروف عموهای فیتیله‌ای در گفت‌وگویی كه داشتیم به سراغ فضایی كه قرار است در دوقلوها ببینیم رفت و بیان كرد: در دوقلوها شما دیگر عموهای فیتیله‌ای را نمی‌بینید و هركدام از ما گریم متفاوتی را نسبت به شخصیت‌مان داریم كه به همراه نوع اجرای متفاوت هر نقشی، با قبل متمایز است. ابتدا قرار بود در صد قسمت 30 دقیقه‌ای این سری را بسازیم اما به دلیل مشكلات اقتصادی سازمان 40 قسمت از آن تولید شد و امیدوارم ادامه آن هم ساخته شود.
گلی درباره نقشش در این مجموعه هم گفت: همین 40 قسمت ساخته شده هم یك شروع و پایان دارد و من در آن سنم از بقیه بالاتر است و در حال راه انداختن یك فضای اقتصادی مثل سوپرماركت هستم. در این بین برای آن‌كه دستیار داشته باشم تا كمكم كنند، از عموزاده‌هایم كه محمد مسلمی و علی فروتن نقش آنها را با نام پایان و پویان بازی می‌كنند، دعوت به همكاری كرده‌ام. از آنجا كه حامی مالی این كار وزارت بهداشت است، جریان‌هایی كه به طور غیرمستقیم به جریان بهداشت برمی‌گشت را هم در نظر گرفتیم. یعنی شاید واضح درباره موضوعی خاص حرف نزنیم اما بیننده متوجه می‌شود ماجرا درباره مثلا خوراكی‌های سالم است. به طور كلی تلاش گروه این بوده تا فضای متفاوتی را رقم بزنیم، من هنوز قسمت‌های تدوین شده را ندیده‌ام، اما برآورد ذهنی‌ام از برداشت‌ها و سكانس‌هایی كه داشتیم این است كه دوقلوها می‌تواند برنامه جالبی برای بچه‌ها و حتی خانواده‌ها باشد.
هر كاری دشواری‌های خودش را دارد، موضوعی كه برای دوقلوها و گروه آن هم صدق می‌كند و گلی با اشاره به آن می‌گوید: گاهی به نظر می‌آید سختی كار براساس این است كه خطوط قرمز رعایت شود و از آن رد نشویم اما اینجا موضوع این نیست و مشكل به كمدی رفتار و حركت و ایجاد موقعیت كه به كمدی بزن و بكوب معروف است، برمی‌گردد. این موضوع نیازمند تهیه و تولید ویژه است و مثل آن است كه شما از دری می‌گذری كه بسته است و بعد از شكسته شدنش باید تعمیر شود.
این جریان را برای تیم تولید و كارگردانی سخت می‌كند و تا جایی كه امكانات اجازه می‌داد، سعی كردیم تا آن را پیش ببریم، اما در مواردی به دلیل هزینه و موارد این چنینی، آنچه می‌خواستیم در نمی‌آمد با این حال از انصاف به دور است بگویم هیچ اتفاقی نیفتاده و خیلی از كارهایی كه كمی سخت بود هم كارگردان پای آن ایستاد و تلاش كرد تا تأمین مالی صورت بگیرد. مثل زمانی كه برای قسمتی درباره محصولات ارگانیك، گاوی را به استودیو آوردیم، ماجرایی كه شاید بعد از دیدن آن فكر كنید، خوب حیوانی را از جایی آورده‌اند دیگر، اما همین اقدام آن‌قدر سختی داشت كه حدود چهار روز زمان برد. همه اینها موارد كوچكی‌اند كه شاید خیلی‌ها به آن و سختی‌هایی كه دارد توجه نكنند و در آن سوی دیگر ما سعی كردیم در كمدی رفتار به سراغ مسائلی كه بعد حذف می‌شوند و چارچوب‌ها را زیرپا می‌گذارند، نرویم.
دوقلوها علاوه بر سه بازیگر ثابت خود و همان عموهای معروف، به سراغ چهره‌های دیگر هم رفته‌اند كه از جمله آنها می‌توان به سپند امیرسلیمانی، لاله صبوری، علی شیری و... اشاره كرد. این ماجرا هم به‌گفته گلی به جریان مالی و توان برنامه برمی‌گشت چون گویا آنها مایل بودند تا چهره‌های مختلفی را در این كار دخیل كنند. گلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به محله گل و بلبل اشاره كرد و گفت: واقعیت این است كه قرار نیست ما جایگزین كسی باشیم و هر برنامه‌ای زمانی دارد كه بعد از اتمام آن لازم است تا جایش با برنامه دیگری پر شود. محله گل و بلبل هم جزو برنامه‌های جالب توجه بود و خوشحال هستم با شرایط موجود توانستند كه تا اینجا پیش بروند. امكان دارد كه سریال‌ها و كارهای تولیدی در زمان تعریف كمی شبیه به هم باشند، اما فكر می‌كنم وقتی كه دوقلوها روی آنتن برود به خاطر ساختار فضا، بافت دراماتیك و نگاه كارگردان با محله گل و بلبل
متفاوت است.