نَقل

نَقل


مرضیه برومند، كارگردان و بازیگر با حضور در برنامه پویانگار ویژه جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی تلویزیونی ایران، در شبكه شما گفت:
نسل امروز خلاق‌تر از گذشته است و البته كار دشوارتری هم پیش رو دارد زیرا سطح سلایق مخاطبان هم افزایش یافته است.
اگر مخاطبان خود را در تلویزیون از دست داده‌ایم به دلیل كم‌كاری خودمان است چه این‌كه می‌بینیم در سال‌های نخست بعد از پیروزی انقلاب، توجه بیشتری به تربیت نسل كودك و نوجوان از طریق تولید برنامه‌های تلویزیونی صورت می‌گرفت ولی در سال‌های بعد از آن، شاهد كم‌مهری به برنامه‌های این گروه سنی بودیم، بودجه‌ها كاهش یافت و برنامه‌های تولید انبوه و زنده، كیفیت را كاهش داد و به تبع این مساله، بینندگان هم تا حدودی از دست رفتند.
یكی دیگر از مشكلات موجود، عدم استفاده از فناوری‌های روز جهانی در تولید برنامه‌های ویژه كودكان و نوجوانان است.
كودكان و نوجوانان تیزهوش‌ترین مخاطبان هستند و به هیچ وجه نمی‌توان آنها را فریب داد. آنها تشخیص می‌دهند كه نیت برنامه‌سازان چه بوده و به این ترتیب با یك برنامه ارتباط برقرار می‌كنند و برنامه دیگری را دوست نخواهند داشت.
اگر این شانس را داشته‌ام كه برنامه‌هایی به‌یادماندنی بسازم تنها به این دلیل بوده كه از دل و جان برای كودكان مایه گذاشته‌ام و آنچه از توان و احساس و اندیشه بوده، به‌كار گرفته‌ام وگرنه كارهایم خوب از آب درنمی‌آمدند.
جنبه آموزشی برنامه‌های كودك و نوجوان هم كاهش یافته و تنها به سرگرمی‌های آنی توجه می‌شود؛ هرچند معتقدم سرگرم‌كنندگی، یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌های تلویزیونی است تا مخاطبان را جذب كند اما نباید از خصوصیت آموزشی و تربیتی غافل بود.
مخاطبان نیاز به آموزش غیرمستقیم دارند و این نیاز در كودكان و نوجوانان بیشتر است.
هنرمندان حوزه برنامه‌های عروسكی در معرض آسیب‌های جدی جسمی قرار دارند و در عین حال كمترین دستمزدها را می‌گیرند، بنابراین باید توجه بیشتری به آنها بشود.
نمایش‌های عروسكی در ایران و جهان، مختص كودكان نیست بلكه بسیاری از مفاهیم عمیق فلسفی و انسانی از این طریق اجرا و القا می‌شوند. امیدواریم در تلویزیون ما نیز امكانی به وجود بیاید كه برنامه‌های عروسكی ویژه بزرگسالان هم تولید شود.
مضامین بسیاری برای تولید آثار عروسكی وجود دارد ولی شتاب‌زدگی در كار موجب نزول كیفیت خواهد شد. همچنین باید به مشكلات معیشتی هنرمندان این حوزه هم توجه كرد تا آنها با تولید انبوه، در پی جبران این معضلات نباشند.
مسؤولان بدانند هر چقدر در حوزه برنامه‌های كودك و نوجوان هزینه كنند، سرمایه‌گذاری درازمدتی انجام داده‌اند كه به هیچ وجه هدر نخواهد رفت.