ارزان فیلم ببینید!

گزارش جام‌جم از اجرای طرح تابستانی در سالن‌های سینما

ارزان فیلم ببینید!

اگر آمار فروش فیلم‌ها در دهه 60 و 70 را بررسی كنیم متوجه این نكته می‌شویم كه آمار گیشه همه فیلم‌ها كاهش یافته. مثلا «عقاب‌ها» به كارگردانی ساموئل خاچیكیان در اكران اولش در سال 1364 در تهران375 میلیون تومان فروخت كه این مبلغ و در نهایت رقم نهایی فروش 740 میلیون تومان با توجه به هزینه تولید و قیمت بلیت سینماها در آن زمان، این اثر را به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل كرد.
طبق اسناد تاریخ سینما از سال 1345 كه متوسط قیمت بلیت آثار سینمایی 40 ریال (چهار تومان) بوده تا امروز كه قیمت بلیت آثار سینمایی 200هزار ریال (20 هزار تومان) است شاهد رشد عجیب و غریبی در قیمت بلیت آثار سینمایی در ایران بودیم كه البته تورم اقتصادی نیز در این رشد نقش مهمی ایفا می‌كند. چرا كه میزان تورم اقتصادی در قرار گرفتن سینما در سبد كالای فرهنگی خانواده‌ها بسیار مهم است.
از این‌رو در اوایل دهه 90 به دلیل كیفیت نازل اكثر فیلم‌های روی پرده و همچنین افزایش بدون توجیه قیمت بلیت سینماها چراغ سینماها می‌رفت كه رو به خاموشی برود، اما این روند خوشبختانه ادامه پیدا نكرد و از سال 92 شاهد افزایش فروش فیلم‌ها شدیم. پس از سال 92 بود كه مردم دوباره با سالن‌های سینما آشتی كردند و شاید همین گرایش مجدد مردم به سالن‌های سینما بود كه باعث شد تا در چند سال اخیر شورای صنفی تصمیم به افزایش بهای بلیت سینماها بگیرد كه البته میزان استقبال مردم از فیلم‌ها در روزهای سه‌شنبه كه سینماها بلیت را به بهای نیم بها عرضه می‌كنند نشانگر آن است كه برای بخش وسیعی از جامعه ارزان‌بودن بلیت سینماها اهمیت زیادی دارد.
بلیت سینماها تا ساعت 15 نیم‌بهاست
بر این اساس آن‌طور كه مهر گزارش داده، شورای اكران در جلسه اخیرش مقرر كرده به‌منظور حمایت از مخاطبان سینما و اجرای طرح تابستانی توسط شورای اكران، قیمت بلیت سینماها هر روز در سراسر كشور تا ساعت ۱۵ نیم بها شود.
شورای اكران با تایید مصوبه شورای صنفی نمایش فیلم مبنی بر حذف نیم بها بودن بلیت سینما در روزهای شنبه اعلام كرده; سینماهای سراسر كشور می‌توانند علاوه بر نیم بها بودن قیمت بلیت در روزهای سه‌شنبه، دو سئانس اول خود را تا قبل از ساعت شروع سئانس ۱۵ با هماهنگی دفتر پخش، فیلم مورد نظر خود را به‌صورت نیم بها اكران كنند.
براساس این طرح كه از اول مرداد امسال لازم الاجرا خواهد بود طبق فروش آنلاین به محض تراكنش، سهم صاحبان سینما و پخش كننده فیلم‌ها مشخص و توزیع خواهد شد. همچنین به‌منظور هماهنگی بیشتر در نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فیلم و سینما مقرر شده انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش فیلم نشستی را پیرامون نحوه عملیاتی كردن و اجرای مصوبات قانونی به عمل آورند. در این جلسه قیمت اصلاح شده سینماها بر اساس درجه سینما (مدرن، ممتاز و درجه یك و دو) با احتساب ارزش افزوده مشخص و مورد‌تایید شورا قرار گرفته كه با توجه به تایید این مصوبه توسط ریاست سازمان سینمایی از اول مردادماه لازم الاجرا خواهد بود.
اجرای این طرح قطعا به عموم مردم این اجازه را می‌دهد تا با بلیتی ارزان به سینماها بروند و به حفظ هویت و استمرار این هنر در سالن‌ها كمك كنند، اما به نظر می‌رسد تنها راه جذب مخاطب بیشتر ارائه ارزان‌تر بلیت نیست و البته راهكار كاربردی‌تر و اصولی‌تر این است كه فیلم‌های اكران شده آن‌قدر جذابیت داشته باشند تا مخاطبان رغبت كنند برای سینما هم پول خرج كنند.
به نفع مردم و سینما
حسین كشاری، مدیر سینما سپیده اجرای طرح بلیت نیم بها تا ساعت 15 در سینماها را به نفع مردم و سینما دانست. او در گفت‌وگو با جام‌جم بیان كرد: این طرح از اول مرداد در سینماهای كل كشور اجرا می‌شود و سینما تیكت هم این طرح را به طور خصوصی برای مدیران سینماها ابلاغ كرده.
او در ادامه افزود: این طرح در مجموع هم به نفع مردم است و هم به نفع كلیت سینما. در حال حاضر شرایط اقتصادی كشور به گونه‌ای است كه مردم در وهله اول ترجیح می‌دهند مایحتاج اولیه زندگی‌شان را تامین كنند و بنابراین سینما رفتن به خودی خود از برنامه زندگی شان حذف یا كمرنگ می‌شود. در شرایط كنونی بلیت سینماها گران نیست، اما مساله اینجاست كه وقتی جیب مردم خالی است، نمی‌توان از آنها توقع سینما رفتن داشت.
كشاری خاطرنشان ساخت: پیشتر طرح بلیت نیم بها تنها در روز سه‌شنبه‌ها اجرا می‌شد و خب شاید مردم سه‌شنبه وقت آزاد نداشتند، اما با اجرای این طرح در تمام ایام هفته، مردم از صبح تا سئانس ساعت 15 (3 بعدازظهر) می‌توانند به سینما بیایند. به شخصه اكثر مخاطبان این ساعت سینماها خانواده‌ها باشند و از آنجا كه این طرح تابستانه است و دانش‌آموزان الان در اوقات فراغت‌شان به سر می‌برند اجرای این طرح قطعا مفید خواهد بود.
او در پایان تاكید كرد: الان از صبح در سالن‌ها ما با شش نفر هم كه شده دستگاه آپارات را روشن می‌كنیم و این تعداد اگر به 30 نفر هم برسد ما باز هم همین كار را انجام می‌دهیم. بنابراین تعداد مخاطبان بالا هرچند با بلیت نیم بها باز هم به نفع سالن‌های سینماست و سینما در این میان متضرر نیست.