نهضت تولید برای «رونق تولید»

نگاهی به کارکرد و عملکرد «ستاد رونق تولید» در رسانه ملی

نهضت تولید برای «رونق تولید»

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به موضوع اقتصاد مقاومتی و رونق تولیدات داخلی بارها تاكید داشته‌اند، حتی شعارهای سال هم با این مضمون انتخاب شده‌اند. بنابراین ایشان در این حوزه تاكیدات بسیاری به سازمان صدا و سیما كرده‌اند تا در قالب برنامه‌های متنوع و ساختارهای مختلف به موضوع رونق تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخته شود. به همین دلیل رسانه ملی هم در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این موضوع داشته و به تهیه‌كنندگان برنامه‌های تركیبی و غیرتركیبی گفته شده از زوایای متفاوت به این موضوع نگاه شود. تا به امروز هم برنامه‌های متنوعی تولید و روانه آنتن شده است. تا این‌كه از اول تیرماه امسال ستاد رسانه‌ای رونق تولید با ریاست دكتر مرتضی میرباقری، معاون سیما شكل گرفت. این ستاد در گام نخست عملیات رسانه‌ای، موضوع مجوزهای كسب و كار را در دستور كار قرار داد و در این راستا علاوه‌بر انعكاس مشكلات كارآفرینان و افرادی كه به دنبال راه‌اندازی كسب و كار جدید هستند، در فضایی تعاملی با مسؤولان مربوط اشكالات این مسیر پیگیری و مطالبه شده است. بنابراین میان‌برنامه‌هایی كه از رادیو و تلویزیون و شبكه‌های ملی و استانی در حال پخش است، با هدف ارائه تصویری روشن و واقعی از اشكالات و موانع ایجاد كسب و كار و ایجاد تحرك بیشتر در بین دستگاه‌های تصمیم‌گیر بوده است. به همین دلیل با امیر سیاح، مدیر گروه دانش و اقتصاد شبكه یك و دبیر ستاد رسانه‌ای رونق تولید به گفت‌وگو نشستیم و درباره جزئیات این ستاد با او صحبت كردیم.

شروع قصه
 سیاح، دبیر ستاد رسانه‌ای رونق تولید با اشاره به شروع شكل گیری این ستاد تاكید كرد پیرو نامگذاری سال 98 با نام رونق تولید و این‌كه رهبر انقلاب چندین بار به مسائل اقتصادی و پرداختن به آن تاكید كرده‌اند، به همین دلیل مسؤولان سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیدند تا اقدامی موثر و اساسی‌تر در حوزه اقتصادی انجام بدهند. بنابراین ستاد رسانه‌ای رونق تولید به ریاست دكتر میرباقری، معاون سیما شروع به كار كرد.
به گفته این دبیر، این ستاد به شكل ویژه وظایفش را دنبال می‌كند. ضمن این‌كه چند كار انجام می‌دهد. یكی از وظایف این ستاد، اتاق فكر و محتواست.
 یعنی در این بخش محتوای مناسب آماده‌سازی و در شبكه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و معاونت استان‌ها توزیع می‌شود. در این بخش تقسیم كار به لحاظ محتوا صورت می‌گیرد تا مشخص شود چگونه باید به موضوع رونق تولید پرداخت كرد تا بتوان مردم را جلب كرد. در واقع سعی می‌شود فضاسازی مناسب شكل بگیرد تا خوراك مناسب رونق تولید برای مخاطب آماده‌سازی شود.


 كسب و كار كارآفرینان بالقوه
حال ممكن است این سؤال برای شمای مخاطب شكل بگیرد كه ظرفیت راه‌اندازی كسب وكار اقتصادی را دارید، اما نمی‌دانید این مسیر را باید چگونه شروع كنید و از كجا؟
 یكی از وظایف ستاد رسانه‌ای رونق تولید این است كه در قالب كلیپ‌ها و برنامه‌های شبكه‌های مختلف رادیو و تلویزیون و استان‌ها، این روند به ساده‌ترین بیان توضیح داده می‌شود تا اگر فردی در این مسیر مستعد است و می‌تواند كسب و كار اقتصادی راه بیندازد، حتما ورود پیدا كند.
بنابراین یكی از ماموریت‌های این ستاد، توضیح مسیر
كسب‌و‌كار برای كارآفرینان بالقوه است كه بدانند با چه میزان هزینه و چه مهارت‌هایی می‌توانند كسب و كار خوبی راه بیندازد.
در واقع افرادی كه در این حوزه استعداد دارند، می‌توانند به صورت رایگان آموزش‌های لازم را دریافت و با مسیر كاملا آشنایی پیدا كنند. پخش كلیپ‌هایی با این محور علاوه بر انگیزه‌بخشی به كارآفرینان بالقوه، راهكارها و مسیر كارآفرینی را تبیین می‌كند.


 معرفی كارآفرینان اسم و رسم‌دار
طبیعی است كه ستاد رسانه‌ای رونق تولید فقط یكسویه و برای كارآفرینان بالقوه فكر نكرده است، بلكه این ستاد برنامه‌های متنوعی هم برای كارآفرینان بالفعل دارد كه امروز برای خودشان اسم و رسم دار
هستند.
برخی كارآفرینان بالفعل با وجود این‌كه سال‌ها فعال بود و جایگاه مناسبی هم در جامعه دارند، اما با مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كنند. به همین دلیل برنامه‌هایی به رفع مشكلات كارآفرینان بالفعل اختصاص دارد و شبكه‌های مختلف هر كدام در طول شبانه‌روز به چنین موضوعی می‌پردازند.
همچنین كلیپ‌های دو دقیقه‌ای در زمینه تجربه كشورهای موفق در زمینه تولید بود كه تا كنون با عناوین«دولت و تولید»، «تجربه چین» و «معجزه شفافیت» و...روی آنتن رفته و پخش چنین كلیپ‌هایی ادامه دارد. همچنین یكی از ماموریت‌ها در ارتباط با قوانین و مقررات برای رونق تولید است كه در ستاد ما همه ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و متمركز هستیم تا مقررات اجرا  شود.


پخش برنامه ستاد پیگیری مشكلات تولید
به جز كلیپ‌های كوتاه، برنامه‌ای با نام ستاد پیگیری مشكلات تولید از شبكه یك پخش می‌شود. به گفته سیاح این برنامه، مطالبات فعالان اقتصادی را احصا و پردازش و سپس با پیگیری از دستگاه‌های اجرایی مشكلاتی كه مرتفع می‌شوند را در برنامه اعلام می‌كند كه این اقدام می‌تواند عزم دستگاه‌ها را برای رفع موانع تولید جزم كند. وی عنوان كرد ستاد رسانه‌ای رونق تولید، اگر دستگاهی در خصوص رفع این مشكلات كوتاهی كند، می‌كوشد از راهكارهای رسانه‌ای برای اعاده حقوق تولید كننده از دستگاه ذی‌ربط استفاده كند.
دبیر ستاد اعلام كرد كه به زودی جشنواره كارآفرینی سیما هم برگزار می‌شود و به كسانی كه در كشور تصمیم به راه‌اندازی كسب و كار جدید دارند و با مشكل نبودن سرمایه‌گذار، شریك و مشتری مواجه اند كمك می‌كند تا سرمایه‌گذار هم شریك و هم مشتری پیدا كنند.
سیاح ادامه داد: ما تلاش می‌كنیم در قالب برنامه‌های متنوع مردم راجع به مجوزهای كسب و كار، حقشان را بدانند و این‌كه دولت چه تكلیفی دارد. متاسفانه مردم گاهی با تكلیف‌شان آشنا نیستند و همین منجر به شكل‌گیری مشكلات شده است.




مشاوره رایگان به مردم
احتمال دارد هر آن برای شمایی كه در این مسیر فعالیت‌تان را شروع كردید، سؤالات متعددی شكل بگیرد. به همین دلیل ستاد رسانه‌ای رونق تولید سایتی در این زمینه فعال كرده است و مردم می‌توانند از طریق این سایت مشاوره رایگان دریافت كنند. در واقع هر برنامه‌ای در حوزه كسب و كار پخش شود، حتما سه نفر حرفه‌ای در سایت پاسخگوی سؤالات مردم و موظف هستند به همه سؤالات پاسخ بدهند.
 در واقع ستاد رونق تولید تصمیم گرفته از این طریق فضای تعاملی با مردم داشته و با آنها به شكل مرتب در حال تعامل باشد.


دعوت از بنیانگذار محصولات بهروز
دبیر ستاد رسانه‌ای رونق تولید اعلام كرد كه در قالب برنامه‌ها از كارآفرینان درجه یك دعوت می‌كنند. به عنوان نمونه چندی پیش از بهروز فروتن، بنیانگذار محصولات بهروز دعوت شد تا برای مردم توضیح بدهد كه چگونه این مسیر را شروع كرده است. گرچه الان دیگر این مسؤولیت را ندارد.
سیاح ادامه داد: دعوت از كارآفرینان نمونه باعث می‌شود كه آنها به مردم و جوانان روحیه و انگیزه بدهند كه می‌توانند كارهای بزرگ انجام بدهند. كارهایی كه می‌تواند چرخه اقتصاد كشور را رونق ببخشد. در واقع تلاش می‌كنیم در این مسیر الگوسازی صحیح هم داشته باشیم.
وی عنوان كرد: وزارت جهاد كشاورزی از جمله دستگاه‌هایی است كه ستاد ارتباطات خوبی با آن برقرار كرده تا در سال زراعی پیش‌رو متوسط عملكرد كشاورزی در كشور رشد و با قابلیت‌های موجود از مرز خودكفایی عبور كند.