زیان خوش خدمتی

زیان خوش خدمتی


اختلافات بین انگلستان و آمریكا درحالی اوج می‌گیرد كه انگلیسی‌ها طبق سنت قدیمی شان در راه خوش خدمتی به دولت آمریكا هفته گذشته یك نفتكش متعلق به ایران را در جبل‌الطارق توقیف كردند. انگلیسی‌ها ادعا می‌كنند مقصد این کشتی سوریه بوده و توقیف این نفتكش به خاطر تخطی ایران از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق صورت گرفته است. این در حالی بود که شواهد و قرائن نشان می‌داد كه این اقدام به درخواست یا دستور آمریكا صورت گرفته است.
سردار فدوی جانشین فرمانده كل سپاه پاسداران و علی ربیعی، سخنگوی جدید دولت روحانی به نقش آمریكا در پشت پرده این اقدام انگلیس اشاره كردند.
درهمین رابطه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی هشدار داد: «انگلیس در آستانه ورود به درگیری‌ای است كه در جریان آن فقط می‌تواند شمار محدودی نیرو را [به منطقه] اعزام كند، و در عوض ممكن است تبدیل به هدفی شود برای انتقام‌جویی ایران در واكنش به اقدام آمریكا». به عبارتی دیگر انگلستان كه تا اینجا چوب نمك‌نشناسی‌های ترامپ را خورده و به طرز وحشتناكی در معرض بددهنی‌های او قرار گرفته در صورت ادامه خوش‌خدمتی‌های خود به آمریكا ممكن است در آینده متحمل خسارت‌های باز هم بیشتری شود.
توصیه روزنامه ایندیپندنت از این جهت اهمیت دارد كه به مقامات انگلیسی می‌گوید تا دیر نشده حساب خود را از واشنگتن جدا كنند.