عراق در انتظار یك تابستان داغ دیگر

عراق در انتظار یك تابستان داغ دیگر

مركز هماهنگی تظاهرات ۱۹ ژوئیه عراق اعلام كرد جمعه آینده در ۱۴ استان این كشور با مشاركت میلیونی مردم تظاهراتی برای رسیدگی به خدمات عمومی برگزار خواهد شد. پیش از این كارشناسان امور عراق نسبت به یك تابستان داغ و سیاسی دیگر در این كشور هشدار داده بودند.
به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبكه تلویزیونی سومریه‌نیوز عراق، خلیل الناجی، هماهنگ‌كننده تظاهرات ۱۹ ژوئیه عراق در بیانیه‌ای اظهار كرد، تظاهرات جمعه آینده در ۱۴ استان عراق و به شكل مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شد و مردم بهبود خدمات، ایجاد فرصت‌های شغلی، شناسایی مفسدان و توقف سهمیه‌بندی‌های ویرانگر را خواستارند. الناجی گفت: این تظاهرات تا زمان تحقق خواسته‌های مردم ادامه خواهد داشت و بدون بهبود خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان و دیگر گروه‌های جوانان متوقف نخواهد شد. وی افزود: مردم برای این تظاهرات اشتیاق دارند و پیش‌بینی می‌كنیم كه تظاهراتی میلیونی باشد.
با نزدیك شدن گرمای هوا به 50 درجه و نامنظم شدن و افزایش ساعات قطع برق شهری در مناطق مختلف عراق، كارشناسان نسبت به‌وقوع اعتراضات جدید در این كشور هشدار داده بودند. وزارت برق عراق هرساله با شروع گرما و شروع زمان طولانی قطع برق اعلام می‌كند كه به‌دلیل بالا رفتن مصرف برق و از طرفی ضعف نیروگاه‌ها در تامین مایحتاج مردم، این كشور دچار قطع‌های طولانی برق می‌شود. در حالی كه تا قبل از شروع گرما، میزان تامین برق شهری بالغ بر 12 ساعت در شبانه‌روز است، با شروع گرما این مقدار به هشت ساعت در شبانه‌روز می‌رسد و در برخی از استان‌ها حتی از این سطح هم كمتر می‌شود. این امر باعث آسیب‌‌رساندن به وسایل برقی منزل شده و هزینه اضافی بر خانواده‌ها تحمیل كرده است.
اعتراضات مردمی در سال 2016 آنچنان دامنگیر شد كه به تسخیر ساختمان پارلمان و هیات دولت توسط مردم معترض منجر شد‌. كارشناسان و رسانه‌ها در عراق پیش‌بینی می‌كنند كه در صورت عدم رسیدگی فوری به معضل نابسامانی وضعیت برق در عراق، انتظار می‌رود دامنه اعتراضات مردمی به‌تدریج شهرهای مهم عراق را در‌برگیرد‌. جمهوری اسلامی ایران بین 1200 تا 1300 مگاوات در ساعت، برق به عراق صادر می‌كند و علاوه بر این به‌منظور فعال كردن تعدادی از نیروگاه‌های گازی عراق، گاز به این كشور می‌فروشد. با شروع تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریكا علیه ایران، در این روند خلل‌هایی به‌وجود آمده است، هرچند طرفین می‌كوشند همچنان برق‌رسانی به عراق كما‌فی‌السابق ادامه داشته باشد. برداشته شدن تحریم‌ها از سر روابط دو‌جانبه ایران و عراق می‌تواند تا حدودی این مشكل را مرتفع سازد، در غیر این صورت یك بار دیگر تابستان عراق به تابستانی داغ و سیاسی تبدیل خواهد شد.