نامه‌نگاری‌های جبرائیلی و هاشمی

نامه‌نگاری‌های جبرائیلی و هاشمی


چندی پیش سید یاسر جبرائیلی، نویسنده كتاب روایت رهبری با انتشار نامه‌ای خطاب به محسن هاشمی، خواستار اصلاح بخش‌هایی از خاطرات مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی شد كه از نظر وی با اسناد و قرائن و مدارك موجود همخوانی ندارد.
در پی انتشار این نامه، محسن هاشمی در نامه‌ای به درخواست جبرائیلی پاسخ داد و با بیان این‌که خانواده آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، هیچ‌گاه معتقد به خطاناپذیری و مصونیت داشتن ایشان از اشتباه نبوده و نیستند نوشت: به محض آن‌كه اشتباه بودن بخشی از آثار و خاطرات ایشان اثبات گردد، نسبت به انتشار اسناد و توضیحات تكمیلی در پی‌نوشت خاطرات اقدام خواهد شد.
هاشمی در عین حال خاطرنشان كرد كه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۹۰، قبل از انتشار كتاب خاطرات خود، نسخه‌ای را جهت مطالعه و اظهارنظر رهبر معظم انقلاب، شخصا به ایشان تقدیم كرد و ملاحظه‌ای نیز در مورد این بخش از خاطرات از سوی مقام معظم رهبری به ایشان بیان نشد.
محسن هاشمی همچنین با تصریح به این مطلب كه مطالبی كه جبرائیلی در كتاب ارزشمند روایت رهبری نقل كرده است فاقد منابع قابل رجوع از سوی پژوهشگران به موضوع است و استناد نویسنده كتاب روایت رهبری به بخشی از مشروح مذاكرات مجلس خبرگان است كه تاكنون جنبه محرمانه داشته و قابل دسترسی از سوی محققان نیست تاكید كرد: در صورتی كه جنابعالی یا انتشارات انقلاب اسلامی، نسخه‌ای كامل از این جلسه مجلس خبرگان، در اختیار دفتر نشر معارف انقلاب، متولی تدوین و نشر خاطرات آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی قرار دهید و اشتباهی در روایت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی از جلسه مذكور وجود داشته باشد، دفتر نشر معارف انقلاب، مستندات تكمیلی را در پی نوشت خاطرات منتشر خواهد نمود.
جبرائیلی در پاسخ به جوابیه هاشمی در یادداشتی ضمن تاكید بر دو نكته انتقادی كه در خاطرات مرحوم رفسنجانی متذكر شده بود، نوشت: حتما این استدلال را می‌پذیرید كه نه از بیان نشدن ملاحظه‌ای از سوی رهبر انقلاب درباره خاطرات آقای هاشمی می‌توان تایید ایشان بر این خاطرات را استنتاج كرد، و نه سكوت اعضای خبرگان در قبال روایت مرحوم هاشمی از جلسه در سالیان گذشته می‌تواند دلیلی علمی بر صحت خاطرات ایشان
باشد.
هم فیلم و هم متن مشروح مذاكرات اجلاسیه 14 خرداد 1368 موجود است و جایی كه اسناد قطعی و غیرقابل تشكیك وجود دارد، استدلال‌های دیگر خارج از بحث است.
وی همچنین با اشاره به این‌كه امكان در اختیار قراردادن نسخه كامل اجلاسیه خبرگان در حدود اختیارات او یا انتشارات انقلاب اسلامی نیست از محسن هاشمی خواست تا چنین درخواستی را با دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در میان بگذارد.