واژه‌های ایرانی در آیین سخن رادیو ایران

واژه‌های ایرانی در آیین سخن رادیو ایران


«آیین سخن» پویش زبان فارسی رادیو ایران است كه برای سومین سال متوالی برگزار شده است و فراخوان امسال آن 20 مرداد به پایان رسید.
به گزارش جام‌جم، در آیین سخن از مخاطبان خواسته‌ایم برای 12 واژه فرنگی معادل فارسی انتخاب كنند و برای رادیو ایران ارسال نمایند.
همچنین در كنار این امر برای اولین بار از همه شاعران و صاحبان ذوق درخواست شده برای زبان فارسی و ویژگی‌های آن سروده‌های خود و دیگران را برای رادیو ایران ارسال كنند تا گزیده‌ای از این مجموعه به صورت كتاب منتشر شود.
یدا... گودرزی مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران با اعلام این خبر گفت: با وجود این‌كه فراخوان ما به گونه‌ای تخصصی بود، اما خوشبختانه مخاطبان استقبال خوبی از واژه‌سازی و ارسال شعر به عمل آوردند.
گودرزی ادامه داد: 839مورد واژه سازی به وبگاه رادیو ایران ارسال شده است و 184قطعه شعر نیز درباره زبان فارسی به دست ما رسیده كه نشان از اهتمام مخاطبان به زبان فارسی است.
یدا... گودرزی با بیان این‌كه درباره زبان فارسی به عنوان یك موضوع سروده‌های كمی وجود دارد و آثار جدید قطعا به غنای این گنجینه خواهد افزود، گفت: شاعرانی كه پیش از این درباره زبان فارسی شعر سروده‌اند بیشتر غیرایرانی هستند، شاعرانی مانند «مومن قناعت» «لایق شیرعلی» از تاجیكستان یا قهار عاصی از افغانستان كه سروده او به سرود و ترانه هم تبدیل شده است.
مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران خاطرنشان كرد: در كشورمان سرود و شعر درباره زبان فارسی بسیار كم و اندك است و آیین سخن در پی غنی كردن این بخش است.
گودرزی تصریح كرد: كاری كه ما در رادیو ایران درباره فراخوان انجام داده‌ایم نمادین است و تلنگری است برای این‌كه همه را نسبت به موضوع «نگهبانی از زبان فارسی» حساس كنیم و این امر تبدیل به یك نهضت و پویش همگانی شود.
خوشبختانه بیش از چهار سال است رادیو ایران پرچم نگهبانی از زبان فارسی را برداشته و این توجه هم اكنون بازتاب‌های خوبی داشته است.
یدا... گودرزی درباره چگونگی اعلام برندگان گفت: ما با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حال مذاكره هستیم تا در زمانی مقرر برندگان را معرفی كنیم و این امر از طریق رسانه‌ها و برنامه كافه هنر اطلاع‌رسانی خواهد شد.