عصر روشن تلویزیون

نگاه جام‌جم به برخی واکنش‌ها به فینال عصر جدید

عصر روشن تلویزیون

عصر جدید یکی از برنامه‌هایی بود که در همین چند ماه پخش آن از رسانه ملی با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و فینال آن هم از این واکنش‌ها بی‌نصیب نبود. اما نکته جالب در مورد فینال این بود که مقامات سیاسی کشور به پخش این برنامه واکنش‌های مثبت نشان دادند و رسانه ملی را برای ساخت این برنامه تحسین کردند. به بعضی از این واکنش‌ها و آمار و ارقام جالبی که درباره این برنامه منتشر شده نگاهی انداخته‌ایم.

دكتر سعید رضا عاملی
 دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ سازمان صدا و سیما نوشت:
موفقیت رسانه ملی در تولید و پخش مسابقه عصر جدید را به جنابعالی و همه همكاران محترم صمیمانه تبریك می‌گویم.
در عصر فراگیری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه تلویزیون و هنگامه جنگ نرم دشمنان علیه ملت بزرگ و سرافراز ایران كه یكی از راهكارهای این تهاجم، اعتمادزدایی و از بین بردن مرجعیت رسانه ملی در افكار عمومی مردم كشورمان است، همكاران توانمند و هوشمند شما توانستند با تولید و پخش مسابقه عصر جدید؛ توجه درصد بالایی از مردم را به خود جلب كنند و این موفقیت، بدون تردید موفقیتی بزرگ برای جامعه رسانه‌ای كشور محسوب می‌شود. توجه به محتوا و مفاهیم عالی انسانی مانند از‌خودگذشتگی، دیگرخواهی، كارجمعی، خودباوری و توانایی فردی و جمعی و برجسته‌سازی نادیده‌های اجتماعی و گنجانیدن این محتوا در قالبی جذاب، مهیج، به روز و متكی بر استعدادهای جوان این كشور بزرگ و سربلند، از اصلی‌ترین خصوصیات مسابقه عصر جدید است. در كنار این خصوصیت، نگاه مخاطب محور مبتنی بر سواد رسانه‌ای كه از شناخت كامل مقتضیات رسانه تلویزیون از جانب سازندگان این برنامه پربیننده حكایت دارد، نویدبخش ظهور برنامه‌سازانی توانمند در رسانه ملی است كه می‌توانند در تقابل با رسانه‌های نظام سلطه، پیام ارزشمند انقلاب اسلامی را در قالب‌هایی فاخر و جذاب به گوش همه مشتاقان برسانند. توجه به استعدادها و توانمندی‌های همه مردم ایران و ایجاد فضای مشاركتی كه هركسی در خود توانمندی و استعدادی می‌دید توانست خود را در معرض داوری و قضاوت بینندگان و داوران این مسابقه بگذارد و «دیده شود» موجب تقویت حس اعتماد به نفس ملی و عدالت رسانه‌ای شد. رسانه ملی در مسابقه عصر‌جدید نشان داد به‌واقع «رسانه ملی» است و همه اقوام ایرانی به عنوان اجزای پیكره ملت عزیز ایران فرصت دارند در قاب این رسانه حضور یافته و خود را عرضه كنند و مقوم همبستگی ملی باشند. توجه به هنرهای اصیل ملی مانند موسیقی سنتی، حضور بانوان توانمند دارای استعداد با رعایت كامل حجاب اسلامی نیز از نكات بارز و قابل توجه مسابقه عصر جدید است. تیم توانمند داوری و مشاركت چند میلیون نفری مردم شریف ایران در رای به برگزیدگان، همه نشان از انتخاب و رای به توانایی، زیبایی، مهربانی، خلاقیت و در یك تابلوی برگزیده، رای به عقلانیت و معنویت الهی بود. به همه مشاركت‌كنندگان و منتخبان در رای نهایی تبریك می‌گویم و از خدای متعال رشد و تعالی و موفقیت‌های بزرگ را برایشان آرزومندم. به حتم مدیریت و اجرای توانمند مجری جوان، خلاق و اندیشمند جناب آقای احسان علیخانی و نوع تعامل ایشان با تیم داوری، مردم و مشاركت‌كنندگان در مسابقه نقش تعیین‌كننده‌ای در ایجاد فضای اعتماد، مشاركت، هیجان، نوآوری و رقابتی‌شدن مسابقه عصر جدید به عنوان یك پدیده ملی و بین‌المللی داشت كه به سهم خود از تدابیر و زحمات ارزشمند و خستگی‌ناپذیر ایشان هم در برنامه‌های معنوی ماه عسل و هم در مسابقه عصر جدید تشكر می‌كنم و از خدای سبحان موفقیت‌های بیشتر ایشان را آرزومندم.


محمدحسین رنجبران
مدیركل روابط عمومی سازمان صدا و سیما
خبر دارم برخی مدیران كشوری كه ژست ویژه‌شان ندیدن تلویزیون بود، امشب با خانواده‌شان پای تلویزیون، شبكه سه و عصرجدید نشسته‌اند. به احسان علیخانی و گروهش هم این مژده را می‌دهم كه ابراز لطف و تشكرهای مخاطبان چند روزی است مداوم به گوش شنوای همكاران من در ۱۶٢ می‌رسد.


حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه
عضو هیات‌رئیسه كمیسیون فرهنگی مجلس:
عصر جدید را برنامه خوبی می‌دانم، چراكه به‌خوبی توانست فراغت مردم را پر كند. این برنامه توانست  مخاطبان را به‌خوبی شناسایی كند و پای تلویزیون نگه دارد و از انحراف مخاطبان به سمت برنامه‌های تولید شده در رسانه‌های خارجی جلوگیری كند. عصر جدید، موفقیت بزرگی بود كه البته می‌تواند بهتر از این باشد.


عبدالرضا عزیزی
رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
عصر جدید بهانه‌ای‌ است تا نخبگان كشور در عرصه‌های مختلف استعداد و توانمندی‌های خود را كشف و آن را به نمایش بگذارند. عصر جدید به دیده شدن افراد با استعداد و الگو شدن آنها كمك می‌كند و جوانان دیگر می‌کوشند تا بتوانند استعدادهای خود را كشف و از آن در مسیر صحیح استفاده كنند.
عصر جدید فوق‌العاده بود و تلویزیون احتیاج به چنین برنامه‌هایی دارد. برنامه‌های تكراری، بدون روح و رباتیك تاثیری روی مردم ندارند، اما برنامه‌هایی چون عصر جدید كه با مخاطبان ارتباط برقرار می‌كنند و خلاقیت‌ها را به نمایش می‌گذارند، می‌توانند در جذب مخاطب موثر واقع شوند. عصر جدید موفق، خوب و تاثیرگذار بود.


سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
برنامه عصر جدید فرصتی برای دورهمی ملی و خانوادگی است. امنیت و انسجام ملی به این گونه برنامه‌ها
نیازمند است.


فاطمه ذوالقدر
سخنگوی كمیسیون فرهنگی مجلس
«عصر جدید» یك برنامه تلویزیونی موفق و جذاب است كه توانسته استعدادهای مختلف را جذب كند و تماشاگرانی را با سلیقه‌های مختلف پای تلویزیون بنشاند.