نیویوركر: روحانی به تماس تلفنی ترامپ پاسخ نداد

نیویوركر: روحانی به تماس تلفنی ترامپ پاسخ نداد

نشریه آمریكایی نیویوركر از تحركات رئیس‌جمهور فرانسه در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای انجام یك تماس تلفنی سه‌جانبه بین رؤسای جمهور فرانسه، ایران و آمریكا خبر داده است.
به گزارش فارس، رابین رایت، نویسنده نشریه نیویوركر در گزارش خود مدعی شده است: عصر سه‌شنبه ۲۴سپتامبر (دوم مهر) امانوئل مكرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواست با حسن روحانی همتای ایرانی خود در هتل میلنیوم هیلتون كه روبه‌روی خیابان مقر سازمان ملل در نیویورك واقع شده است، دیدار كند. مكرون در نظر داشت یك گفت‌و‌گوی تلفنی سه‌نفره با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برقرار كند. یك تیم از متخصصان فنی وارد هتل شدند تا برای ساعت ۲۱ و 30 دقیقه یك خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی ایجاد كنند.
رایت افزود: در پایان روز سه‌شنبه (دوم مهرماه) روحانی در حالتی نبود كه باور كند، ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی مكرون وارد (هتل) شد، روحانی پیشتر به اتاق خوابش رفته بود. ظریف (وزیر خارجه ایران) بعدا به من گفت این فقط یك بازی بود كه ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یك دیدار بكشانند.
این روزنامه‌نگار آمریكایی ادامه داد: به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۹ و 30 دقیقه انجام شد. مكرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد.
یك دیپلمات فرانسوی هم به نیویوركر گفت: «ما در چند ماه گذشته در حال كار بوده‌ایم و در نیویورك تلاش كردیم ایران و آمریكا در ازای كاهش تحریم‌‌ها تعهدات جدیدی بپذیرند. ما اقداماتی فنی برای یك تماس تلفنی انجام دادیم اما چنین تماسی برقرار نشد.
در پایان گزارش نیویوركر آمده است: البته شاید دیپلماسی هرگز نمیرد. مقام‌های فرانسوی به من گفتند كه مكرون به تلاش برای اجرای طرحش ادامه خواهد داد.
به نوشته او، «مأموریت مكرون در نیویورك این بود كه از ترامپ و روحانی در رابطه با طرح چهار بندی (فرانسه) برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یك جنگ دیگر در خاورمیانه یك توافق شفاهی را تضمین كند.
به باور روزنامه‌نگار این رسانه آمریكایی، مكرون امید داشت این تماس تلفنی، زمینه را برای اولین دیدار بین یك رئیس‌جمهور آمریكا و یك رئیس‌جمهور ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ هموار كند.