اتحاد، رمز پیروزی

بررسی سخنان رهبر انقلاب درباره اتحاد نیروهای انقلابی در گفت‌وگو با چند فعال سیاسی و رسانه‌ای

اتحاد، رمز پیروزی

وحدت و انسجام ملی یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در بیانات رهبر انقلاب است و کمتر سخنرانی ایشان است که در آن بر این مقوله تاکید نشده است. ایشان در سطح کلان بر وحدت مسلمانان در جهان تاکید دارند و در داخل کشور نیز همواره اتحاد و انسجام را راه‌حل عبور از گردنه‌های سخت عنوان می‌کنند. ایشان در سخنرانی که پنجشنبه هفته گذشته در جمع رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری داشتند، بار دیگر ضرورت وحدت را یادآور شدند و آن را لازمه و اساس استمرار پیشرفت کشور دانستند. نکته جالب این بود که رهبر انقلاب اگرچه در این سخنرانی همچون همیشه خطاب سخنان خود را آحاد مردم قرار دادند اما تاکید ویژه‌ای بر اتحاد نیروهای انقلاب داشتند. این تاکید در حالی صورت گرفت که در هفته‌های اخیر شاهد بگومگوی مجازی میان دو طیف از نیروهای انقلابی در مورد یک موضوع خاص بودیم. در چنین شرایطی بود که رهبر انقلاب، پنجشنبه گذشته، اتحاد مردم با یکدیگر را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: اتحاد نیروهای انقلاب نیز بسیار مهم است و اختلاف سلایق افراد با یکدیگر نباید به مخالفت و معارضه منجر شود. بیانات رهبر انقلاب در مورد ضرورت وحدت در میان نیروهای انقلاب را با برخی از چهره‌ها و فعالان سیاسی به بحث گذاشته‌ایم و نگاه آنها را درباره این موضوع و این‌که چگونه باید مشکلات را به گونه‌ای حل کرد که به شکاف تبدیل نشود، پرسیده‌ایم.

یارکشی سیاسی نکنیم
علی نادری
فعال رسانه‌ای
رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای خبرگان تاکید کردند نباید کسانی را که به‌عنوان نیروهای انقلابی و مومن کشور شناخته می‌شوند با برچسب تندروی از میدان به در کرد، چرا که در مقاطع حساس همین افراد وارد میدان شده و در برابر حل مشکلات سینه سپر می‌کنند.  اما این روزها متاسفانه به واسطه برخی موضوعات فضایی ایجاد شده که می‌تواند موجب ایجاد تعارض نیروهای انقلابی شده و طیفی از این نیروها درصدد خارج کردن نیروهای انقلابی دیگر از میدان هستند. رهبر انقلاب نیز بابت این موضوع نگران هستند و بارها آن را مطرح کرده‌اند. امروز جوی ایجاد شده که طیفی شروع به زدن اتهام تندرو بودن به طیف دیگری کرده است. در همین ارتباط نیز رهبر انقلاب بر جلوگیری از گسترش این فضا و در ضمن احترام نیروها و طیف‌های مختلف به یکدیگر تاکید دارند. معتقدم که بهترین روش برای حل منازعات گفت‌وگو است، زیرا بسیار راهگشاست و می‌توانیم در یک جبهه و جریان باشیم و در عین صراحت و خارج از حب و بغض‌ها ایرادات و اشکالات را هم مطرح کنیم، البته در حال حاضر متاسفانه شاهد چنین فضایی نیستیم و برخی در جهت به‌دست آوردن یک نتیجه و آورده سیاسی، گفت‌وگوهای انتقادی را تبدیل به یار و یار کشی کرده‌اند. این در حالی است که می‌توان اگر فردی نامه‌ای نوشته به راحتی و بدون برچسب زدن پاسخ آن را داد و این موضوع را تبدیل به یارکشی‌های سیاسی نکرد.


تاکید بر اشتراکات و چشم‌پوشی از افتراقات
مهدی اسلامی
مدیر مسؤول هفته‌نامه شما
یکی از مفاهیمی که دنیای امروز به صورت ویژه به آن چشم دوخته سرمایه اجتماعی است. یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی انسجام و مشارکت نیروها در کنار یکدیگر است. انسجام ملی مستلزم کنار گذاشتن نقاط افتراقی است که تشنج‌زا است و همچنین تمسک به نقاط مشترک. این همان چیزی است که در مبانی دینی به عنوان اخوت اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و بارها در متون دینی روی آن تاکید شده است.  اتحاد به معنای کنار گذاشتن عقاید نیست. بلکه به معنای نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر برای یک هدف بزرگ مشترک است. اتحاد زمانی به‌وجود می‌آید که بشود بخشی از هدف‌های اصلی را منطبق بر یکدیگر دانست و از نقاطی که مورد افتراق است چشم‌پوشی کرد. انقلاب اسلامی ایران بعد از چهار دهه به یک بالندگی رسیده که به نظر می‌رسد نقاط اشتراک به مقداری است که نیروهای انقلابی بتوانند یک اتحاد جدی و پیش‌برنده را شکل بدهند و از نقاط افتراق چشم‌پوشی کنند.
البته چشم‌پوشی از نقاط افتراق به معنای نادیده گرفتن آن نیست. بلکه باید آن را در یک محیط دوستانه به بحث بگذارند و سعی کنند نقاط افتراق را کم کنند و به اشتراکات بیشتری دست پیدا کنند و همین طور به تنوع سلایق مختلف احترام بگذارند.  به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی می‌توانیم به یک اتحاد و انسجام مستحکم دست پیدا کنیم.



پرهیز از اختلافات تعارض برانگیز
کیان عبداللهی
سردبیر سیاسی خبرگزاری تسنیم
«نیروهای انقلاب» معنا و مفهوم مشخصی دارد؛ یعنی آن گروه و جمعیتی که در مبانی و اصول انقلاب اسلامی با یکدیگر مشترک‌‌ و هم‌عقیده‌اند و مهم‌تر این‌که در راستای تقویت، تثبیت و پیشروی این ایده‌ها و آرمان‌ها در حال فعالیت‌ و اهتمام‌اند. وجود و فعالیت چنین نیروهایی برای انقلاب اسلامی بسیار مهم است و در واقع این نیروها بدنه‌ ایدئولوژیک و نیروی پیشران انقلاب هستند. در تحقیقات بسیار مهم تاریخی راجع به تمدن‌ها که یک نمونه‌ مشخص آن پژوهش‌های آقای آرنولد توئین‌بی است هم به این مساله اشاره شده که هسته‌ی تشکیل تمدن‌ها را همین نیروهای معنوی و پای‌کار شکل می‌دهند.اما این «نیروهای انقلاب» طبیعتاً به دلیل ماهیت انسانی‌شان می‌توانند در تکنیک و تاکتیک و یا در سلیقه و روش و همچنین توصیف، تحلیل یا تجویزی که در مواجهه با برخی پدیده‌ها دارند با یکدیگر دارای اختلاف نظر باشند؛ این اختلاف طبیعی است و توصیه‌ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان بر این است که این اختلاف سلیقه‌ها منجر به معارضه نشود. این توصیه متکی به یک برهان عقلی مشخص است و آن این‌که چنین معارضه‌هایی می‌تواند اولاً آنها را پراکنده سازد و ماهیت نیرویی و جمعیت بودن آنها را از بین ببرد و بر همین اساس پتانسیل‌های آنان را ضایع و نهایتاً «غیر» و جبهه‌ دشمن و معارض را بر آنها مسلط کند. به عبارت دیگر، هزینه‌ چنین معارضه‌هایی بسیار بالاست و به فرد ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند به کل یک جبهه معنوی آسیب بزند.
بسیاری از این اختلا‌ف‌نظرها و سلایق، به شرط «خلوص»، با گفت‌وگو و همدلی قابل حل است و اساساً نیازی هم به معارضه نیست.
با این حال توجه به یک نکته در مواجهه با چنین توصیه‌هایی دارای اهمیت است و آن ضرورت پرهیز از خطر «صلح‌کل» شدن است. این توصیه‌های حکیمانه به این معنا نیست که انسان در مواجهه با تمام پدیده‌‌ها که برخی از آنها می‌تواند ضربات جدی به نیروهای انقلاب و خود انقلاب بزند، محافظه‌کاری و عدم‌بصیرتش را به «تلاش برای وحدت» منتسب کند. مثلاً رهبر انقلاب در مواجهه با فتنه 88 رویکردی کاملاً استوار و محکم در مقابله با فتنه‌گران در پیش گرفتند و در همان حین برخی صلح‌کل‌ها و تنزه‌طلبان توجیه می‌کردند که اینها(برخی کاندیداها) نیروهای انقلابند و نباید با آنها مقابله شود! لذا تشخیص این‌که چه کسی نیروی انقلاب است و کدام کار در طول انقلاب است، خود نیازمند یک تشخیص درست و عقلانیت انقلابی است.



اختلاف آری،  کینه توزی خیر
علی خضریان
فعال سیاسی و رسانه‌ای
فهم اوضاع و احوال سیاسی ایران نیاز به بررسی ویژه‌ای دارد. در حال حاضر ما در شرایط جنگی و مواجهه با دشمن از نوع جنگ نرم و همین‌طور مبارزه اقتصادی هستیم و ادامه مسیر در این شرایط شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. طبعا دشمن در شرایط جنگ به دنبال نابودی ما است و اساسا دعوای آنها با ما با بر سر بود و نبود کلیت نظام جمهوری اسلامی و ماهیت کشوری به نام ایران است. بنابراین آنهایی که معتقد به انقلاب و نظام‌اند و در چارچوب عناصر انقلابی به فعالیت می‌پردازند باید متوجه باشند که در چنین اوضاع و احوالی دشمن در پی برجسته کردن مسائل حاشیه‌ای و تشدید اختلافات داخلی است. واقعیت آن است که در هر حوزه و رده و صنف و جریانی اختلاف وجود دارد و حتی باید این اختلافات را طبیعی دانست و فراتر از آن باید بپذیریم که وجود اختلاف در برخی مقاطع حتی باعث رشد و ترقی می‌شود. اما نیروهای انقلاب باید توجه داشته باشند که این اختلافات باعث ایجاد حقد، کینه و تخریب عناصر ارزشی نشود. باید بپذیریم که در چنین شرایطی آنچه که بیش از همه اهمیت دارد مقابله با دشمن خارجی است و از این رو است که رهبری درباره اهمیت وجود وفاق و یکپارچگی در بین نیروهای انقلابی تاکید دارد. اما برای رسیدن به چنین وضعیتی باید چند نکته را مورد توجه قرار دارد. اول اینکه بپذیریم اختلاف وجود دارد و باید به آن رسمیت ببخشیم. اساسا نباید به موضوعات به صورت صفر و صدی نگاه کرد. حتی ممکن است در مورد سخنان رهبری و مواضع ایشان هم برخی نیروهای انقلاب تفاسیر و برداشت‌های مختلفی داشته باشند و گروهی تنها دیدگاه خود را به عنوان تفسیر درست از مواضع رهبری اعلام کند.


بر مسائل اقتصادی متمرکز شویمکمیل خجسته
رئیس موسسه تبیان
این روزها چند اشکال پیش آمده است. به این معنی که اگر افکار عمومی را مانند واگن‌هایی بدانیم که به لکوموتیوهای فکر متصل هستند باید بگوییم که این لوکوموتیوهای فکر حزب‌ا... با یکدیگر در تعارض شده‌اند و انرژی‌شان را برای نامه نوشتن به هم می‌گذارند. همچنین زمینه گفتمانی رهبری و اولویت ایشان را که حوزه اقتصادی است به حوزه فرهنگ منحرف می‌کنند، اشکال دیگر این است که حزب‌ا... خودش را از مساله اول مردم  یعنی اقتصاد دور می‌کند. بنابراین در صورتی که جریان متصل به رهبری دنبال تحقق گام دوم است باید مسیر رهبری را که در متن بیانات و فیلم‌های منتشر شده از ایشان هست پیش ببرند در غیر این صورت لکوموتیوهای آن دیگری مردم را خواهند برد. کما اینکه بردند و نتیجه‌اش را دیدیم.



نیازی به نامه‌های تند نیست
 محسن مقصودی
فعال رسانه‌ای
تاکید رهبری برای اتحاد بیشتر جریان انقلابی به این دلیل است که ممکن است علیرغم اینکه همه انقلابی هستند اما انتقاداتی نیز میان آنها مطرح باشد. ممکن است نیروها و جریان‌های مختلف بویژه نیروهای انقلابی و مومن در حوزه موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی و... اختلاف دیدگاه‌ و اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشند که می‌توان برای حل آن جلسات نقد و پاسخگویی به صورت رو دررو و صمیمی برگزار کرد. چنین نقدهایی را می‌توان کمک به حل مشکلات و بهبود عملکردها عنوان کرد، در جریان پرسش و پاسخ انتقادی، انتقادهای واقعی مطرح شده و سوءتفاهم‌های کمتری نیز بوجود خواهد آمد. در این صورت نیازی نیز به نوشتن نامه‌های تند نخواهد بود. بنابراین می‌توان برای تبدیل شدن اختلاف سلیقه‌ها به موتور محرکه برای جریان انقلابی؛ جلسات و کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کرده و نقد و بررسی‌های صریح و فنی انجام داد.