سیاست‌های پولی نرخ ارز را كاهش داد

سیاست‌های پولی نرخ ارز را كاهش داد


مجید شاكری، كارشناس اقتصادی در این باره گفت: اتفاقاتی كه در شش ماه ابتدای سال افتاد باعث شد تا ماه‌های آرام‌تری را شاهد باشیم. در بهار 98 آمریكایی‌ها با توجه به تجربه موفقی كه در بهار سال 97 اجرا كرده بودند و منجر به اوج گرفتن قیمت از 5 فروردین شده بود، سعی كردند همه راه‌های ورود ارز به ایران را مسدود كنند و یك فشار امنیتی عظیم به طرف‌های مبادلات ایرانی در دبی وارد كردند اما مقاومت ایران موجب شكست این برنامه شد.
وی با بیان این‌كه فشار مالی آمریكا در دو نوبت علیه ایران اجرا شد، افزود: یك‌بار به عنوان مساله تحریم و دیگری با موضوع تحریم شدن سپاه با این توجیه كه سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی تحریم شده، فشار زیادی به صرافی‌های ایرانی وارد می‌شد و امكان داشت تجربه سال گذشته رخ دهد اما در عمل بانك مركزی در اردیبهشت و خرداد 98 مقاومت زیادی كرد.
شاكری با اشاره به این‌كه ایران در زمینه مالی مقاومت زیادی كرد، ادامه داد: مقاومت بانك مركزی تا جایی پیش رفت كه كشورهای دیگر مشاهده كردند با این‌كه برای صرافی‌های ایران در دبی با محدودیت زیادی روبه‌رو هستند، اما شاهراه‌های درهمی بانك مركزی قابل قطع نیست. در كنار این موضوع منابع زیادی از دارایی‌های بانك مركزی در كشورهای دیگر آزادسازی شد كه افزایش اختیارات و ثبات عمل بانك مركزی در بازار حواله و اسكناس را به دنبال داشت.
وی تصریح كرد: وقایع امنیتی كه در خلیج فارس رخ داد باعث شد برخی كشورها مانند امارات كه نقش تكمیل‌كننده تحریم‌های آمریكا علیه ایران را داشتند ناچار به تغییر موضعشان شدند. در همین حال كشورهای تحریم‌كننده ایران هر فشاری كه می‌توانستند آورده بودند و نتوانستند مبادی ارزی ایران را قطع كنند پس تصمیم گرفتند یك چارچوب برای معاملات ایران در نظر بگیرند تا بتوانند بر عملكرد مالی ایران نظارت كنند.
این كارشناس اقتصادی تاكید كرد: موضوع بازار متشكل ارزی به عنوان رقیب امارات بین صرافی‌های عمده مطرح می‌شد و نشان داد ایران برای استقلال ارزی خودش تا چه حد مصر است در نتیجه تغییر رفتار اماراتی‌ها را شاهد بودیم.
شاكری با بیان این‌كه اكنون مبادلات مالی ایران در كانال‌هایی انجام می‌شود كه منطقا تحریم‌پذیر نیست، گفت: كانال‌های مالی ایران جایی واقع شدند كه تحریم نمی‌شوند. همان‌طور كه رئیس‌كل بانك مركزی اخیرا اعلام كرده كه دیگر تحریم را دور نمی‌زنیم و تحریم‌ناپذیر عمل می‌كنیم. وی با تاكید بر این‌كه ارز، ثابت‌ترین بازار ایران است افزود: كنترل واردات نقش موثری در ثبات نرخ ارز داشت كه البته با وجود كمبودهای ارزی كه نسبت به گذشته وجود دارد هنوز شاهد برنامه‌های مدون از سوی وزارت صمت برای تقویت تولید داخل نیستیم.
این كارشناس اقتصادی به چشم‌انداز شش‌ماهه دوم بازار ارز اشاره كرد و گفت: با توجه به كاهش ریسك مبادلات با ایران به نظر می‌رسد در شش‌ماهه دوم نیز نرخ ارز از ثبات نسبی برخوردار باشد. سیاست‌های پولی به نتیجه‌ای كه می‌خواسته رسیده، اما مهم‌تر از این موضوع سیاست‌های مالی است كه بستگی به بودجه‌ای كه برای سال آینده تهیه می‌شود، دارد.