برخورد محتاطانه بانك‌های مركزی با رمز ارزها

برخورد محتاطانه بانك‌های مركزی با رمز ارزها


یك صاحب‌نظر حوزه بانكداری الكترونیك معتقد است بانك‌های مركزی دنیا با مقوله رمز‌ارزها برخورد محتاطانه‌ای دارند.
محمد گركانی‌نژاد درباره اختلاف‌نظرهای اخیر درخصوص رمز ارز، عنوان كرد: این موضوع كاملا شفاف و مشخص است زیرا قانون به‌طور اصولی تمامی موارد و حد و مرزها را مشخص و تعیین كرده و این‌كه كسی قصد اظهارنظر در موضوعی را داشته باشد، بلامانع است اما تا زمانی كه این اظهارنظر متناقض با قوانین نباشد مسموع خواهد بود، ولی اگر فراتر از قوانین مصوب و جاری باشد نمی‌توان انتظار داشت كه پذیرفته شود.
وی افزود: هر دستگاه و وزارتخانه‌ای می‌تواند نظرات خود را اعلام كند، اما این‌كه قانون درباره موضوع چه می‌گوید فصل‌الخطاب است. در حوزه مدیریت پولی و سامانه‌های پرداختی كشور از نظر تاثیری كه بر تنظیم ارزش پول ملی كشور دارند تمامی اختیارات از صفر تا صد طبق قانون در اختیار بانك مركزی است و هیچ دستگاهی تحت هیچ شرایطی طبق این قانون و مفاد مفصلی كه دارد، نمی‌تواند فراتر از بانك مركزی در این حوزه عمل كند.
این صاحب‌نظر حوزه بانكداری الكترونیك معتقد است: اما باید به این نكته توجه داشت كه ممنوعیت خرید و فروش رمز‌ارزها در داخل كشور تحت مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی است و ارتباط مستقیم به بانك مركزی ندارد و نهادی متفاوت از بانك مركزی در این خصوص تصمیم‌گیری كرده و نظرات بانك مركزی نیز در این زمینه خاص علی‌القاعده در آن شورا مطرح و تصمیم‌گیری طبق مقررات شورای مزبور صورت خواهد پذیرفت.
گركانی‌نژاد ادامه داد: برای تولید و عرضه رمزارزهای مبتنی بر فلزات گرا‌نبها یا مبتنی بر ریال و رمز ارزهای مبتنی بر انواع ارز هم كه بانك مركزی در ابلاغیه‌ای به درستی اعلام كرده است، قانون این موضوع را صراحتا در حیطه تصمیم‌گیری بانك مركزی قرار داده و اگر كسی قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارد باید مجوزهای لازم را دریافت كند، البته در حال حاضر چارچوبی از سوی بانك مركزی تعریف‌نشده است.
به گفته وی، البته با نگاه به آینده در افق میان‌مدت متوجه این موضوع خواهیم شد كه همه بانك‌های مركزی در دنیا مجبور هستند به‌تدریج موضع خود را در این خصوص روشن و چارچوب‌هایی برای فعالان مشخص کنند.
این صاحب‌نظر حوزه بانكداری الكترونیك، ادامه داد: رمز ارز فیس‌بوك و موضع فدرال رزرو آمریكا و بانك مركزی اتحادیه اروپا بهترین مثال در این خصوص است كه این ارز را گرگی در لباس میش (به تعبیر یكی از مدیران ارشد بانك مركزی اتحادیه اروپا) معرفی كرده‌اند و به نظر من این مسائل نشان می‌دهد در كوتاه‌مدت اصولاً بانك‌های مركزی موافق این قبیل رمزارزها نیستند و درست مشابه بانك مركزی ایران و حتی بسیار بازدارنده‌تر با مساله مواجه شده‌اند.
گركانی‌نژاد، گفت: البته به عقیده من تمام این محدودیت‌ها در كوتاه‌مدت است و به‌طور حتم در بانك مركزی به این موضوع توجه می‌شود كه در مقابل این فناوری و تقاضا چگونه باید عمل شود و درخصوص حفظ ارزش پول ملی كه اصلی‌ترین وظیفه همه بانك‌های مركزی دنیاست، چگونه باید خود را با این مفاهیم جدید مواجه و منطبق كنند.
به گفته وی، موضع درست نفی كامل این موضوع نیست، اما تمام بانك‌های مركزی دنیا در این خصوص محافظه‌كارانه برخورد می‌كنند؛ زیرا در حال حاضر به‌شدت آثار غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل محاسبه‌ای دارد. این پدیده به دلیل این‌كه ابعاد فناورانه دارد و خارج از كنترل بانك مركزی‌هاست، می‌تواند تغییرات بنیادی در مفاهیم حاكمیت پولی دولت‌ها بدهد و دستگاه‌های كنترلی به‌ویژه بانك‌های مركزی كه مسؤول حفظ ارزش پول ملی هستند، باید مطالعات و بررسی بیشتری در این زمینه داشته‌باشند.
این صاحب‌نظر حوزه بانكداری الكترونیك با اشاره به این‌كه اگر در این بخش مقایسه كنیم، بانك مركزی ما موضع خیلی سختگیرانه‌ای نسبت به سایر بخش‌ها ندارد، افزود: در حال حاضر تمام تجربیات در دنیا نشان از این دارد كه بانك‌های مركزی تاكنون مجوزی برای این‌كه كسی رمز ارز ملی یا مبتنی بر ارزش تولید كند، صادر نكرده‌اند. ضمنا این مبحث گستره‌ای فراگیرتر از مدیریت پولی است و طبعاً باید از تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط استفاده شود.