دیزنی‌لند خودمان را بسازیم

دیزنی‌لند خودمان را بسازیم


«خوش‌آمدید. دیزنی‌لند سرزمین شماست. اینجا كهولت، خاطرات عزیز گذشته را بازمی‌یابد و جوانی مبارزات و وعده‌های آینده را می‌چشد. دیزنی‌لند به ایده‌آل‌ها، رویاها و واقعیت‌های سختی كه آمریكا را ساخته‌ است تقدیم شده‌. با آرزوی این‌كه منبعی از شادی و الهام برای تمام دنیا باشد.»
این، متنی‌ است كه برای بازدیدكنندگان دیزنی‌لند خوانده می‌شود. جرقه‌ ساخت دیزنی‌لند زمانی كه والت‌دیزنی با دخترانش-دیان و شارون- به گریفیت پارك لس‌آنجلس می‌رفت با سوال: «چرا نباید پاركی وجود داشته باشد كه كودكان و بزرگسالان را به طور همزمان سرگرم كند؟» در ذهن او شكل گرفت. او با مشاركت و تحقیق گروهی از كارشناسان دانشگاه استنفورد، درختستان پرتقالی ۶۵ هكتاری در آناهایم كالیفرنیا خرید و كار ساخت این سرزمین جادویی آغاز شد.
همه چیز درست از همان لحظه‌ای آغاز شد كه والتر فكر كرد چرا شهری كه در آن زندگی می‌كند فضایی برای تفریح همزمان بزرگسالان كنار كودكان ندارد؟ سپس تلاش كرد با تفكر خلاقانه،
آن ‌را به فرصت تبدیل كرده و پاركی بسازد برای شادی و سرگرمی، با چاشنی طراحی فضای پویانمایی‌ها و سرزمین‌هایی كه روزی همه‌ ما آنها را در ذهنمان بازسازی كرده‌ایم.  این همان تعبیر «شهرهای انسان‌محور» است. ساخت شهرهایی كه در آن «انسان» اساسی‌ترین فاكتور طراحی شهری باشد. چیزی كه امروز در جامعه‌ ما بسیار به آن نیاز است، اما نكته‌ای كه پیشتر هم به عنوان اصلی اساسی برای وقوع این هدف از آن یاد شد: عنصر «خواست و اراده همگانی» است. برای داشتن شهری سالم ما به انسان‌هایی سالم نیازمندیم.
بیاید باهم ببینیم شهری كه امروز در آن زندگی می‌كنیم علاوه برآن‌كه می‌خواهد به ما اتوبان‌ها، زیرگذرها، اتوبوس‌ها، مترو و ترافیك و جمعیت هدیه كند تا چه اندازه موفق بوده‌
 بُعد زیبایی‌شناسی روح انسان امروز را سیراب كند؟ پاسخ ساده است: هیچ!
«پوسته شهری» می‌تواند بستری برای ساخت این دنیای شگفت‌انگیز باشد. ورود هنر به دنیای ماشینی این‌روزها به‌سان دمیدن روحی در كالبدشهری ا‌ست. آنچه برای ‌ما می‌تواند عنصری كمك‌كننده دراین طراحی باشد ورود هدفمند هنرهای ایرانی ا‌ست كه از یك‌سو به عنوان منبعی غنی و بی‌بدیل از طرح و رنگ و فرهنگ و تاریخ شناخته می‌شود و از سویی دیگر آفریننده و تقویت‌كننده حس «خاطره‌جمعی» شهروندان از طریق هنرهایی‌ است كه ریشه ملی و آیینی دارند. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از هنرهای تجسمی و معماری كه می‌تواند به ما كمك‌كند تا «دیزنی‌لند خودمان را بسازیم»!
برای به وقوع پیوستن این رویای جذاب ما به كسی نیازمندیم كه تعریف درستی از رویا و زندگی ‌در دنیای خیال با چاشنی خلاقیت داشته باشد، نقطه اشتراك دنیای خیال و واقعیت را بشناسد و با ایجاد به‌موقع موجی اجتماعی در راستای ساخت شهری پویا و زنده تلاش ‌كند. از یابنده تقاضا داریم كه این قهرمان شگفت‌انگیز را به ما معرفی كند!