جنگ بدون حمایت زنان پیروز نمی‌شود

جنگ بدون حمایت زنان پیروز نمی‌شود


در آیین رونمایی از مستند مادر جبهه‌ها، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری حرف‌های جالبی درباره نقش زنان در دوران جنگ زده است. او در بخشی از سخنانش به نقش مهم زنان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اشاره كرده و می‌گوید: اساسا صدای جنگ با خاطرات زنان بلندتر شنیده می‌شود. در ادبیات جنگ بر خلاف باور بعضی‌ها، خاطرات یك دختر 17 ساله شناخته‌شده‌ترین كتاب جنگ ما می‌شود. «دا» مانند خط پهنی خاطرات را پهن می‌كند و در این حوزه مبدا می‌شود.
زنان بهترین راویان جنگ هستند. این نكته را هم سرهنگی بیان كرده و درباره‌اش این‌طور توضیح می‌دهد: در ادبیات جنگ، خانم‌ها به قدری پررنگ حضور دارند كه آقایان رو هم پشت سر گذاشته‌اند. بهترین راوی‌ها و نویسندگان ما در این ادبیات خانم‌ها هستند. كار درباره جنگ برای خانم‌ها سخت است، زیرا جنگ تجربی است و خانم‌ها تجربه‌ای كه یه مرد در جبهه ‌داشته را ندارند. اما به لحاظ احساس، تكنیك و فنی در این زمینه بسیار قوی عمل كردند. ما داریم نویسندگان زنی كه در این حوزه نوشته‌اند، در صورتی كه بعد از جنگ به دنیا آمده‌اند.
او تاكید می‌كند: «در جنگی اگر زن‌ها پشت مردان نباشند آن كشور در جنگ موفق نخواهد بود. ما ظرفیت بالایی برای كار در زمینه جنگ داریم.»