نوبل ادبیات پس از رسوایی‌های جنسی

آیا مهم‌ترین آكادمی جوایز ادبی در جهان می‌تواند اعتبار خود را بازیابد؟

نوبل ادبیات پس از رسوایی‌های جنسی

در حالی كه در دو سال اخیر آكادمی نوبل شرایط سختی را پشت سر گذاشت، اما آن‌طور كه مهر نوشته، امسال روز اعلام اسامی برندگان ادبیات را پیشاپیش اعلام كرده است. در سال‌های پیش آكادمی سوئد باید تصمیم می‌گرفت كه در كدام پنجشنبه در اكتبر نام برنده ادبیات خود را اعلام می‌كند، اما امسال از دو هفته پیش اعلام شده كه پنجشنبه ۱۰ اكتبر (۱۸ مهر) برنده این بخش معرفی می‌شود.
در یكی دو سال اخیر آكادمی سوئد و كمیته ادبیات آن سال‌های بدی را پشت سر گذاشتند و برگزاری این انتخاب از سال ۲۰۱۶ خیلی بد پیش رفت و بدتر از آن در سال بعد بود كه روشن شد ژان كلود آرنو، كارگردان و همسر یكی از اعضا یعنی كاترینا فراستنسون گزارش‌هایی را به بیرون درز می‌داد و بعد هم رسوایی اخلاقی او سر و صدای زیادی به پا كرد.
در بررسی‌های انجام شده روشن شد آرنو نه تنها در سال‌های اخیر حداقل هفت مرتبه نام برندگان آتی جایزه نوبل ادبیات را كه باید مخفی می‌ماندند، لو داده، بلكه از ۱۸ زن كه عضو آكادمی یا همسر و دختر اعضای آكادمی سوئد بوده‌اند سوءاستفاده جنسی كرده است. او علاوه بر این برای اداره امور كلوپ فرهنگی‌ كه سرپرست آن بود، از پول‌های آكادمی بهره‌برداری می‌كرد.
آرنو در نهایت به دو سال و نیم حبس محكوم شد و همسرش نیز به دلیل رعایت نكردن وظیفه رازداری از نوبل خارج شد. سارا استریدسبرگ، نویسنده و روزنامه‌نگار نیز اوایل امسال از سمت خود كناره گرفت و سارا دنیوس، دبیر آكادمی سوئد، نیز در پی انتقادهای شدید اواسط ماه آوریل از مقامش استعفا داد. اكنون كمیته ادبیات برگشته و سعی دارد تا آبروی خود را بخرد. در اولین گام ماتس مالم، استاد رشته ادبیات در دانشگاه یوتبری از اول ماه ژوئن عهده‌دار ریاست این آكادمی و جانشین آندرس اولسون ‌شد. وی ۵۴ ساله و كتاب‌های متعددی نوشته و به عنوان مترجم آثار ادبی از شهرت برخوردار است. این شخصیت ادبی كه پیش از انتخاب به این سمت چهار‌ماه پیش به عضویت آكادمی درآمده بود، به عنوان رئیس و سخنگوی دائم آكادمی سوئد، مواضع این نهاد را با مردم و رسانه‌ها در میان می‌گذارد و نام برنده جایزه نوبل ادبیات را اعلام می‌كند.با توجه به این كه وی شخصیتی دانشگاهی است و كارهایش بر ادبیات كلاسیك و شعر بیشتر متمركز است تا آثار معاصر، شاید آثار این حوزه از شانس بیشتری برخوردار باشد.
این كمیته كه هرگز اسامی فهرست كوتاه خود شامل پنج فینالیست نهایی را اعلام نمی‌كند، به نظر می‌رسد امسال این فهرست را در ماه می‌(اردیبهشت) تهیه دیده باشد.
هر چند هرگز روند انتخاب برنده روشن نمی‌شود، اما این مسیر در ماه فوریه با بررسی ۲۰۰ نامزد شروع و در ماه می،‌ با انتخاب پنج فینالیست پیش می‌رود.
امسال نیز بازار حدس و گمان‌ها گرم است و تاكنون آن كارسون، ماریس كونده، كان ژو، هاروكی موراكامی، نگوگی وا تیونگو، لودمیلا اولیتسكایا، مارگارت آتوود، پتر ناداس، مریلین رابینسون و اولگا توكارسوك از شانس بیشتری برخوردارند.
 آخرین بار كازوئو ایشی‌گورو، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار در سال ۲۰۱۷ موفق به كسب نوبل ادبیات شد.