با نقش زن بدجنس مشكلی ندارم

مهوش صبركن از بازی در نقش‌های منفی می‌گوید

با نقش زن بدجنس مشكلی ندارم



 هنگامی كه جوان بود، پیرش كردند و نقش خانم بزرگ را در سریال پس از باران به او دادند. ولی اصلا نگران نبود، با كمال میل این نقش را پذیرفت و به زیبایی نقش را خلق كرد. مهوش صبركن جزو بازیگران قدیمی تئاتر است. او در سریال یوسف پیامبر هم نقش كاری ماما را به عهده داشت كه این نقش هم جزو شخصیت‌های منفی قصه بود. البته این بازیگر در تئاتر بارها نقش منفی بازی كرده، اما در تلویزیون دو بار این قرعه به نامش افتاده است. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید.
شما در سریال پس از باران نقش منفی بازی كردید. وقتی چنین پیشنهادی به شما شد، نگران نبودید محبوبیت‌تان در میان مردم كمرنگ شود؛ چون معمولا مردم در كوچه و خیابان نسبت به بازیگرانی كه چنین نقش‌هایی را بازی می‌كنند گارد هم می‌گیرند؟
نه، من برخاسته از تئاتر هستم و حرفه اصلی من بازی در تئاتر است. به نظرم اگر بازیگر توانمند باشد، برایش فرقی نمی‌كند كه نقشش مثبت است یا منفی. ضمن این‌كه نقش منفی جای كار بیشتری برای بازیگر دارد. به‌یاد دارم زمانی كه قرار شد نقش خانم بزرگ را در سریال پس از باران بازی كنم، جوان بودم و بعد از گریم تلاش كردم كه هم نقش بزرگ‌تر از سن خودم را به‌خوبی ایفا كنم و هم بدجنسی‌های خانم‌بزرگ را! وظیفه هنرمند همین هست كه بتواند با بهره بردن از توانمندی‌هایش به نقش نزدیك شود. بنابراین من و همسرم (محمود پاك‌نیت) به هیچ وجه به منفی یا مثبت بودن نقش نگاه نكرده، بلكه تلاش می‌كنیم نقش را درست در بیاوریم.
نگران واكنش‌های منفی مردم نبودید؟
وقتی به مثبت یا منفی بودن نقش توجه نمی‌كنم، بلكه توانایی‌ام را برای خلق نقش می‌گذارم، بنابراین نگران واكنش‌های مردم هم نیستم. البته به‌یاد دارم وقتی در خیابان راه می‌رفتم، برخی مردم گلایه می‌كردند كه چرا اینقدر بدجنس هستم، اما از این بازتاب‌ها خوشحال بودم و نشان می‌داد كارم را درست انجام دادم كه این‌قدر آه و نفرین مردم را می‌شنوم. حتی وقتی می‌بینم این سریال بعد از 19 سال همچنان مورد توجه مردم است، طبیعی است كه برایم خوشایند باشد. بازیگر نباید از نگاه مردم بترسد، بلكه وقتی آه و نفرین مردم را برای چنین نقش‌هایی می‌شنود، باید بداند برگ برنده در دست اوست و نشان می‌دهد كارش را درست انجام داده است.
در سریال یوسف پیامبر هم نقش  كاری‌ماما را به عهده داشتید كه آنجا هم مرتب علیه حضرت یوسف نقشه می‌كشیدید.
بله. درست است این نقش هم جزو شخصیت‌های منفی‌ای بود كه در تلویزیون بازی كردم. كاری ماما زن خوش‌قلبی نبوده و چون به دنبال خوشبختی زلیخا بود، مرتب به دنبال دسیسه‌های شوم بود. گرچه نقش‌های منفی سختی‌های خودش را دارد، اما در عین حال چون بازیگر را به چالش دعوت می‌كند، بنابراین جذابیت‌های خودش را دارد.
پس از این‌كه نقش خانم‌های بدجنس را بازی كنید، واهمه ندارید؟
نه. اگر نقش منفی پیشنهاد شود، حتما می‌پذیرم. اما پیشنهادهای این چنینی در تلویزیون كم داشتم اما در تئاتر زیاد بوده. از این‌كه نقش زن‌هایی را بازی كنم كه فقط قرمه‌سبزی  می‌پزند و دور میز شام جمع می‌شوند را دوست ندارم. دلم می‌خواهد جای كار داشته باشد. در مجموع اگر چنین نقش‌هایی پیشنهاد شود، می‌پذیرم و اگر هم نشود، كاری نمی‌توانم بكنم و نقش مثبت كار را بازی می‌كنم.