اقتصاد؛  دغدغه اول

10 نفر از منتخبان مردم، در گفت‌وگو با ما از اولویت‌هایشان در مجلس یازدهم می‌گویند

اقتصاد؛ دغدغه اول

یکی از مسائل بدیهی که تمام مقامات کشور هم در آن هم‌نظرند، این است که اولویت اصلی کشور، مسائل اقتصادی است. بر همین اساس انتظار می‌رود مجلس یازدهم نیز اولویت خود را ساماندهی شرایط اقتصادی کشور و حل مشکلات اقتصادی مردم قرار دهد. اما به هر حال مسائل کشور محدود به حوزه اقتصادی نیست و مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون‌های تخصصی مختلفی دارد که هر یک از آنها مسوول قانونگذاری در حوزه خاص هستند. با توجه به شرایط امروز کشور، هر یک از حوزه‌ها، اولویت‌هایی دارد و نمایندگان باید با رتبه‌بندی مسائل مرتبط با حوزه کاری خود، گام‌ به گام برای حل مشکلات کشور گام بردارند. جام‌جم با ده نفر از منتخبان مردم در مجلس یازدهم گفت‌وگو کرده و با توجه به سابقه کاری هر یک از این افراد، اولویت‌های حوزه‌ کاری مرتبط با تخصص آنها را پرسیده است. اگرچه بیشتر این منتخبان، موضوعات اقتصادی را اولویت مجلس بعدی می‌دانند، اما برای حل مشکلات دیگر حوزه‌ها نیز راهکارهایی داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

ارائه كمك‌های لازم از محل هدفمندی یارانه‌ها به صنعت
مصطفی میرسلیم
 منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
صنعت هنگامی رشد می‌كند كه بتواند محصولات مورد نیاز مردم را با كیفیت مناسب و به قیمت رقابتی و با رعایت مقتضیات محیط زیستی در اختیار مردم قرار دهد.
این كارها مستلزم تحقیق و تقویت مؤسسات دانش بنیان است كه باید به موازات هموار كردن محیط كسب و كار انجام گیرد.
به این منظور مقررات مزاحم تولید باید اصلاح شود؛ كمك لازم از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها به صنعت بشود؛ انحراف‌هایی كه در اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 رخ داده اصلاح شود؛ از مؤسسات دانش بنیان و از تحقیق و توسعه حمایت جدی بشود؛ از رویه‌های نامناسب اقتصادی كه موجب راكد ماندن استفاده از نوآوری‌ها و ابتكارهای صنعتی و تجاری سازی محصولات نیمه صنعتی می‌شود، جلوگیری گردد.
به طور خلاصه، تولید و اشتغال بر مبنای دانش و شایسته‌سالاری و با محوریت عدالت اجتماعی رونق یابد.


برگرداندن مسائل فرهنگی به اولویت كشور
بیژن نوباوه
 منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
اساسا همه مشكلات كشور را می‌توان به نوعی در فرهنگ جست‌وجو كرد. حتی امروز كه مشكلات اقتصادی جزو مهم‌ترین مشكلات جامعه است، ارتقای فرهنگ در نوع مصرف و سبك زندگی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تقویت فرهنگ كار در كشور داشته و موجب رشد اقتصادی شود. این در حالی است كه مسائل فرهنگی در كشورمان در دولت و مجلس بسیار مظلوم است به همین دلیل نقیصه بسیار جدی در بی‌توجهی مسؤولان امر به این موضوع وجود داشته و به این ترتیب موضوع فرهنگی به حاشیه رفته است.طی هشت سالی كه در مجلس بودم هر دو نوبت با میل خود در كمیسیون فرهنگی بودم اما نتیجه مثبتی نگرفتم چرا كه خود مجلس توجیه نیست و در ضمن دولت نیز به‌رغم ادعاهایش كمترین توجهی را ندارد و كمترین بودجه را به این حوزه اختصاص می‌دهد كه آسیب‌های این روند را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.
تاكید می‌كنم اولویت‌های فرهنگی در صورتی كه درست اجرا نشده و بودجه مناسب اختصاص نیابد صرفا با سیاستگذاری عملیاتی نمی‌شود.
یكی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بحث ضمیمه‌های فرهنگی در امور اجرایی كشور است، در حوزه‌های دیگری از جمله معماری، ورزش و... ضمائم داریم اما در این حوزه ضمیمه نداریم، به همین دلیل فرهنگ در كشورمان ناكارآمد است.متاسفانه ضعیف‌ترین افراد در زمینه فرهنگی آن هم به اجبار جذب كمیسیون فرهنگی مجلس می‌شوند، در همان زمان حضورم در مجلس نیز شاید دو سوم اعضای كمیسیون به طور اجباری وارد این كمیسیون شده بودند. این نشان می‌دهد حوزه فرهنگ در كشورمان مظلوم واقع شده و باید برای این مشكل چاره‌اندیشی كرد.



جدی گرفتن دیپلماسی اقتصادی
زهره الهیان
 منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
با توجه به شعار سال كه شعار اقتصادی و حمایت از تولید است در عرصه سیاست خارجی هم باید اولویت را مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی قرار دهیم. به این معنا كه ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در بین كشورهای همسایه و همچنین كشورهای اروپایی داریم. از سوی دیگر تولیدات داخلی از حیث كیفیت در حدی است كه بتوان این محصولات را بازاریابی كرد و در كشورهای مختلف بحث صادرات را مورد توجه جدی قرار دهیم. به همین دلیل به نظر می‌آید دستگاه دیپلماسی و همچنین كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید اولویت خود را روی بحث دیپلماسی اقتصادی متمركز كند.
 از سوی دیگر تلاش شود رایزن‌های بازرگانی و تجاری در كشورهای مختلف از‌جمله كشورهای همسایه مستقر شوند و بتوانند برای محصولات تولید داخلی بازاریابی لازم را انجام دهند.



ترمیم سرمایه اجتماعی
احمد نادری/ منتخب مردم تهران
 در مجلس یازدهم
معتقدم اولویت مهم نمایندگان مجلس یازدهم پرداختن به بحث آسیب های اجتماعی و بررسی دلایل سیر شتابانی است که آسیب‌های اجتماعی مخصوصا در دوره فعلی و با حضور مجلس و دولت کنونی دارد. از دیگر اولویت ها که اتفاقا مرتبط با بحث اول است و در عین حال حوزه وسیع‌تری را شامل می‌شود بحث بازگرداندن سرمایه اجتماعی است که در طول شش سال اخیر کمتر و کمتر شده و و علت این مساله هم ناشی از سیاستگذاری‌های نئولیبرالی است که از سوی دولت و مجلس کنونی صورت گرفته است. در این دوره می‌بینیم که سرمایه اجتماعی آسیب جدی دیده و این سرمایه عظیم تا حدود زیادی دچار خدشه شده است. دلیل این کار هم به‌واسطه تصمیمات غلطی است که با رویکرد نئولیبرال گرفته شده و یکی از نمودهای آن تصمیماتی است که در حوزه بنزین و افزایش قیمت آن اتخاذ شد و موجبات شکاف اجتماعی جدی در جامعه را فراهم آورد و جامعه را هر چه بیشتر به سمت دو قطبی شدن پیش برد و فاصله طبقاتی را افزایش داد.



ضرورت پیگیری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سید علی یزدیخواه / منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
اولویت مجلس یازدهم در حوزه آموزش باید پیگیری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. نزدیك به هشت سال از تهیه این سند می‌گذرد اما اتفاقات جدی در آموزش و پرورش نیفتاده است. دلیل آن هم این است كه به این سند توجه نشده و اولویت مجلس یازدهم باید پیگیری اجرای این سند از سوی دولت باشد تا طبق این قانون منابع مورد نیاز اجرای سند تحول بنیادین در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی شود و دستگاه‌های مرتبط ملزم به همكاری برای عملیاتی كردن آن شوند.
اجرایی شدن این سند، معبر و كریدوری است كه تمام تحولات در حوزه آموزش و پرورش باید از آن عبور كند. در این سند به وضع معیشت معلمان، عدالت آموزشی، توسعه فضاهای آموزشی، جذب معلمان و تقویت دانشگاه فرهنگیان، نحوه نگه داشت نیروها و بحث نظام معلمی پرداخته شده و صدها راهكار در بخش‌های مختلف محتوا، جدول ساعات دروس هفتگی، اختیارات استان‌ها و مهارت‌های زندگی و فنی دانش‌آموزان ارائه شده است و باید عملیاتی و اجرایی شود.
البته همه این مسائل ذیل مسائل اقتصادی تعریف می‌شود كه در حقیقت اولویت اصلی كشور است. یكی از بزرگ‌ترین اشتباهات مجلس دهم، عدم اهتمام و توجه كافی به مساله اقتصاد و زیرشاخه‌های این حوزه و گره‌ زدن همه چیز به موضوعات مذاكره‌ای و روابط بین‌المللی بود و بر همین اساس بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم باید مباحث اقتصادی باشد و امیدوارم با همتی كه در منتخبان ملت وجود دارد و كارهای كارشناسی و مطالعاتی كه در این حوزه‌ها داشته‌اند و طرح‌هایی كه آماده كرده‌اند بتوانیم با كمك همدیگر در یك مجلس انقلابی و جهادی با توجه به اولویت‌ها و اسناد بالادستی قدم‌های بلندی برای رفاه و معیشت معلمان و عدالت آموزشی برداریم.



تقویت‌ شأن نظارتی مجلس
احسان خاندوزی
 منتخب مردم تهران  در مجلس یازدهم
مجلس دهم درباره بسیاری از مسائل اقتصادی مهم كشور هیچ اقدام قانونی موثری در حوزه ساختاری انجام نداده است. به عنوان مثال مشكلات حوزه نظام بودجه‌ریزی، بی‌عدالتی‌های مالیاتی كشور و اصلاحات نظام بانكی باید جزو اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم قرار گیرد. اما اگر بخواهیم نگاهی آسیب‌شناسانه نسبت به آنچه اتفاق افتاد داشته باشیم باید بگویم كه غیر از این‌كه بنیه اقتصادی مجلس دهم تا حد زیادی ضعیف بود بعضی از عیوب ساختاری و فرآیندی هم وجود داشت كه مانع از نقش‌آفرینی موثر مجلس دهم شد كه رفع آن عیوب هم خودبه‌خود باید در دستور كار مجلس یازدهم قرار بگیرد.
از جمله این‌كه فرآیند تصویب قوانین اقتصادی با كندی زیادی در مجلس صورت می‌گرفت و امكان جمع‌بندی نهایی از سوی كمیسیون‌های تخصصی وجود نداشت. به عنوان مثال درخصوص اصلاح ساختار بودجه كه جزو مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب هم بود پیش‌نویس‌های متعددی از سوی دیوان محاسبات كشور و مركز پژوهش‌های مجلس به كمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد اما كمیسیون قادر به جمع‌بندی میان این پیش‌نویس‌ها نبود و سرانجام رها شد. اصلاح این فرآیندها حتما باید در دستور كار مجلس یازدهم قرار گیرد.  از سوی دیگر ضعف نظارت مجلس دهم هم باعث می‌شد اساسا وزیران و دستگاه اجرایی از تهدیدهای مربوط به سوال و استیضاح چندان باكی نداشته باشند و این رو نظارت مجلس بر دستگاه اجرایی ناكارآمد بود. بنابراین تقویت‌شأن نظارتی از جمله دیگر برنامه‌های مجلس یازدهم است.



اصلاح ساختار به نفع تولید
محسن پیرهادی
 منتخب مردم تهران
در مجلس یازدهم
مجلس نتوانسته در حوزه اقتصادی موضوعات را شفاف و روشن كرده و فعالیتش را بیشتر كند، به این ترتیب دچار نوعی ركود و بی‌برنامگی در این حوزه هستیم. این در حالی است كه باید مجلس فضای كار و فعالیت را در سطوح مختلف كاری از جمله كشاورزی، صنعت و تولید فعال كند و برای این كار می‌بایست نمایندگان برنامه داشته باشند. مطالبه مردم مشكلات معیشتی و اقتصادی است و باید آن را به‌عنوان مطالبه مهم در نظر داشته باشند.
بنابراین تمام هم و غم مجلس می‌بایست حل مشكلات اقتصادی از طریق اصلاح قوانین و نظارت‌های درست باشد. نظام بانكی، مالیاتی، سرمایه‌گذاری و حتی تامین اجتماعی نیاز به اصلاح دارد و باید در خدمت تولیدكننده و سرمایه‌گذار باشد تا چرخه تولید به گردش درآید.
 در حوزه مالیاتی نیز می‌بایست از تولیدكنندگان بزرگ و صاحبان درآمد بالا، مالیات بیشتری اخذ شود نه این‌كه صرفا مالیات را از تولیدكنندگان خرد یا كارمندان گرفت‌.
هدفمندی یارانه‌ها نیز باید درست اجرا شود، چرا كه بسیاری از منابع انرژی و یارانه‌ها به سمت كسانی می‌رود كه نیاز چندانی به آن ندارند، این در حالی است كه باید این یارانه‌ها به نیازمندان كمك كند.





مصون‌سازی مسائل راهبردی از دست‌اندازی جریانات سیاسی
 فریدون عباسی
 منتخب مردم كازرون در مجلس یازدهم
یكی از اولویت‌های مجلس یازدهم، ورود به موضوعات راهبردی كشور است و انتظار می‌رود كه نمایندگان مجلس یازدهم مصوباتی را داشته باشند و نگذارند اصل و هدف موضوعات راهبردی، دستخوش تفكرات جریانات سیاسی شوند.
مجلس یازدهم باید قوانینی وضع كند كه جریانات سیاسی برای استفاده‌های حزبی خودشان نتوانند از موضوعات راهبردی سوءاستفاده كنند. اتفاقی كه در هسته‌ای افتاد این بود كه یك موضوع راهبردی را با معیشت مردم گره زدند تا بتوانند استفاده تبلیغاتی كنند. می‌شود گفت با اقداماتی كه در سال‌های گذشته انجام شد موضوع هسته‌ای از موضوعات اصلی كشور خارج شد، متخصصان كشور دچار دلسردی شدند و ما با پدیده مهاجرت فكر و یاس و ناامیدی در نیروهای جوان مواجه شدیم.
همین جریان فكری سعی داشت این روند را به سایر مسائل راهبردی و دفاعی كشور تعمیم دهد كه خوشبختانه موفق نشد و آن تجربه‌ای كه در برجام در خصوص موضوع هسته‌ای به دست آمد باعث شد كه مردم آگاهی بیشتری نسبت به گذشته از روند حركت فكری این افراد داشته باشند.
بنابراین انتظار است كه مجلس در موضوعات راهبردی وارد شود و مصوباتی بگذارد كه مسائل راهبردی به منزله خواست نظام قلمداد شود و مثلا در انتخابات ریاست‌جمهوری كه سال 1400 برگزار می‌شود این موضوعات مصون بمانند.
 از جمله این مسائل می‌توان به هوا و فضا و ماهواره، تولید داروهای خاص، مسائل منطقه‌ای و فعالیت‌های موشكی اشاره كرد. اینها باید از دست‌اندازی جریانات سیاسی مصون بمانند. فرق هم نمی‌كند چه جریانی باشد و هیچ‌كدام از این جریان‌ها نباید تضعیف‌كننده این مسائل در كشور باشند.




یارانه انرژی، به‌ویژه بنزین در اولویت باشد
مالك شریعتی
 منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
در ابتدا باید توجه داشته باشیم كه مجلس یازدهم مسیر سختی پیش رو دارد و اغلب نمایندگان نیز به این موضوع واقف هستند.
در زمینه موضوعات مربوط به انرژی؛ مهم‌ترین موضوع یارانه انرژی به‌خصوص بنزین است. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد عموم مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و مطالبه اصلاح آن را دارند. متاسفانه مجلس دهم در این ارتباط كوتاهی كرد و از ابتدای قانون برنامه ششم كه می‌توانست ورود كرده و با كمك دولت طرح مناسبی را برای اصلاح آن پیاده كند این كار را نكرد و در نتیجه شرایط به سمتی پیش رفت كه دولت به صورت ناگهانی قیمت بنزین را افزایش داد كه شاهد اعتراضات بسیار گسترده‌ای در این ارتباط بودیم.
بنابراین این مدل مطلوبی نیست و باید اصلاح شود و تا زمان اصلاح نیز می‌توان برای میان مدت طرح‌هایی را جایگزین كرد.
از سوی دیگر در بخش خودرو نیز مجلس می‌تواند به صورت مستقیم ورود كند. چندی پیش با تصمیم سران قوا اختیار قیمت‌گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان داده شد اما كارنامه هر دو بخش در این زمینه تعریفی ندارد.
 مشكل اساسی در بازار خودرو دلالان هستند و می‌توان با ابزار مالیاتی در این زمینه مسیری برای خروج دلالان از این بازار فراهم كرد. به این صورت كه محدودیت و ممنوعیتی برای نقل و انتقال خودروهای صفر وجود داشته باشد و خودروی صفر تنها از كارخانه تهیه شود. در این صورت قیمت بازار كاهش می‌یابد.



حمایت از رسانه‌های شناسنامه‌دار
سید نظام‌الدین موسوی
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم
در حال حاضر اولویت‌های ما در مجلس یازدهم حتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم بحث‌های معیشتی و اقتصادی است. معتقدم بخش عمده‌ای از معضلات فرهنگی موجود به مسائل معیشتی بر می‌گردد.
 بخش مهمی از آسیب‌های موجود که ما در حوزه فرهنگی شاهد آن هستیم به مسائل اقتصادی بر می‌گردد و به طور طبیعی اگر بتوانیم در مجلس یازدهم مشکلات معیشتی جامعه و به‌خصوص جوانان را حل کنیم بخش وسیعی از آفات فرهنگی و ضربه‌پذیری‌های فرهنگی ما حل می‌شود. بر این باورم که عمده مشکلات ما در حوزه فرهنگ با مقوله کارآمدی مرتبط است. شهروندان و به‌خصوص جوانان ما زمانی آسیب‌پذیر می‌شوند و تحت تاثیر تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرند که درگیر اختلالات ذهنی ناشی از ناکارآمدی مسؤولان قرار گیرند.
 یکی دیگر از موضوعات فرهنگی که باید به آن توجه شود موضوع تاثیرپذیری مردم از القائات جبهه دشمن است. دشمن اگر روی باورها و اعتقادات شهروندان دست می‌گذارد عمدتا از زاویه مسائل مربوط به کارآمدی و معیشتی است. در کنار این مساله هم باید به این نکته توجه داشت که یکی از مسائل مهم، موضوع حمایت از رسانه‌های شناسنامه‌دار و مسؤولیت‌پذیر و تقویت آنها در کشور است.
متاسفانه به خاطر جدی نگرفتن این مساله مرجعیت رسانه‌ای خود را در برخی حوزه‌ها از دست دادیم و رسانه‌های ما امکان دفاع فرهنگی از نظام و کشور را از دست دادند و عرصه را به رسانه‌های رقیب واگذار کردند. اگر مرجعیت رسانه‌ای فعالان ما بالا برود شهروندان در قبال آسیب‌های فرهنگی واکسینه خواهند شد.