ایران، کیت تشخیص کرونا ساخت

فناوری ساخت کیت‌های تشخیص ویروس چینی در اختیار 7کشور است

ایران، کیت تشخیص کرونا ساخت

  شاید بتوانیم به معکوس شدن اخبار تلخ کرونا امیدوار باشیم. بعد از انتشار انبوهی از خبرهای تلخ درباره کرونا در 10 روز گذشته؛ سه‌شنبه این هفته رئیس‌جمهور از کاهش تعداد مبتلایان و افزایش بهبودیافتگان خبرداد. حالا روز گذشته یک خبر دیگر ایرانی‌ها را به بهبود اوضاع امیدوارتر کرد: موفقیت ایرانی‌ها در ساخت کیت‌های درمان کرونا! این خبر آن‌قدر مهم بود که خود رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت آن را اعلام کرد و گفت: «گزارشی دریافت کردم که کیت‌های تشخیص را که از خارج و از طریق سازمان بهداشت جهانی وارد می‌کردیم -که البته همچنان به روندآن ادامه می‌دهیم -توسط متخصصان داخلی ما هم این کیت تولید شده و درحال آزمایش است، همه مراحل اولیه آن مثبت و قابل قبول بوده است و در نهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید می‌توانیم در مدت کوتاهی صدها هزار کیت، حتی میلیون‌ها از این کیت را تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیالشان راحت باشد اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد به راحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند.»
البته هنوز اطلاعات بیشتری از چگونگی کارکرد و تعداد این کیت‌ها، قیمت تمام‌شده، مدت زمان لازم برای تشخیص و شبکه توزیع در نظر گرفته‌شده برای کیت‌های ساخت ایران از سوی دولت اعلام نشده و باید منتظر جزئیات این خبر ماند.
 اولین کیت‌های درمان
 نخستین بار پژوهشگرانی از شانگهای، ووهان، پکن و سیدنی بودند که با استفاده از روش توالی‌یابی آران‌ای متاژنومیک موفق  به تشخیص اولیه کروناویروس، شدند. این تیم در ۲۰ دی ۹۸ دستورالعمل اولیه توالی‌یابی ژنتیک این ویروس را ارائه کرد تا این‌که نسخه فعلی این شیوه در ۲۷ دی منتشر شد. پس از ارائه این یافته و انتشار خبر شیوع کروناویروس جدید در ووهان چین، گروه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های مختلفی تا امروز به تلاش برای ارائه کیت‌های آزمایشی و روش‌های تست سریع کروناویروس جدید پرداخته‌اند.
در چین استفاده از روش توالی‌یابی ژنتیک ازابتدا مورد استفاده بود و همچنان در جریان است و منجر به تولید کیت‌های آزمایشی تجاری شده است. تا دهم بهمن، بیش از ۵۰هزار کیت آزمایشی در سراسر چین توزیع شده بود. در ۱۶بهمن چینی‌ها یک آزمایشگاه تست اورژانسی را در ووهان راه‌اندازی کردند که می‌تواند تا ده‌هزار نمونه را در هر روز آزمایش کند. دیگر شرکت‌ها نیز کیت‌های خود را با سرعت کمتری توسعه دادند، اما نتایج اولیه خوب و قابل اطمینانی ارائه می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک هفته پیش اعلام کرد ۲۵۰ هزار کیت تشخیص کروناویروس جدید را به ۱۵۹ آزمایشگاه در سراسر جهان تحویل داده است.
نشریه نیچر تلاش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای مختلف جهان برای ارائه دقیق‌ترین، سریع‌ترین و قابل اعتمادترین کیت تشخیص کروناویروس جدید را به مسابقه‌ای میان آنها تشبیه کرده است. در خبرها و دستورالعمل‌های ارائه شده از جانب سازمان بهداشت جهانی به این‌که کیت‌های آزمایشی این سازمان دقیقا در چه کشور یا کشورهایی ساخته شده اشاره روشنی نشده است. اما بنا به مقاله‌ای که نشریه نیچر در سی‌ام بهمن منتشر کرد تا امروز بیش از ۱۲ گروه تحقیقاتی از کشورهای چین، هنگ‌کنگ، ایالات متحده، آلمان، فرانسه و انگلیس موفق به طراحی و ارائه کیت‌های تشخیص کروناویروس با روش‌های مختلف شده‌اند. منابع خبری دیگر از تولید کیت‌های مشابه در ژاپن و تایلند نیز خبر می‌دهند که البته گویا هنوز نهایی نشده است. آیا می‌توان ایران را هم در ردیف سازندگان انبوه کیت قرار داد؟!



ستاد اجرایی فرمان امام و سپاه هم کمک می‌کنند
صبح دیروز، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در مورد اقدامات این ستاد برای مبارزه با ویروس کرونا به واردات ۵۰ میلیون ماسک و تغییر خط تولیدات دارویی شرکت‌های تحت مدیریت ستاد به تولید مواد ضدعفونی‌کننده اشاره کرد و گفت:یکی از اقداماتی که انجام شده این است که خط تولید هر سه کارخانه تولیددارو، البرز دارو و سبحان دارو را عوض کردیم.در حال حاضر در هر شیفت صد هزار محلول و ۳۵ هزار ژل در حال تولید است و  تا رفع نیاز مردم تولید ادامه خواهد داشت.
محمد مخبر گفت: در ۴۸ ساعت گذشته به توصیه وزیر بهداشت قرارداد تولید ۵۰ میلیون ماسک را منعقد کردیم که محموله اول آن فردا در تهران خواهد بود‌.قرارداد تولیدیک میلیون دست لباس پزشکان نیز منعقد شده است که ظرف سه چهار روز آینده این لباس‌ها نیز در تهران تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از  در دستور کار قرار داشتن راه‌اندازی دو کارخانه در تهران خبرداد و گفت: این دو کارخانه ماسک‌هایN99 را ایجاد خواهد کرد و در نهایت تحویل مردم خواهیم داد.تا زمان رفع نیاز مردم تولیدات را  انجام خواهیم داد و کمبود آن را با اعلام وزارت بهداشت رفع خواهیم کرد.
سردار امیر حاجی زاده،فرمانده هوافضای سپاه نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه رونق تولید که در مصلای تهران برپا شده است، در جمع خبرنگاران گفت: وزارت بهداشت و درمان کشور فرمانده مقابله با کروناست و هر کمکی نیاز داشته باشد کمک خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم بود. مجموعه‌های مختلف سپاه همان‌گونه که فرمانده کل سپاه هم اعلام آمادگی کرده هر جا مشکلی و نیاز باشد کنار دولت هستند و کمک می‌کنند.