طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ

طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ


همزمان با سخنان دیروز وزیر خارجه كشورمان درباره طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دیروز سفر منطقه‌ای خود را برای پیگیری این طرح آغاز كرد.
عراقچی در اولین بخش از این سفر، ظهر دیروز با حضور در شهرستان خداآفرین از مناطق مرزی كشورمان، ضمن بازدید از این منطقه در جریان وضعیت آن به دلیل همجواری با میدان جنگ قره‌باغ قرار گرفت.
عراقچی همچنین از وضعیت سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی نیز دیدن كرد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در ارتباط با این سفر گفت: معاون سیاسی وزارت خارجه به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به منظور پیشبرد ابتكار ایران برای حل مناقشه قره‌باغ و درگیری‌های به‌وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در حال ایفای نقش است. خطیب‌زاده افزود: آقای عراقچی علاوه‌بر حضور در مناطق مرزی و اطلاع از آخرین شرایط میدانی، سفر‌هایی را به باكو، مسكو، ایروان و آنكارا در برنامه خواهد داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان نیز كه دیروز برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به كمیسیون امنیت ملی مجلس رفته بود، در حاشیه این جلسه گفت: طرح جمهوری اسلامی برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ به‌زودی مطرح و بعد آن را در مسكو و ایروان پیگیری خواهیم كرد.
وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی طرحی را با تصویب مقامات عالی كشور، برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین كرده كه قرار است در گفت‌وگو با كشورهای روسیه و ارمنستان پیگیری شود.
ظریف احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و حل و فصل مناقشه از طریق صلح‌آمیز و تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی را از اصول دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران ذكر كرد و گفت: یك نگرانی هم وجود دارد و آن حضور تروریست‌های تكفیری و احتمالا تروریست‌های دیگر در منطقه است كه در این زمینه هم ما با شفافیت گفتیم این كار برای جمهوری اسلامی غیرقابل تحمل است./ایرنا