طرح مجلس به معنای خروج از برجام نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

طرح مجلس به معنای خروج از برجام نیست



 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نمایندگان چهار ماه روی طرح راهبردی لغو تحریم‌ها کار کارشناسی کرده‌اند، گفت: این موضوع ربطی به انتخاب بایدن ندارد. ضمن این‌که قانون مجلس برخلاف برخی ادعاها به معنی خروج از برجام نیست، زیرا ما در این طرح از مواد 36 و 37 برجام استفاده کرده‌ایم که می‌گوید در صورت عدم اجرای تعهدات یکی از طرف‌ها، طرف مقابل می‌تواند به همان میزان تعهد خود را کاهش دهد.
به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف که پنجشنبه‌شب در گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، بیان کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی گفت‌وگویی داشتیم و این موضوع در شورای‌عالی امنیت ملی بحث شد که در آن یک مصوبه بند هفتی وجود دارد که مجلس با اخذ نظر از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی با محوریت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را انجام دهد. قالیباف با اشاره به شهادت محسن فخری‌زاده و همچنین حادثه نطنز که نتیجه اقدام نفوذی‌ها بود، گفت: شاهد جاسوسی‌هایی هستیم که آلوده کردن سایت‌های هسته‌ای توسط بازرسان یکی از آنها بود، لذا ما نمی‌توانیم در شرایطی که امنیت ملی‌مان را به خطر می‌اندازند و به هیچ تعهدی عمل نمی‌کنند، واکنشی نشان ندهیم.
قالیباف در توضیح موضعگیری‌های اخیر دولت درخصوص قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: آقای رئیس‌جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس همصدا باشد. آنها گفتند عده‌ای که هول شده‌اند، اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم. این در حالی است که همه مردم هفت سال است منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در هشت ماه باقیمانده از دولت، کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظی کنند. ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون اگر مردم خیلی ناراحت هستند به این علت است که گاهی اوقات تورم را در سال چند بار متوالی می‌بینند و ثباتی در قیمت‌ها وجود ندارد. این بحثی ریشه‌ای است که چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد. اساس این موضوع به کسری بودجه‌ای برمی‌گردد که در دولت‌های گذشته تا امروز بوده و هست. قالیباف افزود: حتی در بودجه‌ای که روز  چهارشنبه به مجلس ارائه شد نیز شامل حال آن می‌شود و ما دچار کسری بودجه هستیم.  وی گفت: بحث مسائل مدیریتی نیز در این میان دخیل است. ما در شبکه تهیه یعنی در تهیه، تأمین و توزیع در کشور دچار مشکلات جدی هستیم. این شبکه درستی نیست و این ریشه در حوزه سوءمدیریت دارد و در نظارت بر اینها دچار مشکل هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر با همه شرایط سخت ارزی که داریم ارز 4200تومان برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد یعنی تا 27مهر (در شش‌ماهه ابتدای سال) بیش از چهارمیلیارد دلار به اقلام اساسی ارز قطعی واگذار شده است، اما ما آثار این را در بیرون نمی‌بینیم. یعنی مرغ کیلویی 28هزار تومان شده و دیگر امروز پای مرغ به اندازه قیمت مرغ دوسال قبل شده است و مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. اینها به ضعف‌های مدیریتی برمی‌گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود بیان کرد: طبیعتا ما در مجلس کار اجرایی که نمی‌کنیم و نباید هم این‌طور باشد و تأکید دارم ما به جای دولت ننشینیم. مجلس اگر بخواهد به جای دولت بنشیند یک اشکال است. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای رفع کسری بودجه، باید منابع پیش‌بینی شده پایدار باشد. تمام اقتصادهای موفق دنیا، منابعش متکی بر منابع پایدار است. وی در ادامه درباره منابع پایدار نیز گفت: مالیات، گمرکات و برخی درآمدهای جزئی مانند عوارض و... درآمد پایدار هستند، نفت و اوراق قرضه عضو درآمدهای پایدار نیست.
وی افزود: باید با استفاده از رونق تولید و صادرات هزینه‌های دولت را تامین کرد. در این صورت اقتصاد سالمی ایجاد می‌شود که کسری بودجه ندارد.
قالیباف گفت: برای تحقق این امر دولت در ارائه بودجه و مجلس در تصویب آن باید واقع‌بین باشد و بپذیرد این بخش از بودجه کسری دارد؛ در حالی که در برخی موارد، غیرپایدار بودن درآمدهای نفتی و اوراق قرضه را نمی‌پذیریم و به صورت شکلی، تراز را صفر نشان می‌دهیم.